tisdag 23 oktober 2012

Till skogs

En av de fina dagarna som vi hade i helgen for vi ut till skog och mark.
Solen värmde, och det var ganska torrt i markerna efter regnet.

Jag har något alldeles speciellt i sikte, men hade inga större förhoppningar.

Fåren var en aning nyfikna. De undrade nog vad jag hade där att göra på deras äng.

Jajamensan, det fanns fortfarande,

kantareller.

Inte så många, men tillräckligt( 400g ) lagom till två fina svampmackor.

Vi åkte vidare, här passerar vi Everlövs kyrka.

Nu är vi skogarna i mellersta Skåne. Boken har skiftat till höstfärg men ändå ganska skir.


Naturen är underlig ibland, hur kan ett träd växa uppe på en sten? Trädet var ju ganska stort dessutom.

Nu är vi framme i Hörby, det var många år sedan jag var här senast.
När mina föräldrar levde körde vi igenom Hörby varje helg för att komma till vårt sommarställe som dom skaffade 1957.
Sedan 2002 då min mamma gick bort har vi inte åkt här, men det såg likadant ut nu som förr.


Stora Hotellet mitt i Hörby, där åt man väldigt god mat då, nu var det omgjort till lägenheter.
Förr var Hörby genomfartsort, men nu har det byggts stora vägar utanför, så det är inte konstigt att man måste stänga sådant här fint matställe.


En liten bit utanför Hörby ligger Svensköp. Där långt ut på vischan stod Svensköps kyrkoruin.
Jag tycker det är intressant att titta på sådana här gamla rester, de bär ju alltid på en historia.

Förrutom de gamla murarna fanns det även gammal gravsten kvar utanför kyrkan.
Det var den äldsta graven och den hade en fin text som var läsbar efter alla dessa år
"Här ligger begraven Joen Jensön och Tröls Lafström, båda blev döda i Elmhult,  år 1638"
Det är otroligt en grav som är 374 år bevarad och fortfarande läsbar.

Utsikt uppifrån kyrkan, det låg inte tätt med hus precis.

Nu har det så nätt börjat att skymma, då vände vi kosan hemmåt.
Det blev en härlig dag, vi kunde sitta ute och äta vår picnic, ströva runt i skog och mark samt plocka med oss lite svamp hem, då är livet underbart.

7 kommentarer:

  1. Så vackert det är ute på den skånska nejden ... *suckar hänförd* Och du, vilken fin bild C fick av dig på väg in i fårhagen!

    I år haver här icke plockats en endaste kantarell. Min enda skogstur företog jag då blåbärslitrarna skulle ordnas, mer har det inte blivit av naturturer. Nu, med den idag bekräftade sekundära borreliainfektionen, är suget om möjligt ännu mindre. Men så får man inte tänka, för då blir livet trist! Bara jag återfår något av min forna hälsa ska jag med förtjusning klampa runt i skogarna igen :o)

    Tack för fint natur- och småstadsreportage!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, jag håller med dig, det är vackert i skåne, men det är det även på Åland :). C tackar för komplimangen, jag själv gillar den bilden med.
      Vi har varit ute ett par gånger i år och plockat svamp, men jag har massor både torkad och fryst sedan i fjol, så vi har sansat oss lite i år.
      Borrelia är inte att leka med, jag har haft det tre ggr, första gången tog det lång tid innan de kom på vad jag hade råkat ut för, mitt ben var alldeles rött och svullet, det gjorde jätteont när jag gick med det. Det var 1971, då visste man inte så mycket om den, behandlingen jag fick då minns jag ej. Men vad jag vet är att värken i mina leder beror delvis av Borrelian. Men de två sista gångerna jag fick Borrelia var de snabba att sätta in antibiotika.
      Jag skall vaccinera mig nästa år. Jag får nästan alltid 2-3 fästingar på mig när vi varit til skogs, de äckliga krypen gillar verkligen mig.
      Idag blir det lite jobb hemma, lite städning och kanske ett eller två bröd.
      Ha en bra dag
      Monkan

      Radera
    2. Faktum är att jag också har svamp kvar i burkar och frysaskar från tidigare år, så katastrofen är inte på något vis överhängande :o)

      Det är trist att det fortfarande inte har lyckats för den medicinska forskningen att få fram ett vaccin mot borrelia, men vi får väl vara glada för att det åtminstone finns mot TBE, som ju inte heller är något att leka med. Här på Åland var det TBE-massvaccination för några år sedan, men varken jag eller Lilla A har tagit sprutorna. Kanske är det dags att tänka om.

      Radera
  2. Såå vackra bilder från det skånska landskapet! Bokskogen ser nästan ut som det var vår...
    Märkligt med den gamla graven - det verkar vara två män, som dött samtidigt - dödade?
    Och tänk att ni hittade kantareller, det gör vi aldrig i Skåne!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica. Bokskogen är vacker alla årstider, nästan alltid skir.
      De båda begravda dog bara samma år, kanske dösoffer i något av de skånska krigen. Stenen eller graven bekostades av Karin Lassesdotter 1638,troligen en släkting till de båda.
      Monica du måste ta dig ut i skogarna i mellanskåne ifall du ska hitta kantareller, där finns även trattkantareller om du kommer på rätt ställe.
      Det sämsta med svampplockning här i Skåne är att det är en så liten del som är skog och så många som vill åt svampen.
      Men nu är det nog lite i sista minuten att plocka några större mängder.
      Ha en bra dag
      Monkan

      Radera
  3. Hej

    Såg att det var ett svart får som tagiot sig in till de andra vita fåren...hahahaha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, nu var du rolig. De vita fåren är mina kompisar, det är dem jag räknar varje natt för kunna somna. :)
      Monkan

      Radera