onsdag 3 oktober 2012

En fantastisk skön promenad

När solen äntligen tittar fram efter många tråkiga dagar då går det inte att hålla mig inomhus.
Är det dessutom så varmt att det går att promenera längs med havet, då är jag jätteglad.
Jag har inte mer en en kvarts promenad för att komma ner hit, sedan kan man gå hur långt som helst om man orkar.

Båtlivet är väl slut för i år, det dröjer inte så länge förrän båtarna blir avmastade och uppdragna på land.

Sikten mot Köpenhamn var fin idag.

Även mot Västra Hamnen såg man ganska så tydligt.

Nu blir det en liten avstickare från stranden, nämligen upp mot den gamla Potatisåkern som blev bebyggd på 90-talet. Kommunen har ägt tomten sedan början av 1900-talet, sedan är det Malmö Kommunala Bostadsbolag ( MKB) som byggt alla de färgglada husen där.

Gula, röda, gröna, och blå bostadshus, med många olika former.
Lite skillnad mot den tomma åkern, dessutom fick många flytta till strandnära boende.

De här vackra villorna ligger i Malmös finaste område Fridhem, här är det inte två hus som liknar varandra.

Just i den här jättelika villan låg för ett antal år sedan Malmö musikkonservatorium. Hit gick jag med båda mina söner ett par gånger i veckan, den äldste lärde sig spela piano och den yngre spelade violin här.

Nu går vi mot stranden igen,

ner till Öresundsdammarna. När jag var yngre var vi ofta här nere och åkte skridskor, det tyckte jag var så kul.

Just precis här vid den här sanddynan tillbringade jag och mina söner många soliga dagar på 70-80 talet. Det var långt innan  Turning Torso ens var påtänkt. På den tiden kunde man istället se Kockumskranarna och en del av varvsindustrin åt det hållet.

Malmö Saltsjöbad eller kallbadhuset som det kallas är jättefint.
 Men jag kommer ihåg när jag 1952 åkte hit varje dag i ur och skur för att gå på simskola här.
Blyg som jag var, gillade jag inte att bada naken med 15 andra flickor.
 Simfröken var en sträng dam minns jag, men hon lärde oss simma i alla fall.

Här inne går det att både fika och äta lunch, ibland kan man lyssna på  levande fin musik också.

Husen som ligger längs med Limhamnvägen tycker jag är Malmös bästa, när jag skall flytta ifrån vårat hus är det hit jag helst vill flytta.

Bästa väninnan bor där :)

Malmöhus som numera är museum, dit ska jag gå en dag när det är dåligt väder. Det tar en hel dag i anspråk, men det är det värt.

En liten sväng in om John Taylors domäner, ett hav med blommande ringblommor. Härligt att se i oktober månad.

Även runt Tareq Taylors fik blommade det vackert, tyvärr var det stängt för dagen, annars hade det varit gott med en fika nu.

Rosorna har inte gett upp ännu.

Visst pockar hösten på, träden byter så sakta skepnad och snart trillar bladen så sakteliga av. Jag är glad att jag fick en sådan fin tur idag.

Det var några fler än jag som njöt.
Men nu var det dags att gå hemmåt, så denna bilden får bli den sista för idag.

Önskar alla en skön höstkväll.

16 kommentarer:

  1. Alltid lika roligt att se dina vackra bilder från vackra Malmö! Det måste ha varit en jättelång promenad du gick idag?
    Husen på potatisåkern har jag aldrig sett, så det var extra kul att du visade dom...
    Vilken fin höstdag det var!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica. Det blev en tur på 6,8 km, inte så illa. Potatisåkern kunde nog inte bli bättre.
      Lika fint som det var igår och i förrgår, lika trist är det idag. Det skiftar fort.
      Kram Monkan

      Radera
  2. Lägenheterna där på potatisåkern är jättefina, rent lyxiga! Hade förmånen att bli bjuden på middag där i juli :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Venus då, vet du hur fint de ligger. De flesta nybyggda hus håller mycket hög standard, men alla ligger ju inte vid havet även om det inte är så långt dit.
      Monkan

      Radera
  3. Verkligen en härlig promenad du bjuder på! Malmö är visst fullt med vackra hus eftersom du kan visa nya precis hela tiden :o)

    Det där havet av ringblommor gör en mänska glad att se, nu när sommaren definitivt är över - åtminstone här uppe i "norrhavet". Gräsmattan täcks sakta men säkert av fallande löv och snart är det dags att låta Stig jobba igen med att mulcha bladmassorna till småsmulor, som blir mat åt maskarna under vintern. Ifjol krattade jag inte ihop ett endaste dugg, allt fick ligga kvar när snön föll. Och när våren kom fanns inget annat än gräs under snötäcket.

