torsdag 10 november 2011

Min promenad i Malmö City i strålande sol

Jag har som mål att promenera 5 km per dag. I dag var det inget svårt, solen sken ifrån en klarblå himmel. Perfekt väder för en tur på stan.

Gustav Adolfs torg med de många vackra husen, men här stannar även alla bussar som går till alla olika områden runt Malmö. Tyvärr lite trist med alla busskurer, men nödvändigt.

Jag går ner mot Gamla Väster, där tycker jag det är så mysigt. Det är den stadsdel som jag föddes i för mååånga år sedan.

Här har de flesta gamla husen bevarats för eftervärlden.

Nu går jag vidare till Lilla torg, på sommaren är hela torget fyllt med uteserveringar
och massor med människor.

Lite väl kyligt att sitta ute, men det fanns några entusiaster.



Toffelmakarens lilla affär.

Form Designcenter är ett favoritställe som jag gärna besöker,

där finns det alltid något roligt att titta på.

Bland annat Garderoben med sina färgglada kläder.

Stans bästa The-handel, där är jag stamkund.

Nu är jag tillbaka på Gustav Adolfs torg, här är det alltid full rulle bland blomstånden.

Det stora julträdet på torget höll man på att klä idag. Känns lite konstigt i det här soliga vädret och 9 grader varmt.

Efter lite shopping, ja faktiskt några julklappar var det dags att gå hemåt.


Vilken härlig dag det blev.


God kväll alla.

13 kommentarer:

  1. Vilket strålande väder! Och du visar alltid såå mysiga bilder från Malmö att det känns konstigt att veta att det är en riktigt stoor stad.

    Din sista bild i sviten tycker jag extramycket om! Dels för träden på gården i förgrunden, men också för "hålet i väggen", Holmgången. Man blir nyfiken på vad som finns på andra sidan av öppningen :o)

    För mig är det dåligt med fotograferandet för närvarande. Formsvacka kanske? Inte vet jag, men kameran går inte direkt het :o/

    På det hela taget mår jag väl lite så där allmänt risigt och förkylningen ser ut att utvecklas till en riktig bronkit. Det är ett genetiskt arv jag har efter min mor, att vanliga snuvor oftast blommar ut i en luftrörskatarr. Tja, något ska man ju ärva från sina föräldrar.

    Här hos oss har det inte dragit på för fullt med julskyltande och -belysande än så länge. Lika bra är det, för någon direkt julstämning blir det inte så länge som det fortsätter att vara höst.

    Ha en fin kväll! Storkram till er båda! ♥

    SvaraRadera
  2. Hej Monkan!
    Jag får tacka för besöket hos mig och även tacka för rundturen i Malmö! Härligt att vandra fem km i sådant fint väder och vacker omgivning!
    Vi har gjort sista gurkhuset färdigt denna vecka för vinteruppehållet ... så nu har jag "semester" ;O) Snart är det februari ...
    Här har vi 4-5 +grader men dimmigt och disigt!
    Ha en fin helg i det vackra vädret!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  3. Ja, visst blev det en härlig dag idag!
    Tyvärr har jag inte hunnit ta min dagliga promenad idag, det är mycket att göra inför helgens gåsmiddag för 18 personer...
    Tack för fina bilder från vackra Malmö!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. En härlig promenad vi har tagit tillsammans.
    Synd bara att jag missa konditionen.
    Du visar mycket fint från Malmö, lite
    småstadsaktig med mycket charm. Jag förstår att du väljer dina vägar på promenaden.
    Blev påmind om att det är dags att börja köpa julklappar.
    3 mil härifrån finns en liten charmig stad som heter Sala och som har mysiga affärer med lite annorlunda saker. Dit åker vi ibland och äter lunch och nu blir det nog ett och annat paket.
    Vi har haft en fin höst och i parkerna ser det inte ut att vara i mitten av november.
    November är en tråkig månad, tycker jag. Vi förgyller den med teater- och konsert-besök.
    Fredag imorgon, veckan går så fort,ett bevis på att man har det bra.
    Ha det bra du med och trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Tack Nina,ja du Malmö är en storstad, men jag rör mig alltid i den inre kärnan. Det är där jag känner mig hemma. Alla ytterområdena har kommit till från 60-talet och framåt, där vistas vi nästan aldrig
    Den där Holmgången går rakt igenom ett helt kvarter, i gången finns både fik, blommbutik,Samhalls butik, frisör, pappersbutik med egen tillverkning av olika slag, jag har inte varit inne i den ännu.
    Även jag har varit återhållsam med kameran, dagens foto är tagna med den lilla Canon Ixus digital, det är oftast denjag bär med mig i fickan på promenaderna.
    Trist att ni inte är 100% friska, peppar peppar har vi än så länge klarat oss ifrån förkylningar med alla tillbehör.
    Idag har vi åter fint väder, men det blir inte tid för någon långpromenad ute, jag skall baka bröd samt göra tre spenatpajer. Pajerna hjälper jag en vän med. Vi ska på uppvaktning i morgon där det kommer ganska många.
    Ha det nu så bra det går, så syns och hörs vi
    Kramar ifrån oss båda

    SvaraRadera
  6. Tack Vivan, ja du det var en skön promenad, jag är inte så ofta uppe i city, trivs bäst hemmavid
    Det måste kännas skönt att ha alla gurkhusen fixade, men att det snart är februari håller jag inte med om :(
    Hoppas solen tittar fram även en stund hos er, sinnet känns lite lättare då.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Mmm gås med krås, gott gott. Vi är så få numera, gåsmiddagarna är ett minne blott. C och jag intar ev. den på ett gästis. Men jag förstår att du har mycket att stå i.
    Lycka till med gåsen och tillställningen.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack Viola, det var trevligt att ha dig med på promenaden :)
    Sala har vi varit i, både i stad och gruva. Det är en mysig småstad jag håller med.
    Jag tycker denna november varit helt okej, fortfarande varmt och behagligt. Vi brukar ha enorma höststormar i vanliga fall, men de har än så länge lyst med sin frånvaro.
    Jag förgyller tillvaron med musik och bra böcker, samt för tillfället ett roligt handarbete.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Men var är alla människor? Malmö är ju en stor stad med många invånare, vädret är strålande, men gator och torg ser i det närmaste tomma ut. Alla kan väl inte vara på jobbet.

    Julklappar ja, jag har inte börjat tänka på det ännu. Nu är det ju bara barnbarnen som får klappar, men det kan ju kräva en del funderingar i alla fall.

    SvaraRadera
  10. De flesta människorna håller till inne på någon av alla våra stora gallerior, där alla HM, Stadium, Kapp Ahl, Linex, Vero Moda m.fl. butiker ligger vägg i vägg.
    Jag undviker gärna dem, tycker om att strosa i de lugnare kvarteren.
    Jag handlar så fort jag hör en liten önskan, det också så skönt att få gjort det medan det finns lite att välja på.
    Ha en skön helg Cici
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej

    Härliga stadsbilder som vanligt......det är kallare nu och löven nästan helt borta från träden. Skall se om jag kommer ut lite i dag och kan plåta.

    SvaraRadera
  12. Takk for fin rundtur i Malmø. Eg liker veldig godt slike gamle hus og bygningar

    God søndag

    SvaraRadera
  13. Tack Ruth för din kommentar.
    Jag är själv förtjust i gamla och mycket gamla byggnader, roligast är om man vet litet om deras historia också.
    Monkan

    SvaraRadera