lördag 5 november 2011

Utfärd med barnbarnen

Igår var det sista höstlovdagen för våra barnbarn, vädret var fint så vi packade ner lite fika och hämtade upp dem för en tur till Fulltofta strövområde.

Vi närmar oss Fulltofta kyrka,

som ligger i anslutning till Fulltofta gods.


Godset är vackert och välskött.


Nu har vi nått vårt mål. Här finns det två fiskedammar som man kan fiska ädelfisk i. Men idag blev det inget fiske för vår del, vi gick istället en promenad.

Vi började så smått i skogen för att sedan gå den fina leden som var anpassad för rullstolsbundna.

Otroligt fint, vår yngste son har varit här ett par gånger med jobbet, det var han som tipsade oss.

Bäcken som man går vid sidan av hela tiden rinner mellan Kvesarumssjön och Ringsjön. I den fina bäcken finns både sötvattensmusslor, kräftor och öring.

Barnbarnen gillade verkligen den lite annorlunda promenaden.





Så småningom kom vi ut till fiskedammarna igen, runt dammarna är det mycket fint ordnat med många grillplatser och den fina stenbivacken där man kan både elda och sitta torrskodd vid dåligt väder.

Jättefint, här finns det alltid torr ved.

Vi valde att plocka fram vår fika ute i det fina vädret 12 grader och nästan vindstilla.

Det smakade gott tyckte båda barbarnen, ja även vi.



På hemvägen körde vi förbi Kvesarums slott som ligger med utsikt över Kversarumssjön.

Kossor såg vi många, jag förstår inte varför de alltid ska hålla till där det är som lerigast när det finns fint grönt gräs i närheten.

Efter en heldag ute var det skönt att sätta sig i bilen och glida hemåt.


Nu önskar jag en fin Allhelgonahelg till Er alla

Monkan

9 kommentarer:

  1. En härlig utfärd - som vanligt! Och så vackra bilder! Det var ju en jättefin promenad, som går längs en bäck hela tiden!
    Ja, äntligen fick vi en fin dag efter all dimma...
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Här var det hög mysfaktor!! Och du, vilken otroligt fint ordnad vandringsled, när t.o.m. rullstolbundna kan ta sig fram obehindrat! DET är något jag tycker vi på Åland borde satsa mera på; att handikappanpassa åtminstone delar av vårt landskap, så att de blir tillgängliga för ALLA. Men det är helt klart något som man bara kan drömma om :o/

    Hos oss är det inte tal om några promenader just nu. Lilla A är på bättringsvägen, men själv insjuknade jag under middagen vi var bjudna på hos S & N igår kväll. I takt med att timmarna gick kände jag hur temperaturen i kroppen steg och hur bihålorna blev mer och mer täppta. Idag mår jag tjyvtjockt :o(

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ser SÅ härligt ut, er utfärd!
    Vi älskar också att vandra i skogen och naturen! Så småningom ska också våra barnbarn få följa med!
    Ha en fin söndag och ny vecka!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  4. Så härligt för barnbarnen att få följa med på en sån fin utflykt, och så många fina bilder det blev. Precis som i filmerna red ni hemmåt mot solnedgången, även om era hästkrafter fanns under motorhuven.

    SvaraRadera
  5. Tack Monica, ja det var roligt att ta med barnbarnen ut. Vi letar hela tiden efter nya platser att besöka. Det är otroligt vad vi har många fina ställen här i lilla Skåne.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Nina, det finns ett par ställen i Skåne som är handikappsanpassade, men jag tycker nog att det kunde satsat mycket mer på dem.
    Vi hade en härlig dag ungarna och vi gamlingar.
    Otroligt att kunna sitta ute i det fria fortfarande och fika.
    Så tråkigt att ni är dåliga, men idag när detta skrivs (sent om sider) har ni nog tillfrisknat hoppas jag.
    Jag har inte riktigt vant mig vid att det faktiskt är nov. och att överallt i stan plockas julen fram.
    Vi synes
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Vivan, vi är så glada att barnbarnen vill följa med oss.
    Du har något att se fram emot, dina växer snart till sig, tiden rusar ju iväg.
    Tack för att du kommenterade, jag själv är väldigt dålig på det för tillfället som du vet.
    Ha en bra fortsatt vecka,
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack Cici, barnen var nöjda med dagen, som tur var. Det finns ju så mycket annat som hägrar i deras värld så vi var mycket glada att de följde med oss.
    Ha en skön avslutning på veckan
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Jovars, nog är vi (läs: jag) på bättringsvägen, fast en envis, slemmig hosta har slagit klorna i mig istället. Så brukar det vara med mina förkylningar; det börjar med "konstigt i halsen", som övergår i stegring och snuva, som lämnar över till hosta efter några dagar.

    Idag (torsdag morgon) har jag stigit upp till ännu en varm och dimmig dag. Nog är det märkligt hur vädret kan variera från år till år! Ifjol, samma datum, var det full vinter här på ön och det snöade i Stockholm på Arlanda när vi boardade SAS-planet till München.

    Idag är det lab på morgonen och läkarbesök på e.m. Däremellan måste jag försöka slutföra kröniketexten till lördagens tidning och hinna handla, gå till bibblan och lite annat vardagligt bestyr.

    Hoppas du/ni är i hyfsad form och kan se fram mot en nytt, mysigt veckoslut!

    SvaraRadera