lördag 31 december 2011

Gott slut och ett Gott Nytt ifrån ett vårlikt Skåne

Inget är som det ska i år, efter en tur i täppan upptäckte jag en del blommor som fått "fnatt".
Inte Shersminen ovan, den brukar blomma vid den här tiden, men aldrig så här rikligt.

Lejongapens tid är väl över eller? Nja inte riktigt än, jag såg flera knoppanlag, men de slår nog inte ut. Nu idag har vi fått liiite kyligare väder men ändå sol.

Lavendelen blommar, denna växt som man förknippar med Frankrike, otroligt.

Primulerna blommar lite försiktigt, men det är ingen sensation, det gör de alltid även om det är lite snö.

Sista rosen för i år, Ingrid Bergman.

De här fina svamparna kommer varje år fast jag tar bort dem. Under till finns det rester ifrån ett nersågat plommonträd, tydligen trivs de förträffligt där.

Finns det vackrare blommor vid den här tiden inomhus? Jag älskar dem, men så fort de är utblommade åker de ut i komposten, jag har slutat att spara lökarna för jag lyckades sällan med drivningen.


Ja så var det här året nästan slut.

Vi har förberätt för en god middag. Yngste sonen med sambo och vovve, samt vårt äldsta barnbarn kommer hem till oss. Det ska bli mysigt.

Nyårsbordet är färdigdukat, man får vara stollig till Nyår :)


Jag önskar alla ett GOTT NYTT ÅR


Monkan

9 kommentarer:

  1. Verkligen en speciell vinter med allt som blommar ännu, men nu har vi fått snö.
    Oj så vacker dukning, förstår det blir även god mat och trevligt! Vi två ska mysa i lugn och ro med god mat och vin.
    Önskar dig och de dina ett riktigt
    Gott Nytt År!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jodu, årstiderna är "på vils". Sommarblommande blommor i rabatterna och mitt solöga som blommar inomhus, mitt i vintern. Kan det bli knasigare?

    Så fint du dukat! Jag måste nog också plocka fram nån guldserpentin eller nåt. Men nu i nyårsbastun!

    Hälsa alla!!

    SvaraRadera
  3. Åh, så FINT du dukat Monkan!
    Och vilka vackra blommor, mitt i vintern, är det klokt måntro!? Vi har bara ett tunt lager snö, men liite ljusare ... 3-4 gr
    Hoppas du får en riktigt mysig kväll med dina nära och kära!! Vi ska promenera till goda vänner! Ha det bra och GOTT NYTT ÅR!!
    Stora KRAMEN!
    Vivan

    SvaraRadera
  4. Otroligt vad det blommar hos dig! Är det schersmin, som är så gul, det har jag aldrig sett!
    Men jag såg idag, att snödropparna har kommit upp en bra bit...
    Vilket vackert dukat bord, blått, silver och vitt, så snyggt och passande till nyår!
    Vi är bortbjudna ikväll, så jag slipper allt jobb - skönt!
    Nu önskar jag dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År och tackar samtidigt för alla jättetrevliga inlägg med vackra bilder, som du har visat under året!
    Nyårskram från Monica!

    SvaraRadera
  5. Svamparna är fina :-)
    Hos mig blommar Snöflingan i lådan på altanen, konstiga tider. Gott nytt år på er!

    SvaraRadera
  6. Hejsan

    Önskar Gott Nytt År här också fast vi kommer i kväll till er.

    SvaraRadera
  7. Det enda i blomväg utomhus hos oss är nog frostrosorna. Hur det ser ut under det halvmetertjocka snötäcket är svårt att veta, men det blommar knappast något där.

    Ett gott nytt år önskar jag dig, C och Skånegrabben med familj!

    SvaraRadera
  8. Vilken fin nyårsdukning!
    Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig!

    SvaraRadera
  9. Jag tackar er alla för fina kommentarer, hoppas ni fick en fin nyårsafton.
    Det blev vår, lugn och skön med god mat och kärt sällskap.
    Vad mer kan man begära?
    Nu ser vi fram emot ljusare tider.
    Kram Monkan

    SvaraRadera