    Kram på dig, vännen min, och ha en fortsatt fin höstvecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Nina det var så skönt. Det finns mycket gamla fina hus och det byggs en förfärligt massa nya. Alla är inte fina tyvärr,eller så är det smaken som är olika. Mode nu är att bygga helt svarta hus, det gillar inte jag.
      Han är för härlig John T. han gör precis vad han tycker är fint, det behöver inte vara en massa konstiga främmande sorter. Vad jag hört så rynkar många på näsan åt ringblommor, de passar inte in i finträdgården. Strunt.
      Vi låter också löven förmultna i rabatterna, de både skyddar och är bra för igelkottarna som gärna bäddar ner sig i lövhögarna på vintern.
      I dag har vi regn, men det gör inget, för jag har fått gjort lite annat inomhus. I kväll ska vi till äldste och fira barnbarnet Max som fyller 14, jösses vad tiden går fort.
      Kram till dig ifrån oss båda, hoppas du har bätre väder än vi.
      Monkan

      Radera
  4. Jag tror nästan du skojar....har ni haft så fint väder idag. Tycker att vädret här i Göteborg "tär" fn. Det regnar, regnar och regnar så det blir alltför mycket att sitta inne. Tror att det kanske är bergskedjorna i Norge som driver upp molnen och att det är därför det regnar så mycket. Läste i GP att 2011 och 2012 har det regnat dubbelt upp mot normalt. Så jag gläds med dig åt din fina dag. //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inget skoj. Det började förvisso med mulet väder tidigt på morgonen, men sedan sprack det upp.
      Men idag har vi riktigt Göteborgsväder.
      Vi hade koll på väderleken uppåt Bohuslän då i augusti, det var tänkt att vi skulle upp till Hunnebostrand-Fjällbaka, men vädret var så trist så vi sparar det till nästa år.
      Tack för att du tittade in
      Monkan

      Radera
  5. Vilken underbar promenad jag fick med dig genom ett vackert område...tack!
    Så vackra hus och blommorna som är så fina ännu och så dina berättelser från unga år...härligt!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli, roligt när det kan glädja någon.
      Ibland är det roligt att berätta något från förr, men bara lite för man vill ju inte tråka ut någon.
      Det är ganska otroligt, men det blommar ganska mycket fortfarande samtidigt som frukter och löv dalar.
      Ha det gott
      Monkan

      Radera
  6. Javisst ska vi ta vara på alla sköna dagar och stunder den här tiden på året!
    Vi får snart säga 'ajöss' till alla vackra löv på träden :O/ En storm till nu så är allt vackert förbi!
    Tur att du finns Monkan, som kan visa oss sååå härliga bilder som du gör, ännu!
    Ringblomsfältet var underbart ... så även berättelsen om din simskola :O)
    Känns genom skärmen, vilken skön promenad du hade ;O)
    God fortsättning och ha ett skönt veckoslut!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Vivan. Det är synd att hösten är så kort, för det är en otroligt vacker årstid.
      Kul att du gillar mina bilder, jag tycker det är så kul att ta dem. Men det är inte alltid som jag hittar fina objekt. Inte så konstigt i heller för jag är ute och går varenda dag och det blir samma vägar nästan alltid.
      Ringblommorna lös som solen där de stod, jag gillar ringblommor.
      Du får ha en skön kväll
      Kram Monkan

      Radera
  7. Hejsan


    Allstå antingen har du gått i våra fotspår eller vi i dina..haha....Potatisåkern, bryggorna och stranden...haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, vi blev så fulla i skratt när vi såg ditt inlägg.
      Jag höll ändå ett litet öga efter er för jag vet att ni brukar gå där ibland. Men konstigt var det att lägga ut samma område :)
      Kram Monkan

      Radera