lördag 2 juli 2011

Slutet av jordgubbssäsongen

Igår bar det iväg ner mot näset, närmare bestämt till Räng. Här ser vi en gammal fin pilealle´.
Blåsten har gjort sitt, pilarna nästan ligger ner, men det stoppar inte pilen den växer och frodas ändå.


Sädesfälten är så vackra nu, allra helst när vinden susar och fälten böljar.



Nu närmar vi oss målet för dagens utfärd, vi är på väg mot en gårdsbutik,





Annedal, här ska det plockas jordgubbar. Jordgubbarna sjunger på sista versen nu, flera av självplockningsställena har slut på bären. Ovanligt tidigt, det beror på värmen som vi hade i maj-juni sade en odlare.


Här fanns det bär, och inte var det trångt på fältet, man fick gå hursomhelst i bland raderna. I vanliga fall måste man hålla sig till samma rad.





Vi plockade ganska snabbt ihop 7 kg jättefina bär.




När vi kom hem satte vi oss på altanen och rensade dem.



Som alla andra år förvandlades 4 kg till en fantastisk sylt, en sylt gjord med fryspulver och minsta möjliga sockermängd. Ingen kokning, så när den tages fram ur frysen smakar den urgott nästan som färska bär.



Tolv burkar blev det att stoppa in i frysen.





1½ kilo drygt hamnade i grytan med 1kg syltsocker, det bästa med det är att det innehåller lite pektin så sylten behöver bara kokas 3-5 min och så vet man att sylten blir precis lagom fast.



Det blev fyra burkar fin traditionell sylt. Mums till våfflorna bl.a.



Middagen blev enkel, spätt med Chorizokorv, vinmarinerad kasseler och grönsaker.



Serverad med ris och lite sallad blev det en god måltid som inte tog så lång tid att åstadkomma efter allt pyssel med bären.


Gissa vad det blev till efterrätt haha. Jordgubbar så klart, men de hade jag kunnat hoppa över för magen var redan full av dem, det hamnade en hel del i magen när vi plockade.



Kvällskaffet hann vi också inta på vår altan innan det var dags att gå in och titta på det sista avsnittet av TRÄDGÅRDSFREDAG.


Jag längtar redan till i höst när fortsättningen av progammet sänds.






Just nu mullrar det på ute, vi har fått en hel del häftiga skurar. Förhoppningsvis är vädret bättre i morgon.




God kväll alla.


7 kommentarer:

  1. Hei Monkan,
    det er et nydelig landskap du viser oss her. Ser dere er på enden av jordbærsesongen, her har den akkurat begynt, så det er klimaforskjeller mellom oss:)
    Nydelig hagebilde har du også tatt, og jeg ser dere er interessert i hagearbeid, for der var det vakkert:)
    Ha en fin søndag.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  2. Å, så frodigt ni har det på uteplatsen och i trädgården just nu! Den här årstiden är faktiskt rent naturlig Prozac för en stackars nordbo :oD

    Tack för att du kom med en påminnelse om det där fryspulvret! När du bloggade om jordgubbar ifjol och berättade om det bestämde jag mig för att skaffa, men inte ska du tro att jag kommit ihåg :o/ Men jag måste till affären idag, så då ska jag passa på att se om de har sånt på hyllan.

    Idag blir det jordgubbstårta - och jag slipper laga den själv. Det är en kompis som har födelsedag och han har som tradition att alltid bjussa på maffig gräddtårta med massor med jordgubbar. De har tur, de som fyller år mitt i sommaren.

    Här är fortfarande varmt som i en bakugn. Mitt på dagen föredrar jag faktiskt att vistas inomhus, för där är något svalare än ute.

    Smäll inte av i högsommarvärmen!

    SvaraRadera
  3. Jag igen :o) Frågade efter fryspulver i affären idag och personalen tittade på mig som om jag bett om pulvriserade män från Mars. Slutsats: detta är en produkt som t.v. inte finns här på Åland (... eller ens i Finland?) Högst märkligt! Ska kolla i ett par andra butiker också, bara för att vara helt säker.

    SvaraRadera
  4. Annedal - då var ni inte så långt från där vi bor!
    Fryspulver har jag faktiskt inte hört talas om förut! Måste nog kolla i din blogg från i fjor och se hur, och varför, man använder det...
    Er trädgård ser fantastisk ut!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Tack Berit, ja det är stor skillnad, du kan vara glad som har säsongen framför dig.
    Ja jag tycker det är roligt att hålla på i trädgården, men den är ganska lättskött nu, annat var det när vi flyttade hit.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Nina, det var ju konstigt att det inte fanns fryspulver hos dig,jag har använt det i många år.
    Jag hoppas det blev en god tårta, härligt att slippa göra den själv och bara sätta sig till dukat bord.
    Vi hade olidligt varmt här med, men sedan kom regnet och det var faktiskt riktigt skönt.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Monica, synd vi inte sprang på varandra nu när jag var i krokarna där du bor.
    Jag kan varmt rekommendera fryspulver, enkelt, sylten blir jättegod.
    Ha de bra Monkan

    SvaraRadera