onsdag 24 augusti 2011

Heldag i glasriket

Efter en dag i skog och mark tyckte vi att det skulle vara kul att göra en rundtur i glasriket.
Första hyttan blev Johansfors som ligger vid Lyckebyån.

De gamla byggnaderna har sparats, de andas historia. Just denna är det gamla glasmåleriet.




En riktig praktpjäs från Johansfors var jag tvungen att ha med på foto.




De här glasen är gjorda på 50-talet. Nostalgi.



Johansfors är känt för sin färgstarka produktion med formgivare som Astrid Gate, Ardy Struwer och Helen Tapper.




Nu åker vi på bruksgatan som leder till




Åfors glasbruk.




Det praktfulla huset tillhörde familjen Åfors förr.







Ja, även det vackra båthuset med egen badbrygga nere vid Lyckebyån.




Här i Åfors blåses Ullrica Hyden Valliens kända glas.




Yes, det är mitt glas som paketeras in. Jag skall ha det som ytterkruka till en av mina orkideer.




Här i Åfors fick man titta runt i hyttan,








även hos glasmålarna fast de var så konsentrerade. Det var jätteroligt att se hur glasen växte fram.
Åfors glasbruk jobbade med serieproduktion. De är med i samma koncern som Orrefors, Kosta och Boda glasbruk.









Nu åkte vi till det glasbruk som blev dagens höjdpunkt.




Transjö Hytta, vi hade aldrig hört talas om den. Det lilla bruket låg otroligt vackert vid en liten å.




Glaskonst smyckade ån på flera ställen, även i träden hängde det vackra glaspjäser.




Detta glasbruk drivs av två mästerglasblåsare med ca 50 års erfarenhet, Sven Åke Carlsson och Jan Erik Ritzman. Båda två har verkat bl.a på Kosta.



Det roligaste med denna hytta är att det inte finns två ex. av något, de skapar fritt utan formgivare. Otroligt duktiga, det var en fröjd att gå runt i deras utställning.



Här fick vi verkligen se ett fantastiskt skapande, otrolig fantasi och vackra färger.



Om någon är intresserad gå in på deras hemsida http://www.transjohytta.com/















Det var svårt att lämna denna hytta, hit får vi återvända med väldigt tjock plånbok.


Nu hade vi bara två glasbruk kvar att besöka, men himmel vilken flopp.




Kosta Outlet, ett jättestort köpcenter där det kan köpas allt mellan himmel och jord. Kosta glasbruk kom lite i skymundan,




det kändes lite som att gå på IKEA. Allt glas är 2:a sortering, lite gladare priser blir det då :)

Tillslut var vi på Orrefors, men där var det heldött, vi tittade endast in i kristallbutiken.






Vi tog bilen och körde till Nybro där vi avslutade dagen med middag på restaurang.



Så var denna dag tillända,



Monkan




8 kommentarer:

  1. Gillar idén med att ha den gröna vasen som ytterkruka, kommer att bli jättefint! Gillar annars de färgglada 50-tals glasen. Synd att Kosta och Orrefors var sådana besvikelser. Ha en fortsatt trevlig resa! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Monkan!
    Vilken fantastisk utfärd ni är ute på :)
    Jättefina glaspjäser dom skapar! Underbart!
    Känner till Kosta och Orrefors, men de andra är nya bekantskaper.
    Vi har också kända glas här i Finland som t.ex. IITTALA ...
    Tänkte på dig när jag lade in mitt senaste inlägg på bloggen ... detta ställe har nog Monkan besökt också ... ;O) KUL!
    Väntar på ert nästa resmål ;)
    Ha ett skönt veckoslut!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  3. Hehe! Det hade jag väl kunnat räkna ut med lilltån, att käraste "syster" inte skulle klara av ett besök i glasblåsningens Mecka utan att lätta åminstone en liten smula på lädret ;o) Själv skulle jag inte våga sätta min fot i de där trakterna av pur självbevarelsedrift; ruinens brant skulle vara nästa anhalt efter det besöket, haha! En gång i världen, för sisådär hundra år sedan, var jag t.o.m. förlovad med en glasblåsare, men inte ens det gav mig mitt lystmäte av munblåst glas.

    Ett extra plus i kanten är förstås att de gamla bruksmiljöerna oftast är såå mysiga. Hm, jag borde kanske ha behållit den där glasblåsande engelsmannen och sett till att han fått anställning på något av de mindre svenska bruken..? *suck* Jaja, det båtar inte till mycket att vara efterklok :o/

    By the way, jag kommer att mejla dig endera dagen. Har ett par saker jag måste ventilera.

    Kram på sig och bihanget! Håll hastigheten - och till höger ;o)

    SvaraRadera
  4. Som vanligt vackra bilder och trevlig, berättande text! det är så roligt att följa era utfärder!
    Och det skulle ha varit mycket svårt, att inte köpa något glas, fast men vid min ålder har mer än man behöver...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Tack Fru Venus, det blir säkert fint med orkide, formen på krukan är perfekt för det.
    Jag är ingen älskare av de randiga femtiotals-glasen, men de var mycket vanliga då på den tiden.
    Det var inget fel på Kosta och Orrforsglasen utan på det vis de saluförs. Storindustri.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Vivan, iittala glas är jag välbekant med, vi har en del sådana. Finsk design överhuvudtaget gillar jag.
    Det blir väl en utflykt till i Småland, kanske inte så kul, vi håller oss i skogen den sista dagen.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej "syrran", den gröna pjäsen föll jag pladask för, jag köpte också lite blått glas, kommer på blogg sedan. Det är svårt att hålla i slantarna på vissa ställen, men varför skall man inte unna sig av sina surt förvärvade slantar.
    Vi hörs
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Monica, kul att du gillar att resa med mig :)
    Jag hade nog klarat mig utan de där sakerna som jag köpte, men det är så kul att förgylla vardagen lite, jag köper hellre sådant än kläder.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera