torsdag 21 juli 2011

Trelleborgs gamla fiskeläge, Smygehuk mm.

För några dagar sedan tog vi en sväng ner till Trelleborg, meningen var att vi skulle titta på det stora segelfartyget S/S Sedov, men tyvärr missade vi det, vi var lite för tidiga. Istället utforskade vi de gamla delarna av fiskeläget i östra Trelleborg.

De gamla husen ligger bara ett senkast i från vattnet, somliga är så små att man knappt kan tänka sig att det bott hela familjer i dem.

Idag är det eftertraktade små hus som kostar en hel del på grund av dess läge, kustnära.

Charmigt är det, här är så fridfullt.

Detta är de boendes utsikt, inte illa. Långt bort i horisonten ser man TT-Lines båtar som går till Travemunde i Tyskland.

Här ser vi bort mot Trelleborg. Sandstränder hela vägen på båda hållen, fint, bara jag slipper ligga eller gå i sanden, den har man överallt när man kommer hem.

Ännu en bild mot TBG, strandängarna är så vackra med mycket blommor.

Vi körde en liten bit till och hamnade nere i Smygehuk.

Denna utbyggda brygga är den absolut sydligaste spetsen i Sverige. Här är det många turister som hamnar på foto att sätta i albumen.
Här nere på östkusten och österlen formligen kryllar det av danskar och tyskar varje sommar.

Hamnen i Smyge tillhör inte de största, men den är trevlig.

När vi hade gått runt en stund satte vi oss här och åt nyrökt makrill i från fiskrökeriet. Det var i sista minuten vi kom precis vid stängningsdags. Ibland har man tur.

När vi skulle köra hemåt tog vi småvägar, det är då man upptäcker de små pärlorna.

Dalköpinges vackra kyrka.

En mycket fin gård. Som ni ser mognar säden och betorna är långt komna.

Alleér är något jag tycker om, häftigt när man kan se ända bort i slutet av dem.

Så kom vi till Idala gård, en ny bekantskap, jag har bara läst om den i turistguiden. Gården har varit i samma familjs ägo sedan 1635.

Vingård står det, naturligtvis måste vi in och titta.

Jojomen, vinplantor fanns det, här en liten del av dem. Vinprovning förekommer varje vår med många goda viner söderifrån, mycket populärt.

Nu går vi in på den kullerstensbelagda gården,

Här var det jättefint, ett enormt vårdträd mitt i.

Här i stallet finns det butik.

Där säljes skånskt lergods mm.

Naturligtvis finns det en fin restaurang med mat inspererad av det Italienska köket, alla råvaror är närproduserade.

Man kan även övernatta på det här fina stället. Jag blev glatt överraskad, allt var så sobert, ingen överdriven lyx utan man kände att man var på en gård.

Men nu var det dags att lämna detta ställe och bege sig hem till Malmö. Dagens tur var skön, man behöver inte åka hundratals mil för att få fina upplevelser, vi åkte endast ca 3 -4mil.

Kan tala om att det regnar just nu här i Malmö, riktigt tråkigt väder. Det som är bra med sådant väder är att jag i lugn och ro kan göra en blogg.

1. Återigen helt fantastiska bilder från en av era lagom långa dagsturer! Om ändå fler "turistade" på ert sätt; tänk så mycket mindre belastning det skulle vara på planetens ansträngda miljö. Inte behöver man resa långväga, till andra sidan klotet, för att få sig upplevelser till livs. Bättre då att utforska hemknutarna först! Sen blir det ju dessutom dubbel glädje av era utflykter, eftersom vi andra får ta del av dem fotovägen :oD

Allén t.ex. är ju huur pampig som helst. Där ligger t.o.m. vår långa lindallé, från hamn till hamn i Mariehamn, i lä. Eller, ja, nästan i alla fall ;o) Vingården skulle jag inte heller ha något emot att få uppleva i levande livet! På det hela taget tycker jag, som följt din blogg rätt länge nu, att allt ser så välordnat och fint ut där nere i Skåne. Jag har sagt det förut och jag säger det gärna igen: i mitt nästa liv vill jag återfödas som skåning!

