söndag 23 februari 2014

I dag klippte jag till ordentligt

Det var riktigt trevligt att titta ut i dag, solsken och nästan ingen vind. Just nu känns det som vår.

Det växer så det knakar. påsklijorna spränger sig upp ur den skånska leran.

Sekatörerna åkte fram, för nu var det dags för klippning av våra tre äppleträd och de två spaljepäronen.

Lite hjälp fick jag att klippa de grövsta grenarna .

Rabatterna  är fulla med vintergäck.  Perennerna visar sig lite varstans. Men städning av rabatterna får vänta ännu ett tag.
Det blev ett antal säckar med klipp, de hamnar på tippen i morgon. Men framöver åker kompostkvarnen  fram och förvandlar klippet till jättefint kompostmaterial.
 Det var inte läge för det idag, mannen hade fullt upp skidor och ishockey.

Efter flera timmar ute var det skönt att komma in i värmen.
Brödet var nästan slut så jag letade fram ett av mina favoritrecept och bakade det här goda äpplebrödet.

Väldigt enkelt att baka, men som vanligt så följer jag inte receptet till punkt och pricka.
Jag bytte ut 7 dl vetemjöl till dinkelsikt och resten av mjölet ersatte jag med vetemjöl special.
Dessutom jäser jag degen i en timme innan jag bakar ut den och jäser sedan brödet 40-50 min på plåten.
 Det var allt för idag, denna härliga söndag.
Godkväll alla.

6 kommentarer:

  1. Lika vårlikt hos er, som här! Visst är det skönt med en kort vinter? Äppelträd har jag inga, men mycket annat som ska klippas, det blir lite varje dag.
    Brödet ser fantastiskt gott ut!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här konstig vinter har jag nog aldrig upplevt, men det är bara att tacka och ta emot.
      I vår ska vi inte klippa så förfärligt mycket, men till hösten blir en hel del.
      Monica det brödet rekommenderar jag, och som jag skriver, var och en blandar till det mjöl som man gillar bäst.
      Ha det bra i vårsolen.
      Monkan

      Radera
  2. Himla mycket vintergäck ni har! Jag väntar med spänning på att få se om något av det jag frösådde för ett par år sedan kommer att visa sig hos mig i år. Ifjol blev det bara några små gröna blad, inga blommor. I år blir det kanske inte ens blad :o/

    Det där brödet ser ryysligt gott ut och jag kan tänka mig att det är det också. Äpple, liksom rårivna morötter, passar ju fantastiskt bra i bröd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Nina efter 40 år så var det väl sjutton om vi inte hade mycket vintergäck. Jag minns när jag satte de två påsarna med vardera 15 smålökar i varje, Sedan har en del försvunnit i diverse grävarbeten.
      Morötter är supergott i bröd, ibland blandar jag morötter och äpplen. Jag har ett recept där man ska blanda i rödbetor, någon gång ska jag väl testa det med.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  3. Ojoj, där hos dig är det ju snart sommar ser det ut som. Härliga bilder..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maidi, ändå har det hänt en hel del sedan jag lade ut det inlägget.
      Men det var roligt att du tittade in.
      Kram

      Radera