torsdag 28 juli 2011

Väldigt blandat

Efter många dagars regn och rusk fick vi äntligen två dagar fint väder. Har hållt på med förberedelser inför vår lilla resa nu några dagar, men på tisdagskvällen hoppade vi på cyklarna och tog en tur ner till stranden.



Det var varmt och skönt, ja till och med vindstilla, då är det härligt att cykla.



Varje tisdag anordnas det dans nere vid stranden, vi stod och tittade en stund. Dans för "mogna ungdomar" som ni ser. Detta är mycket populärt.



Nu har solen sänkt sig nästan ända ner i horisonten, så vi vände hemåt.



Nästan hemma, vi hann precis innan det skymde. ( Jag ser att jag missat att rätta till horisontlinjen, men det bjuder jag på).



Även onsdag blev en härlig dag. C gjorde ett nytt fågelbad för en tid sedan, men han blev inte nöjd med resultatet. Så i onsdags kom det upp ett nytt, vänsterbilden, jag kan hålla med honom, det är finare.


Det gamla stativet har vi slagit ner i ena hörnet av tomten,där är det lite skuggit, på det ska jag plantera en skogsklematis till hösten.



Nu blommar en av mina favoriter, samtidigt känns det som om hösten inte är långt borta.


Jag har skördat mängder med olika bär, klarbär, vinbär (svarta,vita och röda). Av klarbären blev det en förträfflig sylt och resten av klarbären åker ner i saftkoket framöver.



Förut när vi hade båt fiskade vi flitigt, sedan har alla fiskegrejor legat undanstoppade i garaget. Men nu åkte allt fram, för vi ska ha med oss grejorna på resan.


Det blev ett fasligt plockande, men till slut fick vi ordning på det.




Fiskerullarna har fått nya linor, metrevarna är fixade, en våning insjödrag och en kustdrag är ordnande. Nu hoppas vi bara att det blir storfångst.



Fisk vill ju till för att vi ska kunna röka den. C köpte ABU-röken igår, vi har gått och tittat snett på en sådan länge, nu slog han till.


Det var inte tid eller läge för att ut och fiska just nu, så vi åkte till vår fiskegubbe nere vid hoddorna och köpte två makrillar, vi var tvungna att testa den nya röken.



Rensningen fick C stå för,



sedan på med dem på röken.





Under tiden gick jag ut och skördade lite potatis, de är odlade i en stor hink och det funkade bra.


En vanlig enkel sås på creme fraiche, citronmajonäs, dill och kryddor blev hastigt ihoprört.


Jag brukar ha i rom och hackad charlottenlök, men det fanns inte hemma.


Det blev gott ändå.


Det funkade och det smakade mums. Så nu ska det fiskas :).



ABU-röken ska också följa med oss på resan.




Idag torsdag har det regnat mest hela dagen, urtråkigt, men vi har fixat och donat så vi har inte lidit så mycket.




Nu väntar kvällskaffe där nere.


God kväll alla.





11 kommentarer:

  1. Oj, oj, vad jag blir nyfiken på er resa, nu när du avslöjat att såväl fiskeredskap som nya röklådan ska med! Men jag får väl hålla mig i skinnet och vänta på att frun kommer med ännu ett av sina fina utflyktsinlägg - eller två, tre ... många?

    Tog inte ni en svängom när ni var nere vid dansbanan? Eller är C av samma kaliber som Lilla A:s pappa, dvs en synnerligen motvillig danskavaljer? Gångerna vi dansade med varandra medan vi levde ihop går lätt att räkna på en hands fingrar :o/

    Här har det varit äckligt kvalmigt och klibbigt idag. Åska var utlovad för hela dagen, men vi fick nöja oss med en kort skjuts på morgonkvisten. Man blir genomsvettig bara av att gå, och då ska vi inte tala om hur det rann om mig efter min dust med doftschersminen.

    Nu är det i alla fall läggdags, så vi hörs senare!

    SvaraRadera
  2. Fina strandbilder! Så vacker solnedgång!
    Spännande med en "fiskeresa"!
    En rök har vi också - vi brukar röka horngädda när dom "går till" här nere i Falsterbokanalen i maj! Det är jättegott!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder från solnedgången :-) Ja, det nya fågelbadet var snäppet snyggare. Jag åkt stekt och rökt makrill för första gången för ett par veckor sedan när vi besökte vänner på västkusten - gott! Idag vaknade vi till mulet väder och ganska blåsigt, men det är skönt då vårt solsvedda skinn behöver vila lite ;-) Ha en trevlig resa!

    SvaraRadera
  4. Hmm.... åt, inte åkt(?) makrill ska det vara :-))

    SvaraRadera
  5. Hej Nina, vi vet inte själv vart färden går, det ska bli en helt annorlunda och oplanerad semester i år. :)
    Jag är inte gift med någon danskavaljer, det händer ibland på någon fest att vi dansar, men det är också allt.
    Vädret är väl inte det bästa, men jag har en del att göra så det kan kvitta.
    Ha det bra, vi synes och höres.
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Monica, tack för din kommentar.
    Ja ja fiskeresa blir det väl inte, men ett kul tidsfördriv vissa dagar.
    Jag har smakat rökt horngädda, men jag tycker att det är för torr fisk att röka. (Smaken är som baken)
    Ha det så bra i det tråkiga vädret,
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Tack Venus, visst är det finare det nya badet.
    Jag kan tänka att du gillade makrill, den går ju inte upp i Östersjön så det var väl en överraskning, allra helst när man får den nyfångad på västkusten. Nyrökt makrill nästan smälter i munnen, mmmmmmm.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder och fisken kan man nästan känna lukt och smak av *mums*
    Ha det så trevligt på resan och hoppas ni får använda röken ofta

    SvaraRadera
  9. Du, jag glömde ju helt bort att du ska hälsa till C att den nya modischangen på badet är klart elegantare! Det ser liksom "lättare" ut, mer som om det verkligen svävar i luften.

    SvaraRadera
  10. Tack, Tant Björn, det luktar fantastiskt gott emedan man röker fisken. Vi har en stor rök också, där vi brukar röka kött och korv, då luktar det i hela grannskapet :)
    Ja, vi hoppas att vädret blir bra så vi kan göra allt det som står på önskelistan.
    Ha det bra,
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Har framfört din hälsning till C, Nina, han bugar och bockar.
    Det nya blev lite elegantare, jag håller med.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera