torsdag 11 augusti 2011

Nu fortsätter färden

Efter vårt besök i Falköping gick färden vidare mot den idylliska
lilla staden Hjo.
Här bodde jag när jag var här med kören för några år sedan, sjöng gjorde vi i Skövde. Jag tyckte där var så fint. Nu ville jag visa C runt lite i den lilla staden.
I hamnen händer det mesta nu på sommaren, en liten hamn med många båtgäster.


Vädret var härligt, många badade ifrån sina båtar.
Grillarna var också i full gång i den ljumma kvällen.

Tåget på kajen minns jag sedan jag var där sist,


Jag är inte storkonsument av glass, men den hemgjorda som såldes nere i hamnen kunde jag inte motstå.

Kön var lång.

Efter en lång promenad i Hjo var det dags att hitta ett ställe att sova på.


Ja ni ser rätt, vi har "hotellet" med oss, så övernattningen blev i Askersund, en underbar liten stad vid Vättern.

C och jag fick fnatt för tre veckor sedan, vi blev med husvagn. Vi hade en sådan när våra barn var mindre, med den for vi runt i hela västeuropa, hela norden, ja ända upp på Nordkalotten.

Jag sade då: aldrig mer husvagn, men det var efter en semester i Österrike där vi blev insöade mitt i sommaren. Vi bodde på en camping som låg ganska högt upp i Alperna. Inte nog med det, så blev båda mina söner och jag sjuka.

Men nu har vi åter en liten "Pärla" lagom för oss två gamlingar. Allting går ju så mycket smidigare när man bara är två, fast vagnen är liten har vi mycket gått om plats. Toppen.

Här är jag i färd med att förverkliga en vy över en av alla fina sjöar. Det är lite skillnad emot Skåne, vi har också en del sjöar, men de är inte så lättillgängliga.


Detta är min vy över samma sjö.


När vädret är så här fint är det alla tiders att rasta på de fina rastplatserna. Nu för tiden är de utrustade med bord och stolar, toaletter och ordentliga papperskorgar ja även snygga utsmyckningar.

Annat var det då på sjuttiotalet när vi for runt, uruselt.


Nu har vi kommit till Stockholm. Från Södertälje kör vi mot Norrtälje. Alla bilder som följer är tagna under färden, kvalite därefter.







Det byggdes överallt,






Vi var faktiskt på Lidingö också, C har en kompis som bor där. Där såg det lite trevligare ut, men hu så nervis jag var att snurra runt med husvagnen där. Men allt gick som smort.


Efter den sista tunneln tuppade jag av, sov gått tills vi anlände målet för dagen,


färjeläget i Grisslehamn. Tur hade vi, kom ombord tio minuter innan båten skulle lägga ut.

Två timmar senare körde vi iland på Åland.

Fortsättning följer i morgon.



God kväll.

9 kommentarer:

  1. Så roligt att få "följa er på färden"! Det blev ju utmärkta bilder från bilen!
    När våra barn var i tio-års-åldern och uppåt hyrde vi en husvagn en vecka och åkte runt med och det var faktiskt riktigt mysigt!
    Ser fram emot att se bilderna från ert möte med Nina...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hej Monica, om du visste hur många kasserade bilder det blev av den färden genom Stockholm, ja en hel del.
    Det kändes nostalgist att fara runt med vagnen, riktigt roligt kan du tro.
    Det kommer många bilder med och utan Nina nu framöver.
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Hei Monkan,
    så fin en tur dere har hatt, og ha med seg sitt eget "hus" å bo i, må være toppen:)
    Her har vi hatt en fin sommer, og været i juli har vært varmt og godt.
    De siste par dager har det blitt kaldere, og vi kan se flere og flere høsttegn.
    Ingen lange turer på oss i år, istedet blir det helgeturer.
    Ha en fin kveld og riktig god helg:)
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  4. Hejsan

    Ja det är riktigt kul att ni köpt en husvagn. Det var ju också gott om plats i den för der, det är ju alltid skönt. Hoppas ni får nytta av den mycket.

    SvaraRadera
  5. Hjohjomensan, lilla Hjo ser ut som en "håla" i min smak :o) De flesta samhällen som ligger i eller vid vatten brukar var helt okej ;o) Men Stockholm får stockholmarna gärna behålla för sig själva.

    Att ni fick fnatt och köpte Pärlan kan vara det bästa ni hittat på under den senaste tiden. Tänk, så många intressanta och roliga kortturer ni kommer att kunna göra nu när ni t.o.m. har möjlighet att övernatta utan bekymmer! Nya svampställen kanske..? I oprövade skogar på lite längre avstånd hemifrån än normalt :oD

    Idag är det Kulturnatten här i Mariehamn, som råkar sammanfall med ett flera dagar långt firande av att Mariehamn fyller 150 år. Bl.a. arrangerar den lokala fotoklubben Obscura ett s.k. fotomaraton, där man under e.m. får fem teman och inom fem timmar ska prestera två bilder per tema. Jag har inte beslutat om jag ska hoppa på eller inte, det får dagsformen avgöra.

    SvaraRadera
  6. Hej Monkan!
    Tack för färden genom Sverige!
    Vet du vad ... vi har semestrat på Åland några dagar senaste helg!
    Härligt ställe!
    Tänk om vi hade träffats, men nu är jag hemma igen! Ni får fortsätta över till Finland och ta kustvägen norrut ;)
    Ha en fin resa!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  7. Tjena syrran :), det är klart att du ska hoppa på fotomaratonet. Det låter jättekul.
    Hörrudu, vi ångrar inte köpet av "Pärlan", så skönt att ha en egen "kupé eller kuppe som Martin Ljung sade).
    Hjo är en typisk sommarstad,jag skulle inte vilja bo där vintertid.
    Vi har också varit i en del fina småstäder runt Mälaren nu denna resan, men jag lägger inte ut blogg på allt, då får jag hålla på hela hösten :)
    Idag har jag plockat och rensat lite ute i trädgården, det blåste halv storm här i tisdags och det har verkligen satt sina spår.
    Mina pelargoner har fått vad de tål, så jag tog en del sticklingar på de som jag gillar bäst. Resten åker i komposten.
    Såg att de börjat med krysantemum, skall ersätta med sådana på några ställen.
    Du ska veta att saknaden är stor Nina, jag tror vi hade kunnat göra en hel del saker ihop du och jag, men det kan man ju bara drömma om med de avstånden.
    Ha det så bra, vi synes och höres
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Vivan, jag är också hemma, men vi måste sprungit om varandra på Åland. Vi åkte hem tisdag, och var hemma torsdag. Visst var där fint?
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Stockholmsvyerna är förstås bekanta för mig även om det byggs och rivs lite varstans. Jag trivdes bra i den staden under min uppväxt och även senare, som gift och småbarnsmor, men i dag skulle jag aldrig komma på tanken att flytta tillbaka dit. Som besökare och turist är det en annan sak, där finns ett stort utbud.

    Hjo har jag nog bara passerat men visst är det en idyll. Frågan är hur man upplever att bo där året runt.

    SvaraRadera