onsdag 3 augusti 2011

Första resdagen

Efter två timmars resa genom Skåne kom vi in i det fagra Småland, närmare bestämt vid sjön Möckeln.
Långt in i skogen vid den vackra sjön låg Möckelnsnäs Herrgård (1600-talet) idag hotell och konferansanläggning.

Här baksidan av hotellet med en fantastisk utsikt över sjön,





En annan gäst på Herrgården men vid ett annat århundrade var Carl von Linné, han hade sitt Orangeri, snett över vägen.

Det var roligt att gå runt och titta på alla olika växter som odlades utanför, de var indelade i olika grupper tex, ätbara, läkeväxter mm.


Inne i Orangeriet var det pelargonsamlingar som var årets tema. Men inte vilka pelargoner som helst utan Linnés vildpelargoner.
Jag hade sådan tur att det fanns små sticklingar av dessa till försäljning, så C betalade och jag valde.


Nu lämnar vi Linné. Fikan väntar.


Fikan intogs vid ett mysigt ställe vid vägkanten med fin utsikt över vackra hagar.



Oj, kolla en turist från DDR hade hittat hit långt in i Smålandsskogen. Det är ytterst ovanligt med östtyska turister här.


Nästa rast och sevärdhet blev Huseby bruk i Småland.

Herrgården var så fin, planteringarna runt omkring väldigt välskötta.


Huseby var en gång det största jernbruket i Småland, ovan ser ni masugnen.


Vattenkraften var nödvändig för hanteringen av jernet.



Som i alla andra bruk fanns det även här en brukshandelsbod,


Men när det begavs sig så tror jag inte det såldes sådana här drycker där.


Resan dag 2, gick vidare till Falköping där vi hälsade på yngstes flickväns föräldrar. De var guider i sin fina stad, här lite bilder ifrån den äldre delen av staden.


Det var varmt 23 grader, så alla som kunde hade åkt till något badställe. Det var ganska tomt på stan.


Det blev nästan en hel dag i Falköping, en mycket trevlig dag, innan vi for vidare till Hjo och Askersund.

Det får ni se nästa gång.

God natt.

14 kommentarer:

  1. Vilka underbara stora hus! Ja, små också för den delen. På vår väg hem från Västkusten åkte vi förbi Falköping, borde ha stannat till en sväng ser jag :-) Ha en fortsatt trevlig resa!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad skoj att du så snabbt fått ihop ett inlägg! Så fantastiskt vackert där vid bruket i Huseby, hördu. Men så är det väl ofta i bruksmiljöer?

    Gissa om jag är nyfiken på vad för sorts pelargoner du fick med dig från orangeriet! Du måste visa bilder senare, lovar du det?

    Falköping tycks vara en mysig stad - om nu inte resten består av trista, grå betongbunkrar förstås ;o) Men det har jag väl lite svårt att tänka mig.

    God fortsättning på semestertrippen och kör för all del försiktigt! Var är det ni tänkt er att fiska..?

    SvaraRadera
  3. Det finns många små puttenuttiga städer runt Vättern, dom ser ut som leksaksbebyggelse. Ni verkar ha haft en jättefin start på sommarresan.

    Men du, vad menar du med turist från DDR? Visst var det ganska länge sen den staten existerade?

    SvaraRadera
  4. Så trevligt att göra en semesterresa i Sverige! Här finns ju så mycket att titta på!
    Roligt att du visar de här ställena, ifall man skulle köra norröver någon gång...
    Jag följer med glädje er semesterresa!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Vackert som bara det tycker jag.
    Slott och herrgårdar är spännande.

    Undrar som andra vad det var för pellisar du fick tag i :))

    DDR, det var kanske bilen du tänkte på? För DDR finns ju inte längre som stat.....
    Kramen i solen.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  6. Hej

    Jag förstår precis vad du menar med den bilen från DDR. Ja det var så ett ekipage från forna DDR såg ut, då muren fanns. Förstår att du inte skrev det av okunskap..hehe...utan att du menade som jag förklarade....

    Hoppas er resa fortsätter vara förnöjsam.

    SvaraRadera
  7. Tack Venus, det var synd ni inte stannade till i falköping, där fanns en hel del att titta på, inte bara i själva staden, utan även runt omkring.
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, nu är jag hemma och kan svara på kommentarerna. Falköping hade många gamla hus, men som du förstår även en del nya områden.
    Pelargonerna vet du ju nu :), jag kommer att visa senare på bloggen alla de små liven.
    Fiske blev det inte på denna turen, ha,ha, men vi ska iväg igen en sväng, då blir det både fiske och bärplockning.
    Vi synes.

    SvaraRadera
  9. Hej Cici, ja starten på resan kunde inte bliva bättre, härligt väder och mycket att titta på.
    Den där turisten hade sparat sin gamla DDR-skylt på sin bil.
    Det var därför jag skrev så, som tur är finns inte DDR kvar.
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Monica, vi älskar Sverige, har åkt mycket i Europa förut.
    Det finns så mycket fina småplatser att besöka i vårt fina land, vi är inte roade av "solsemestrar", det gjorde man i sin ungdom.
    Kul att du vill följa oss på färden
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Synnöve, visst är det vackert.
    Som jag skrev till Cici ovan, bilen hade de gamla DDR-skyltarna kvar. Han kom ifrån det forna Östtyskland och hade hittat långt in i de Småländska skogarna, kul.
    Tack för din kommentar, hoppas du vill följa med oss på bloggfärden.
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Javisst grabben, du har rätt, men den var skyltad med DDR-skylt :)
    Som du vet blev färden en fullträff ha,ha.
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Tack och välkommen Chili 186021 till min blogg.Kul du gillade mina bilder.
    Monkan

    SvaraRadera