måndag 4 juli 2011

Lite trädgårdspyssel

Det här ska bli ett stativ för vårt nya fågelbad. Vi har redan ett som står på marken, men tänkte fixa ett som kommer upp en bit.



Det blev lite svetsarbete i de rostiga armeringsjärnen. På ställningen ska jag så småningom plantera klematis av något slag.



Ett blått fat inhandlades för det samma.



Nu står det på plats i bland höga buskar och perenner så fåglarna har en reträttväg när höken kommer farande.



Här silas det nässelvatten...urk... det luktar fasansfullt. Vi gjorde så som dom gjorde i Trädgårdsfredag, plockade massor med nässlor och slog på vatten, det har nu stått 4 veckor och är färdig gödning att användas till tomater och sommarblommorna i krukorna.


Så får vi se om det växer så det knakar :)



Det bortsilade hamnade i komposten.




De här blommorna är samplanterade i en rabatt, rosen Linneaus, den bruna alunroten och en stenpartiblomma som jag har tappat namnet på, de är så fina ihop.




Frukten börjar ta form, äpplena är ganska stora, ännu syns inga angrepp på dem.


Krusbären är nästan plockfärdiga, det är en grön sort.


Tomaterna frodas och om någon vecka börjar skörden på dem, det är frilandstomater.


Druvorna har lång tid kvar, men man ser att det ska bli ganska många i år.


Jag har aldrig varit med om att de svarta vinbären mognat så här tidigt. Om några dagar är det dags att böja skörda.




Det var vad vi pysslade med i går när vädret var så lynnigt.


Nu önskar jag god kväll.

12 kommentarer:

  1. Ljuvliga bilder från ditt landskap här nedan!
    Så fint fågelbadet blir! Gott med svatvinbärs saft och jordgubbsylten var ju för läcker!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Vad fint fågelbadet blev! Vi har också vårt fågelbad på höjden då kissorna gärna badar med fåglarna annars ;-) Vackra orangebruna växter och härligt med vinbär så tidigt. Här börjar blåbären mogna, och vi har ju ett par hektar runt stugan, vår gräsmatta :-) Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  3. Hej Monkan!
    NU var det allt längesedan jag besökt andra bloggar, så även din!
    Men vilka härliga inlägg du gjort, och vad du är duktig att safta och sylta! Mat måste vara er passion! Min också för den delen, men mycket faller på min mans lott ;O)
    Fantastiskt fint fågelbad din man tillverkar, säkert unikt också!
    Ha nu en skön dag!
    Kram V.

    SvaraRadera
  4. Jag har satt mig vid datorn för att vila benen.
    Vi har haft sena lunchgäster och äntligen är det snyggt i köket.
    Det var rätt blogg jag började läsa - vilka jättefina bilder och vad du har stått i. Vi köpte 15 liter jordgubbar Det mesta frös vi, för vi har inga utrymmen till sylt, vi kokar lite i taget.
    Vad trevligt med fågelbad. Det är en fröjd att titta fåglarna.
    Det där med nässlorna är ju riktigt beprövat. Jag vet att far gjorde gödselvatten av nässlor.
    Och likaså min bror, som är utbildad trädgårdsmästare i Alnarp. Konstgödseln tog väl ett tag över de här gamla gödselsätten.
    Nu är det inne med miljötänkande - tack och lov.
    Nu är pausen slut och jag ska lägga in sill som är ett önskemål från gästerna från USA.
    Ha det bra och glöm inte att njuta av den fina
    sommaren. Trädgårdsarbete är nog en njutning för den som orka och gillar det.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Ett sådant fågelbad skulle jag också vilja ha! Vi hade ett fågelbad på marken förut, men det drog hit sniglar, så vi tog bort det!
    Men till ett fågelbad högt uppe, kan väl sniglarna inte komma?!
    Så mycket ni har att skörda i er trädgård!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Tack Anelias, jag är också förtjust i svartvinbärssaft, även sylt.
    Jag plockade av bären på den busken idag, det blev 1,7 kg bär.
    Bären åker ner i frysboxen, där får de ligga tills jag "gitter" göra något av dem.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Ja Venus vi blev ganska nöjda med skapelsen.
    Vad jag avundas dina blåbär, vi måste åka 20 mil för att hitta sådana.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Vivan, det var kul att du tittade in.
    Ja det stämmer vi är glad i mat, jag tycker det är kul att hålla på i köket.
    Fågelbordet är vi kanske ensamma om, jag vet ej, men vi har i alla fall inte sett något liknande.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Viola, det är väl för väl att vi tänker på Moder Jord, hon börjar bli sliten. Alla kan göra något. Nässelvattnet är dessutom gratis, konstgödning kostar "multi".
    Ha det så bra med dina USA- gäster.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Monica, nej dit upp kommer det inga sniglar. Det är en bagis att tillverka badet, enda kruxet är ju att man måste ha en svets.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. O, så läckert fågelbadet blev! C är duktig som kan svetsa också ovanpå alla andra saker han är fena på :o) Modellen på badets stativ var dessutom både enkel och estetisk. Har ni hittat på själva eller funnit inspiration någonstans?

    Idag orkar jag bara kommentera här hos dig, alla andra bloggvänner får hålla till godo med att jag enbart tittar in, beundrar bilder och läser. Det är som om luften den här gången gått ur mig helt och hållet av allt försäkringstjafsande. Ärligt talat är jag lite skraj just nu, för det känns inte alls bra att ha känningar åt hjärtat - eller om det möjligen är magsår. Det kan ju kännas likadant, har jag lärt mig.

    Nå, nu ska jag inte ta ner din dag också! Det är illa nog att jag har det visset. Men för den skull borde jag ut och klättra stege igen för att rensa bort alla nya vattenskott som vuxit ut i äppelträden efter vårens beskärning. Håhåjaja, jämt är det något :o/

    SvaraRadera
  12. Hej Nina, vi kom faktiskt på idén redan i fjol men som vanligt tog det ett tag innan vi kom till skott. C är inte riktigt nöjd, han skall göra ett annat liknande :), så skall det "gamla" stativet bli beklätt med skogsklematis som vi skall sätta i en hörna mot "värsta" grannen.
    Tråkigt att du känner som du gör, det är nog nerverna som spökar det brukar kännas ungefär så. Hoppas du repar till dig snabbt, men fy sjutton att det alltid ska vara något.
    Jag klippte våra vattuskott för en vecka sedan, du milde vad mycket det blev att köra ner i kvarnen.
    Ta nu det lilla lugna på stegen så du inte spär på elendet med brutna ben.
    Kram Monkan

    SvaraRadera