tisdag 30 oktober 2012

Idag sol och promenad, igår besök på EMPORIA,

Vad glad man blir när man vaknar till ett sådant här härligt väder.
Det blev en snabb morgonfika och snabbt på med kläderna, sedan ut på den obligatoriska timmespromenaden.
Ofta när det är vindstilla går jag ner mot havet. Idag var det alldeles spegelblankt.



Jag gick vidare mot fiskehamnen, där var det lite aktivitet idag.

Fiskebåten höll på att lossa nyfångad fisk, det var ett fasligt liv på måsarna.


Igår hade jag bestämt med bästisen, vi skulle besöka det nya gigantiska varuhuset EMPORIA.
Tyvärr var det ett fasansfullt väder då, naturligtvis. Det blåste så vi kunde knappt hålla våra kameror stilla, sedan kom regnet.

Nu blir det en del bilder  utan ord.


Denna gröna spiraltrappan leder oss upp på taket där man kan gå ut och titta på den fina utsikten ifrån Emporia.

Hade det nu varit sol så hade det blivit mycket finare, men man kan inte få allt här i livet.



Öresundståget på väg in.


Nu var det skönt att komma in i värmen. Jag gillar att det fanns så många möjligheter att sätta sig och vila i detta stora varuhus. Kan behövas när man gått runt och tittat i ca 200 butiker. Ha,ha.

Vi var ganska tidiga, men nu är det lunchdags och det vällde in folk. Vi fick leta länge innan vi fick en plats för våran fika.

Jag blev alldeles snurrig i huvudet, så många butiker och så många våningar, puh.

Roligast var det att besöka de nya, sådana som inte finns förut i vår stad.

Illums Bolighus en av mina favoriter nu i Malmö, annars är det en av dem som man alltid besöker i Köpenhamn

Villeroy & Bochs butik var underbar, där var det redan jul.

Det här gillade jag, duktiga tjejer ifrån  Malmö tillskärarekademi hade gjort fantastiska klänningar av tidningspapper.


Världens äldsta leksaksbutik HAMLEYS har nu också etablerat sig i Malmö.

Den här butiken gillade vi båda, äntligen lite roliga och färgglada kläder.
Ja det var hur mycket som helst att titta på, vi var ganska så möra när vi lämnade EMPORIA igår.
Hoppas nu att det går bra för alla butikerna.
Nu blir det inte mer för idag.
God kväll

11 kommentarer:

  1. Och jag som blir trött efter ett par timmar i lilla Skellefteås centrum! Finns det verkligen underlag till så där många butiker eller är det som på många andra orter att butikerna samlas under ett tak och de små utspridda butikerna stängs?

    När man ser bilderna med alla punkthusen vid havet ser det ut som om dom flyter på en flotte. Personligen har jag lite svårt för alla dessa svarta och mörkgrå byggnader som är på modet just nu, jag föredrar lite gladare färger. Som i Köpenhamn till exempel och i Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cici, ja du jag vet inte om det verkligen finns underlag för alla butikerna. Just här på Emporia har det dykt upp en massa butiker som inte förrut fanns i Malmö.
      Här i Malmö har vi 5 stora gallerior, tro mig där är allrid mycket folk.
      Jag gillar inte heller svarta hus, konstigt att det blivit så populärt. Håller med dig, lite färg gör en gladare.

      Radera
  2. Hejsan

    En fin tur i Emporia. Bättre än min premiärtur, men jag hade nog lite bråttom. Skal dit igen och kolla noga.....som sagt kommer hänga både där och på PHY torg en massa, som värsta tonåringen...hahahaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det tar nog ett tag innan man hittar i den enorma byggnaden.
      Skall bli spännande med det fortsatta byggandet därute.

      Radera
  3. Ojoj, vi har vårt "Allum" här i Partille och det ska vara rätt så stort... Det verkar ändå inte vara en bråkdel av detta som du visar..
    Jag blir snurrig efter ett halvt varv på vårt Allum..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maidi, snurrig var bara förnamnet, jag fick ont i huvudet efter vår tur där, men fint är det. Egentligen gillar jag bäst småbutiker.
      Kram Monkan

      Radera
  4. Häftigt varuhus! Dit får jag åka om/när jag kommer till Malmö //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej M, kommer du hit ner så är det nog ett "måste" att besöka vår nya stadsdel.
      Där finns ju så mycket mera att titta på.

      Radera
  5. Åh, vilket maffigt varuhus!
    Där finns väl nog önskemål åt alla och envar!
    Men som sagt det behövs både tid ... och pengar ;O)
    Underbara bilder från fiskehamnen ... vilket lugnt vatten!
    Ha en skön helg, Monkan!
    KRAM!

    SvaraRadera
  6. Tack Vivan, ingen blir lottlös, det finns butiker för alla storlekar på plånböcker där.
    Lugnt vatten har vi sällan här nere, så jag är glad att jag hann plåta de där bilderna innan blåsten kom tillbaka.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jösses ... Och då menar jag köpcentret alltså. Jag blev trött i mössan bara av att läsa ditt inlägg. Gud hjälpe mig, hur det skulle vara om jag verkligen var där!

    Då uppskattar jag klart mera dina fina promenadbilder. Vilket kanonväder det var!

    SvaraRadera