2. Hejsan

Äntligen äntligen så kan man vara lugn igen. Det är attans stressande och tråkigt när inläggen inte kommer som man är van vid....hehe.
    Men nu kan man luta sig tillbaka i sin skrivbordstol och insupa detta nya inlägg.....och känna ett välbehagligt lugn. Skönt MORSAN att du la ett inlägg, för annars hade jag och förhoppningsvis många andra klättrat på väggarna...hehe.

Turen såg i alla fall skön ut. Själv har jag jobbat rätt bra denna vecka och har nu bara två ynka arbetsdagar innan 5 veckors semester. I veckan skulle jag (på jobb) besöka folkets park men där var endast ett afrikansk "bonka bonka" trummande och jippo så vi vände i entrén. Det skar i öronen på den jag jobbar med också för den delen.

Ha det!!!

3. Tack Nina,jag tror många blir hemmablinda, eller så åker folk bara de stora allfartsvägarna där bekvämligheten finns att tillgå längs vägen. Jag tänker på de stora kombinerade bensin-hotell-köpcentra rasterna. På sådana vägar ser man inte det lilla som ofta är det fina.
    C och jag letar nästan alltid efter de minsta och snåriga vägarna, man vet aldrig vad som döljer sig bak nästa krön.
    Det mesta är väl välordnat här nere, men det finns en hel del tråkiga ställen med.
    Förut innan Almsjukan hade vi massor med almalleér, men de har fällts eller strukit med. Bönderna är duktiga på att plantera nya alleér men av andra sorters träd. Pilen är tex ett signum för Skåne.
    Ha det gott
    Monkan

4. Hallo grabben, tack för kommentaren. Ja du vet ju hur det ligger till hos "morsan", men idag fick jag lust att lägga en blogg. Dessutom hade pappa och jag varit ute nyss så det fanns material.Du vet att jag inte bloggar om jag inte har något att visa på bild eller något vettigt att skriva om.
    Turen vi gjorde var härlig, vi fikade vid havet med medhavd fikakorg, sedan rökt makrill i Smyge mmmmm.
    A och du måste åka de små vägarna, de är underbara. Vi hörs och syns innan ni åker väl?

5. Hej Monkan!
    Men vilket underbart inlägg du delar med dig! ... som alltid! Tack!
    Intressant för oss "norröver" att få ta del av!Tänk att bara få köra "några" mil, så är ni så långt nere i landet! Härligt!
    Vi har haft, och har ännu jättefint väder med sol och över 25 grader! Hoppas det står sig till helgen och marknaden i Jakobstad! Vi ska köra ca 2 timmar norrut så är vi där ... syrran och jag :) Jo det är långt ifrån dig, tyvärr!
    Ha en fortsatt fin sommar! Väntar på nästa inlägg från dina utflykter ;)
    Kram Vivan

6. Milda Moses, menar du verkligen att långa alléer brukade vara av alm?! Wow ... Häftigt! Får se hur det går med min mini-alm, som jag hittade under min jättecembra ifjol våras. Den är nu omsorgsfullt omplacerad och har överlevt en vinter. Vacker kommer den aldrig att bli, för den hade tagit för mycket stryk i början av sitt liv. Men även om det blir mer buske än träd av den lilla plantan blir jag glad :oD

Idag lyckades jag faktiskt rädda åt mig ungefär en liter av körsbären som trastarna annars gjort sitt bästa för att göra kål på. Mer skulle finnas, men jag har ingen A-stege som räcker så högt upp :o/

Go'kväll på dig!

7. Så trevlig utfärd ni har gjort! Vi får nog börja göra som ni - köra småvägar!
    Inget av ställena ni besökte ligger ju långt från där vi bor. Trelleborg och Smyge har vi ju varit i, men inte kört småvägar...det får bli ändring på det!
    Tack för tipset!
    Kram, Monica

8. Det är exotiska bilder för en norrlänning, men gubben och jag gjorde för flera år sen en rundtur, om än lite längre än den ni gjorde, då vi följde Sveriges östra kust från Skellefteå, ner till Smygehuk och nästan upp till norska gränsen. Tyvärr blir det ju ganska korta stunder på varje plats vid såna resor, men jag vet att vi tog kort i Smygehuk och att vädret var vackert men kallt.

