tisdag 25 september 2012

Biblioteksbesök

Nu när dagarna blir kortare och kortare är det skönt att sätta sig i en skön fåtölj med en bok.
Någon sådan oläst fanns det inte hemma, så jag beslöt mig för att ta den 3 km långa promenaden till vårt vackra bibliotek.
Promenader är också en härlig daglig rutin, minst en timme om dagen för min del.
Nåväl, jag passerar här Rönneholmsparken, en park där cykel-och gångbanor är väl utmärkta, här finns också en fin hundrastgård och en ordentlig lekpkats för de minsta barnen.

En gång var huset i parken sommarbostad åt någon rik familj. Då låg hela rasket långt utanför staden, men nu ligger det väldigt centralt med många bostadshus runt omkring sig.

Utanför parken i Slottstaden som stadsdelen heter, ligger det gamla fina sekelskiftes hus.

Det första som jag såg när jag kom in i nästa park var det här paraplyet. Som utsmyckning tycker jag väl inte det är så fint. Men jag hade behövt det när jag skulle hem för då öppnade himmelen sig och släppte ner massor med regn. 

Slottsparken och Kungsparken ligger intill varandra och är mycket populära att promenera i.

Klart finare än paraplyet.

De fina fågeldammarna är omgärdade av vackra växter och träd.

Här ser vi vårt vackra bibliotek, det är sammanbyggt med det gamla. Tyvärr trilskas blogger idag, det fattas flera bilder som inte kommit med. Just bilden på gamla bibblan är puts väck. :(

Stort och ljust är det överallt, massor med sittplatser både sköna soffor och mindre sköna stolar att sitta i.

Här i "ljusets kalender" som denna enorma sal heter kan man titta ut över parken och en bit bort mot

de gamla fina husen på Gamla Väster.

Jag samlade ihop en hög böcker, lite matböcker, det är så kul att titta i dem, alltid får man något nytt tips att använda sig av. Sedan blev det några spänningsromaner. Om man inte bestämt innan vad man ska låna då är det svårt att hitta något bra, men jag hoppas någon av de här är läsvärda.

Ha en skön kväll alla.

13 kommentarer:

  1. Härliga foto och särskilt detta från Fågeldammen. Läste att du har problem med att ladda upp bilder, det har jag alltför ofta och det är såå tröttsamt.
    //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack M, ja fågeldammarna är väldigt fina, det är väl de vackra träden som gör dem så vackra.
      I bland trilskas blogger, jag fattar inte vad det är för fel jag gör, men jag blir så less på det. Inte så kul när man bemödat sig med att fixa fina bilder om de inte kommer med :(
      Ha det gott
      Monkan

      Radera
  2. Tur att du har så nära biblioteket, och att du då kan förena nytta med nöje!
    Jag har ca tjugo km till huvudbiblioteket i centrum,
    men vi har en liten 'lånestation' här i byn,
    som tyvärr inte är så omfattande.
    Läser ju i och för sig inte så mycket, men något att 'bläddra' i ibland
    är ju alltid bra!
    Jättefin promenadväg!!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vivan, ja jag har två bibliotek som ligger nära där vi bor. Det ena är en större filial, men det finns mycket böcker att tillgå där ändå.
      Jag älskar att titta i trädgårdsböcker och mat-och bakböcker. Läsa gör jag mycket det mörka halvåret.
      Tack för att du tittade in.
      Ha en skön kväll
      Monkan

      Radera
  3. Malmö ser verkligen vackert ut genom din kamera!
    Och vet du, jag gillar Parasoll-statyn! Vi har ju en parasoll-staty i Trelleborg också, men där trängs ett gäng damer under - fin den med!
    Trädet bakom fågeldammen i rosa och grönt var ju alldeles underbart! Vet du vad det är för sort?
    Nu önska jag dig en fin dag, Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr Monica tittade jag inte vad det där trädet heter, men jag lovar att göra det nästa gång jag skall till bibblan.
      Den paraplyn med damerna under är kul tycker jag, vi såg den vid ett tillfälle då vi var i Trelleborg.
      Ha en skön kväll själv, jag ska titta på Trädgårdsonsdag snart, det får man inte missa.
      Monkan

      Radera
  4. Det var en vacker promenad du hade till biblioteket. Mina biblisbesök är lika med noll eftersom jag så sällan är i stan fem mil bort där biblis finns. Men vi har ju vårt lilla byabibliotek där man alltid kan hitta något. Annars köper man mycket pocket på nätet, böcker som jag sen ställer i byabiblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cici. Jag har tur som bor där jag bor, nära till flera stycken av Malmös berömda parker. Det är en stor tillgång när man bor i en storstad.
      Jag köper också en del pocket, sedan byter jag med andra vänner eller ger bort dem.
      Men ibland är det så kul att botanisera på biblioteket, jag tillbringade tre timmar där igår.
      Kul att du tittade in
      Monkan

      Radera
  5. Wow, vilket bibliotek! Ja, jag menar arkitektoniskt. Men jämmer och elände så mycket glasrutor att hålla rena ;o)

    Håller med dig om att den där paraplystatyn inte är världens snyggaste, men säkert funktionell om man råkar ut för en oväntad skur under en promenad :o) Och på tal om skurar, så bara fortsätter regnandet här ute i havet. Ikväll hade jag ställt in mig på en riktigt lång promenad, men med det blir det ingenting vad det verkar. Snart går skymningen över i beckmörker också, och då väljer jag faktiskt att stanna inne. Idag igen :o/

    Ha en skön fredagkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina. Ja visst är det fint och det är en fröjd att vara där. Jag brukar spendera en halv dag där inklusive en god fika på deras fik.
      Halva tiden sitter jag i läsesalen och läser olika tidningar.
      jag är glad att det inte är jag som ska polera fönstren, tycker det är mer än tillräcklig med mina egna. :)
      Vi har haft rätt så hyfsat väder nu ett par dagar så det har blivit en del långa och sköna promenader för min del.
      Just nu passar jag Emma vovven, men sedan ska jag ut och tömma krukor och snygga till lite där ute.
      Ha en bra dag
      Monkan

      Radera
    2. Åå, finns det ett riktigt fik där också ... Vilken lyx! I vårt stadsbibliotek - fint även det till arkitekturen - är en kaffeautomat det enda som står till buds. Hur kaffet i den smakar kan jag inte säga, för jag har aldrig provat. Men det händer att jag besöker tidningssalen för att bläddra i månadsmagasin och veckotidningar jag inte anser mig ha råd att prenumerera på själv. Kanske skulle jag börja släpa med mig en egen termos, hehe.

      Radera
  6. Hejsan

    Det där parasollet i parken är inte bara en utsmyckning, det är ett ställe man skall skula på vid regnväder. Det är egentligen det den är till för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det visste inte jag, trodde i min enfald att det skule vara en utsmyckning :), ja man lär så länge man lever.

      Radera