söndag 21 oktober 2012

OTROLIGT....sol och 20+ i oktober

Inte sedan 1949 har det varit så här varmt i oktober månad, 20+ och sol. Hösten är en fantastisk månad med alla de underbara färger som naturen bjuder på.
Vi bestämde oss för att köra de två mil som det är till Alnarps underbara slottspark.
På vägen dit såg vi massor med folk som tog vara på denna fina dag.

Nu kommer en del bilder, de flesta behöver inga kommentarer, varsågoda.....


Många barnfamiljer hade roligt i parken där det finns gott om plats för olika aktiviteter.

Det fikades till höger och vänster, ja även grillning pågick. Jag fattade knappt att vi är i slutet av oktober.


Vildvin eller rådhusvin är verkligen färgsprakande, ursnyggt på det grå teglet.



Gul som solen lyser lönnen.

Hälften av dess blad hade redan fallit.

Ytterligare en som gillade den vackra lönnen. Nästan alla som vi mötte i den stora parken fotade, jag trodde bara  jag hade fotofnatt...:)

Vildapeln hade fortfarande sin frukter kvar. Vi har en sort i vår trädgård som är jättegoda att göra gele på.

Parken är enormt stor så det är tur att det finns bänkar lite här och var för trötta ben.

En pampig ek utanför Hälsans hus.



Killen där fotade i alla möjliga ställningar helt upptagen av all skönhet.

Lantbruksmuseét, huset påminner lite om de vackra husen uppe i Dalarna, jättefint.

Vi gick inte längre än hit, ville hellre vara ute i solskenet.

Efter en lååång promenad hamnade vi här, sitter skönt på en bänk och fikar, njuter denna härliga dag.
Jag kan inte tänka mig att vi får uppleva fler sådana denna höst.

Nu var det dags att åka hemmåt.

Undrens tid är inte förbi, när vi kom hem gick jag en runda i trädgården. Kunde inte tro vad jag såg, en nyutslagen vallmo nu! Det var ju flera månader sedan de blommade.

Tack Nina/Stjärnkraft, de är utsökta, jag som trodde att jag inte skulle lyckas med dem.


Till och med  tomaterna hade fått färg efter flera dagar med sol. Smaken var inte helt fel, men de fick bli tomatsås till dagens middag. Aldrig har jag kunnat skörda tomater på friland så långt in i oktober.
Det var det hela för idag, nu väntar nya äventyr.

14 kommentarer:

  1. Ett sådant paradis du har besökt...helt underbart med alla vackra träd, inte undra på att det fanns många fotografer där jag skulle varit där hela långa dan. Helt otroligt att det är så varmt att tomaterna frodas ännu. Här har vi litet över nollsträcket men en härligt solig dag idag.
    Njut av din vackra omgivning!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli. Vi brukar åka dit ett par gånger varje år. Våren är också väldigt vackert där.
      Jag kan knappt fatta det själv att tomaterna har levererat så länge.
      Vi får säkert också snart kallare, men jag är glad så länge Herr Frost håller sig borta.
      Kramis

      Radera
  2. HEJ!
    Jag håller helt med föregående!!
    HELT UNDERBART ... vilka härliga bilder du bjuder på!
    Tusen Tack :O)
    NJUT av dina vackra dagar!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vivan, ja du vi njuter. Idag har vädret varit lite mer normalt, men väldigt skönt.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  3. Jag håller med dig...helt otroligt att Skåne har haft så fint väder. Det är ju inte långt till GBG och har har det regnat i 3 dagar nu så jag har knappt varit till postlådan. Idag är det fn faktiskt uppehåll men grådis och ca 11 gr.
    Vilkan fantastiska färger hösten bjuder på. Jätteroligt att se bilderna //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du vi har haft lite mer tur än ni där uppe i Bohuslän.
      Hoppas ni får lite bättre väder i höst
      Kram Monkan

      Radera
  4. Underbart och fantastiskt är det att få ett par sådana här sköna varma dagar. Jag är så tacksam för att jag var ledig och verkligen fick njuta av dem.
    Fina bilder som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Petra, det var nog många som var glada att det fina vädret inträffade en helg då de var lediga.
      Monkan

      Radera
  5. Men wow, liksom! Bor vi i samma del av världen eller ens på samma planet?! Ljuuvliga bilder från en ljuuvlig park - man kan inte annat än bli avundsjuk. Och visst gäller det att ta vara på de där enstaka, perfekta höstdagarna, för som du säger, så blir det knappast fler.

    Jösses, att du fortfarande kan skörda frilandstomater också! Det är ju inte riktigt klokt, så här halvvägs till jul. Men bara att tacka och ta emot. Sammalunda med opievallmon, som tydligen inte tänker ge upp riktigt ännu. Nu när de väl etablerat sig lär du knappast bli av med dem även om du vill ;o)

    Jag försökte mig på att klippa löv med Stig idag, men han är tjurig. Halva lövmattan blev därför oklippt och min adrenalinnivå steg till ohälsosamma höjder. Det ser inte ut som han kommer att hänga med en säsong till, om det ska jä-las så här på slutrakan på klippåret.

    Ha en fin söndagkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Nina. Ibland är det orättvist. Vi var i allafall lyckliga att få ett par extra fina dagar.
      Jag har visat bilder ett flertal gånger ifrån Alnarpsparken, den är så fin.
      Nu blir det inte fler tomater, jag skall tömma alla krukor och snygga till på gården nu.
      C har varit och inhandlat en ny klippare för en vecka sedan till ett riktigt bra pris dessutom. Den gamla har vi haft i en massa år, sedan 1979 om jag inte missminner mig.
      Det blir väl ett par klippningar till i höst innan den gamle åker på tippen, den nya går inte i tjänst förrän nästa säsong.
      Ha det gott
      Monkan

      Radera
    2. Åh, en ny gräsklippare, deeet blir jag RIKTIGT avis på! (Ja, jag ÄR en konstig kvinna, det är det inte mycket att snacka om.) Blev det en Klippo månntro..?

      Radera
  6. Ja, jag njuter av dina bilder och går sen och tittar på min utetermometer. -7 grader står den på. Men vädret har varit vackert i helgen och vi har äntligen fått se solen. Alltid något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 27 graders skillnad, inte illa. Men vi har redan fått ett normalare väder här nu, med en temp 12 grader.
      Så länge det inte är frost är jag glad.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  7. Hej igen Nina, nej det blev ingen Klippo, vi har en gammal sådan de går aldrig sönder.
    Det är våran Stiga som blivit trött. Den som ersätter den framöver heter RYOBI med SUBARU-motor, självgående. Den har uppsamlare, sidoutkast och bioklipp.
    Eftersom vi har så mycket gräs är uppsamlare nödvändigt, klippet fördelas sedan i rabatter och kompost.
    Den lär vara väldigt bra, vi får väl se :)
    Monkan

    SvaraRadera