onsdag 30 november 2011

Lite av varje

Några dagar före advent exploderade min kaktus av blommor, hela sommaren och hösten har den stått nästan helt "bortglömd." Men i början av november syntes knoppanlagen så då åkte den fram i ljuset igen.





Även den lilla rosa blommar, men inte med en sådan mängd blommor som den röda.



Här jäser saffransdegen så det står härliga till.


Yngste sonen var hemma och hjälpte till med adventsbaket. Det är en tradition hos oss att barn och barnbarn kommer hem till oss och bakar.


Eftersom yngste sonen har så konstiga arbetstider fick vi dela upp julbaket i år. Nästa söndag blir bakdag med äldste sonen och barnbarn.




Jättegoda lussebullar och vanliga bullar med russin och nötter.


Vi bakade ett nytt bröd, ett som bara skulle röras ihop, det blev jättegott.


Recept:


5 dl vetemjöl


1 dl grahamsmjöl


1½ tsk bikarbonat


½ tsk salt


½ dl solrosfrön


½ dl linfrön


½ dl russin


1 dl hasselnötter


½ dl baksirap


5 dl filmjölk, den bytte jag ut mot 5 dl pepparkaksfil eftersom det var det enda som fanns hemma. Det blev mycket gott.


Allt röres ihop och hälles i en smord 1½l form.


Gräddas 1 tim i 175 grader.

Sonen ville att vi skulle baka vörtbröd också. Ja varför inte? Det ena åts upp samma kväll, det andra fick han med sig hem.


För ett tag sedan var sonen Skånegrabben http://skanegrabbenimalmo.blogspot.com och jag på bloggvisit hos bloggvännen Petra som har adressen http://livetmedaxelochsigne.blogspot.com/.


I hennes trädgård hängde en fin fågelmatare, en sådan ville jag med ha.


Igår körde vi ner till Vellingeblomman för att införskaffa ett sådant.




Här hänger de, vi valde en för fröer och nötter. Problemet hemma är att kråkfåglarna norpar nötterna och fröerna, men här har de inte en chans.


Jättefint, nu får de små vara ifred när de ska äta.


När vi nu ändå var där nere så gick vi en sväng i den enorma julbutiken,


överallt julprylar. Vi var där en timme innan stängningsdags så det var nästan folktomt.


Barnbarnen hade varit där i lördags och då kom dom knappt fram i de trånga gångarna.


Överallt var det det tomtar av alla de slag, jag föll för de här små, men inga fick följa med hem vi har så det räcker och blir över.


De här tovade nissarna är mina favoriter, underbara är de.


Jag stod och höll i en påse torkade apelsiner där i butiken, tittade på priset 49.90, nej minsann, det är ett rövarpris för 10 st torkade skivor.


När vi kom hem skivade jag upp 4 st apelsiner á 4.90 kr kg, lade dem i ugnen och torkade i 50 grader och fläkten på, det gick jättefort och fina blev de.


En dörrkrans fick jag också gjort igår. Allt material är plockat i trädgård och i skogen. Då blir det som det blir :)




En liten krans till spishällen hann jag också med innan det var dags att sätt sig framför TVn med kvällsfikat.




Det var allt för idag.

14 kommentarer:

  1. Så underbart att titta in här hos dig efter ett par veckor med näsan nere i papper, papper och mera papper! Hela inlägget andas hemtrevlighet och julmys, precis så där som det ska vara den här tiden av året.

    Nu är JO-anmälan på gång och jag har skickat ett tre sidor långt mejl till högsta direktörerna på Folkpensionsanstalten. Blir det inget resultat av det här vete fåglarna vad nästa steg ska bli, men för stunden försöker jag koppla bort alla tankar åt det hållet (fast det går dåligt).

    Om det ändå ville komma lite, lite snö, så det blev ljusare utomhus ... Detta mörker tar verkligen ner humöret ytterligare ett par onödiga snäpp :o/

    Superfina kransar, Monkan! Det syns sannerligen att du har en bakgrund som dekoratör :oD

    Ha det gott! Ha det julefridigt! Stor kram från en trött och lessen "syrra" i skären.