9. Hei Monkan!
    Så fine bilder du har tatt, og for et vakkert sted dere har besøkt.
    Her har vi vært på fjelltur, og noen av bildene i bloggen min er derfra. Vi var heldige med været, og med litt vind, ble vi ikke oppspist av mygg og knott heller.
    Ha en fortsatt fin sommer:)
    Berit.

10. Vilken trevlig utflykt. Jag har din blogg som hemmaturistguide. Nu på semestern ska vi göra lite utflykter och då går jag in på din blogg för inspiration!

Ha en trevlig helg i regnrusket.

11. Tack Vivan, håller tummarna att vädret står sig, härnere är det verkligen ingen sommar längre. Vi har just nu 14+, inte mycket att skryta med.
    När vädret är som det är dröjer det med inlägg,kan inte vara i trädgården och ingen utfärd.
    Ha det så bra
    Monkan

12. Ja Nina, Alm och kastanj är vanliga allèträd.
    Jag plockade ner de sista klarbären igår. Just nu mognar de amerikanska blåbären, vi har satt 5 olika sorter, alla är goda.
    Tomaterna mognar också, vi plockar varje dag, behöver inte köpa i affären.
    Just nu har vi ett förfärligt väder, blåst och regn :( inget kul alls.
    Båda mina söner har semester nu, äldste med familj är på Gotland. Yngste med sambo åker till Gotland i morgon, det blev så himla tomt och tyst :)Vi förbereder för vår tripp, men inväntar lite bättre väder. Skönt att man inte har en spikad semestertid utan kan köra när det faller oss in.
    Ha en skön helg
    Monkan

13. Hej och tack Monica,gör så, ibland trillar man på ett riktigt mysställe, men ibland blir det mindre drömlikt. Det bästa är att det vimlar inte av en massa folk på de små fina vägarna, man kan köra i lugn takt, ingen som ligger ända upp i bakändan på bilen. Alla har så himla bråttom så jag undrar ibland ifall de hinner titta på allt det fina när de kör i 90-100km.
    Ha en skön kväll i regnrusket
    Monkan

14. Hej Cici det var en lång resa ni måste ha gjort då.
    Vi gjorde tvärtom för många år sedan, åkte östkusten upp till Piteå, sedan Silvervägen in i Norge och upp till Nordkap, ner till Finland och vidare till Karesuando sedan ner genom Sveriges västra sida och västkusten hem. Vi var borta i fem veckor, men vad vi fick uppleva mycket.
    Monkan

15. Hej Berit, jag förstod att det var en sådan tur ni gjorde, härligt.
    Jag läser och ser på TV det hemska som hänt i Oslo, fruktansvärt inte kunde man ana att sådant skulle hända här uppe i norden.
    Hoppas ni har en fin kväll
    Monkan

16. Hallå Petra, så roligt att mina små inlägg kan insperera. Ofta när man får för sig att köra en runda kan man inte komma på vart man ska köra, då kan det vara bra att få ett litet tips kanske :)
    Monkan

17. Jag har varit mycket i Trelleborg och Smyge. Min mormor bodde i Smygehamn och som barn var man där massor. Underbara och fantastiska minnen har jag därifrån. I Dalköpinge kyrka har min far varit kyrkovaktmästare och där är dessutom min minsta tös döpt. Så idag var det många platser på dina bilder som man känner igen. Härligt.
    Ha det gott o sköt om dig.
    Kram

18. hej Camilla, så roligt att bilderna på bloggen var välbekanta. Där är så fint därnere i de trakterna. Dalköpinge kyrka är jättefin, en typisk Skånska kyrka. man kan tro den stått modell för kyrkorna som man satte under granen förr, de såg exakt ut så.
    Ha det bra i det regniga sommarvädret usch, hoppas det blir bättre snart.