lördag 27 oktober 2012

Lite av varje.......

Nu känns det kul att dra fram bakgrejorna igen. På sommaren blir det sällan något bakat. Jag började med enkla morotsmuffins, sedan en laddning kryddmuffins med lingon.

 Det här brödet ( Mitt eget potatisbröd) bakar jag när det finns kokta potatis över. Brödet blir mycket saftigt.

Till 2 stora bröd:
50 gr jäst
5 dl mellanfil
½ -1dl olja
200 gr  riven kokt potatis
½-1 dl mörk sirap
1 msk salt
1 msk kummin
2 dl rågflingor
2 dl fint rågmjöl
sist så mycket vetemjöl special tills degen släpper,
 men ändå lite klibbig.

Jäs i bunken 1 timme
Jäs på plåt 40 min
Gräddas i 200 grader.


Jag hann med två ljusa enkla limpor också, de här är goda att rosta.

50 gr jäst
1 msk salt
2 msk sirap eller honung
7 dl vatten
2 ägg
1 dl olja
2 dl grahamsmjöl
sedan vetemjöl special tills degen är precis så det går att forma den.

Jäs i bunke 45 min
Jäs på plåt 30
Pensla med ägg och strö på vallmofrön
Gräddas i 2oo grader.

Under tiden som jag pysslade i köket räfsade C de nerfallna kastanjelöven. Vi hade 3 minusgrader i natt, det har satt fart på lövfällningen minsann.

Det blev även ansning av blåregnet, det växer flera meter varje säsong. Vi vill inte ha det över hela huset så C klipper det två gånger per säsong.

När alla andra buskar lägger av för vintern, ja då sätter Kejsarolvonet igång och blommar.

Sista blommorna på Schnewitchen, trots frost och kraftig blåst. 

Även Bonicarosen visade upp två fina blommor idag.

En vilsekommen vit flox, den har hamnat mitt i rosställningen, men den är så fin så den fick stå kvar.

Inomhus gläds jag av tio vackra röda rosor, dem har jag fått av C för lång och trogen tjänst :)
Det värmer i ett gammalt hjärta.

Det var det hela för idag, god kväll alla

10 kommentarer:

  1. Underbara rosor, "syrran"! Han har god smak, min "svåger" ;o) Och så bra de verkar stå sig, för de är väl inne på fjärde dagen redan..?

    Försenad grattis på bröllopsdagen-kram till er båda två!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, så könt att se att du lever, vi blev väldigt oroliga när vi såg ditt sista inlägg.
      Den 23/10 var vår dag, rosorna brukar stå nästan en vecka sedan torkar jag dem.
      Har precis varit ute i det underbara vädret, det blev en lång promenad, 6,3 km.
      Du får ha en skön söndag
      Kramis

      Radera
    2. Jadu, det är skönt att höra att NÅGON bryr sig, för av den varan är det förskräckande magert inom vården. Jag är fortfarande, ännu två dagar senare, helt mållös över det bemötande och de besked jag fick på fredagmorgonen. Det börjar alltmer kännas som jag befinner mig i någonsorts märklig vårddomstol, där jag ställts i ett vittnesbås och får göra vad jag kan för att föra i bevis att jag är sjuk, medan läkarkåren, "åklagarna", gör sitt yttersta för att skjuta "målet" i sank.

      Jag har inte stuckit näsan utanför dörren idag trots ett vackert vinterväder. Gårdagens snöslask och modd har frusit på och förvandlat gång- och cykelbanor till rena isgatorna. Så faktum är, att jag helt enkelt inte vågar riskera en halkolycka med garanterat underarms- eller höftledsbrott som följd. Inte ovanpå allt det övriga eländet i alla fall. Men jag är glad för din skull, som kunnat vara ute och lufta dig!

      Trevlig kväll!

      Radera
  2. Det där potatisbrödet ser underbart ut! Jag har skrivit ut receptet, men undrar några saker! Ungefär hur mycket vetemjöl tar du och måste det vara special?
    Hur länge ska dom vara i ugnen?
    Här har också fallit massor med löv idag på grund av frosten i natt...
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica och tack för kommentaren.
      Potatisbrödet är en egen kompostion, därför är allt på känn. Degspadet värmer jag endast till 30-32 grader därför den långa jästiden.Men degen ska arbeta ordentligt och när den släpper ifrån bunken är den perfekt. Vetemjöl special ska du använda till limpor, det är ett starkare mjöl men kräver längre knådning i maskinen.
      Eftersom det ingår rågflingor i degen skall den inte vara för fast, flingorna skall ju ha något att svälla i. Du kan byta ut rågflingorna mot grovt rågmjöl om du vill. Jag tog flingor eftersom mitt grova var slut.
      I ugnen ca 30-40 min. Det ska låta ihåligt när man knackar på dem.
      Lycka till.

      Radera
    2. Tack för svaret! Med degspad, menar du då fil och olja?
      Vad tror du om att börja med 14-15 dl vetemjöl?
      Som du hör är jag en nybörjare på brödbak, men jag tycker, att det är så roligt! Och gott!

      Radera
  3. När jag såg alla fina foton på dina bröd blev jag så sugen på att baka. Tyvärr har jag inte riktigt den orken ännu, men potatisbrödet skall jag skriva av.Härligt med rosor, det har kommit nya sorter som håller sig fräscha drygt en vecka. Föresten - grattis i efterskott.
    Ha det bra.
    Viola

    SvaraRadera
  4. Tack snälla Viola, jag har saknat dig på bloggen.
    jag älskar rosor, men har inte tur med dem när jag odlar dem, fast jag gör precis som man ska.
    Krya på dig
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Monica, smula jästen i bunken, värm filen till 30-32 gr, häll den ljumma filen över jästen och blanda. Slå i olja, salt, sirap, kummin, rågflingor och rågmjöl blanda ordentligt. Sedan blandar du i potatis, nu är det vetemjölets tur, ta 2 dl åt gången, akta så det inte blir för mycket för då får du ett torrt och tråkigt bröd, fortsätt tills degen precis släpper bunken. Jäs 1 timme. Häll upp på bakbordet och vik degen ett par gånger, forma till 2 bröd, jäs på plåten ca 30min.
    Grädda dem gyllenbruna.
    Lycka till Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla, nu tror jag att t.o.m. jag ska kunna klara det...
      Och tack för kommentaren i min blogg också!
      Nu ska jag bara köpa jäst och special-vetemjöl, sen ska jag baka "Kickans potatisbröd"!
      Kram, Monica

      Radera