    SvaraRadera
  2. Mmmm, både bullarna och bröden ser jättegoda ut! Här har vi inte börjat på julbaket än...
    Vellingeblomman, där är vi ganska ofta, bor ju bara ca en mil söder om! Där kan man snacka om tomtar...
    Fågelmatarna såg väldigt bra ut, sådana skulle man kanske skaffa - fast kråkfåglarna behöver ju också mat!
    Så fina kransar du gjort! Jag är inte det minsta pysslig, så här blir det inga kransar!
    Ha en skön kväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Tack Nina det var roligt att du tittade in.
    Jag lider med dig. Hoppas att det reder ut sig för dig.
    Hösten har varit varm och skön, men jag håller med dig, nu får det gärna bliva vinter med liiite snö.
    Jag tycker det är kul att göra kransar, men svårt att få dem jämna och fina.
    Du får ha det så gott det går, vi syns och hörs hoppas jag.
    kram Monkan

    SvaraRadera
  4. Tack Monica, saffransbullar är ett måste till advent, men det stora julbaket blir lite senare.
    Jag är inte så förtjust i alla de konstiga tomtarna på Vellingeblomman, är väl lite gammalmodig. I år tyckte jag att utställningen var urdålig om man jämför med de föregående åren. Vi var därnere endast för att köpa fågelmataren och det ångrar vi inte, den är superbra.
    Ha en skön vecka
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Hej

    Visst är man en skicklig russinprickare? haha

    Fina kransar de dära.....

    SvaraRadera
  6. Ja grabben, du har en viss vana. Tack, kransarna blev inte såå illa :)
    Kram mamsen

    SvaraRadera
  7. Hej Monkan!
    Visst kan man visa "lite av varje också :O)
    Och det är minsann inte litet du har på gång!
    Fastnade först för din fantastiska julkaktusar !!! Tänk vilken glädje dom förmädlar i (höst)mörkret! Vi har heller ingen snö ... storm och plusgrader!
    Fågelmatarna var både praktiska och fina! Tur för småfåglarna att någon får en så bra idé :)
    OCH ett stort plus för dina "bagare" ... borde pröva den limpan!
    JÄTTEFINA kransar!! Vi i vår marthaförening har också gjort kransar, ska visa dem snart :)
    Trevlig fortsättning på adventstiden ... snart helg igen!
    KRAM!

    SvaraRadera
  8. Det var en jättefin kaktus du har. Min mormor hade en sådan stående på en peidestal på verandan.
    Ful var den, grenarna var nästan som bark. Så en dag var den i full blom och flyttad till salen.
    Det måste vara roligt att med naturens hjälp åstadkomma så fina kransar. Jag gick en 4-timmars kurs för många år sedan för att lära mig binda kransar. Det var bara att konstatera att så värst pysslig är jag inte. Jag vet hur jag vill att det ska se ut, men utförandet blev inte som jag tänkt.
    Torka apelsiner var något nytt för mig. Kanske något att pröva.
    I morgon måste jag baka lussekatter. Så har jag sagt i flera dagar - nu blir det nog så.
    Ha det bra och tänk på att ta´t lugnt emellanåt.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  9. Tack Vivan, julkaktusen är en gammal rackare, jag har tagit en stickling från mammas, som i sin tur har fått den i från sin mamma. C:a 50 år är moderplantan
    Visst är det en fin fågelmatare, det tycker småfåglarna med, där är en livlig trafik hela dagen.
    Jag har provat ett flertal sådana bröd med bikarbonat i, men detta är det allra bästa så det borde du prova.
    Kransarna blev jag ganska nöjd med, men det är kul att använda det material som finns runt om en. Annars finns det ju jättefina kransar att köpa, men de är så väldigt dyra, 200-300 kr ungefär.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Viola, det är ju lite knep och knop med kransar, men så himla kul.
    Torka apelsiner, citroner och äpple är en bagis, jag ska ha det till dekorationer.
    I morgon blir det lussebak med äldste och barnbarn, kul.
    Ha en skön helg
    hälsar jag ifrån ett regnigt och blåsigt Malmö

    SvaraRadera
  11. Tack!
    Så blomrik kaktus du har, min lilla vita har nu också massor med blommor. Ljuvliga tomtebutiker det finns nu. Brödet var jättegott, vi har redan prövat det....tack för receptet!
    Snygga kransar!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  12. Har bråkat med en mössa som trasslade in sig under säkert 2h! Blir bara att klippa bort och göra nytt och sånt gillar inte jag ... men jag lär mig:)

    SvaraRadera
  13. Tack för din kommentar Anelis. Jag har bakat brödet ännu en gång, mmmm super gott med en god ost.
    Här finns en hel del "tomtebutiker", men urvalet är tyvärr detsamma i alla.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  14. 4U2, jag har också haft ett helsikke med en mössa som var mycket komplicerad, nu ligger den i stickkorgen och "flinar" åt mig, så det blir nog en upprivning av den.
    Jag gitter inte försöka fler gånger med den.
    Kram Monkan

    SvaraRadera