måndag 17 februari 2014

Så har jag kommit igång igen.

På vägen hem ifrån butiken såg jag att kommunen  har börjat att halma stadens pilar. Det om något vittnar om en förestående vår.
Solen sken och det var 6 plusgrader, men vinden var ganska kylig.

2,5 km har jag att gå till närmsta butik, detta gör jag nästan varje dag. C:a 3 mil i veckan bara för att få hem lite föda, fast vi bor i storsta´n.
Okej jag får skjuts om jag vill, men har gjort detta till en grej för att få lite motion.

Det händer en del i trädgården, hasslens hänge är som finast nu. 

De tidiga vårlökarna blommar. Ja allt upprepar sig år från år. Hoppas bara att vi inte får en massa snö nu.  Men vi är ju bara i mitten av februari så säkra kan vi inte vara.

Jag satte i allafall igång med mina pelargoner, de blev nerklippta,

sedan planterades sticklingarna som nu fyller varenda liten bit av mina fönsterkarmar. Det är alltid lika kul , man känner sig så nöjd att slippa köpa en massa nya plantor varje år.

På tal om blommor. Dagen efter Vallentindagen kom vårt älskade barnbarn Julia och gav oss denna enorma tulpanbukett.
Hon tyckte vi var värda den. Oj vad det värmde i våra gamla hjärtan :)

Ja gott folk det här var det hela för idag.

12 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka till bloggvärlden - har saknat dina inlägg! Så himla bra när man får hjälp... hur skulle vi klara oss utan våra datorkunniga barn :)
    Härliga vårbilder... våren har kommit lite längre nere hos dig, men snödroppar och vintergäck har vi här också.
    Jag har nästan nio km till min affär... lite för långt om man ska bära ett par kassar... så det får allt bli bilen en gång i veckan...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki. Jag hade inte klarat mig utan mina söner när det gäller datorn, så jag är så glad nu att det funkar igen.
      Vi har mycket blommor härnere, men våren är nog långt bort fortfarande.
      Jag handlar bara vad som behövs för dagen på mina promenader, men varje veckoslut får jag hjälp av mannen och bilen..
      Ha det bra Anki
      Kram

      Radera
  2. Hej, kul att du är tillbaka!
    Roligt att du visar hamlade pilar, jag fotade också sådana härom dagen, men tänkte vänta att visa dom tills vårteckenutmaningen, som börjar på söndag.
    Så mycket du har som blommar i din trädgård! Det har alltid kommit lite längre hos er än här, där havet kyler lite.
    Starkt att gå 2,5 km, speciellt med tunga matkassar!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica.
      Jag tycker det är så fint när pilarna är klippta, typiskt skånskt. Sedan tar det inte lång tid för dem att få nya färska spröt.
      Ja det är en hel del, men vi bor ju en bit ifrån havets kalla vindar.
      Det blir inte så tunga matkassar, bara precis det som fattas för dagen. Men det är ett bra själ för att gå dedär 5 kilometrarna, samt för att se lite folk. Passar också på att ta en titt in på biblioteket allt som oftas när jag är nere i Limhamn.
      Kram Monkan

      Radera
  3. Tur att du är back in business, för jag har saknat dina inlägg, som alltid gör mig på gott humör. Så även denna gång, eftersom mina egna pelargoner minsann inte har förmågan att åstadkomma detta. Jag vet inte vad det är som varit fel den här vintern, men de flesta ser inte ut att komma igen inför våren :o(

    Som vanligt lika fascinerande att få se, att ni där nere i södra Sverige har våren så mycket längre hunnen än vi "i mitten". Visst kan jag ana lite vitt på mina egna snödroppar också, men det är inte mycket mer än så. Och du, vilken f:a:n:t:a:s:t:i:s:k tulpanbukett Julia kom med!! Den, om något, kan ju få vem som helst på ett strålande humör :oD

    Vi "ses" väl snart igen får jag hoppas, nu när du kommit igång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina.
      Roligta att läsa att jag kan göra dig på gott humör, gott humör har jag själv inte haft sista tiden. Men nu vänder vi blad, hoppas att det blir en fin tid framöver.
      Det kändes som vår när jag igår klippte ner pelargoner och planterade sticklingar. Håller nu tummarna för att de ska växa tillsig ordentligt.
      Det är rent otroligt i år, vi har inte haft någon vinter att tala om. Ute lyser det gult i alla rabatter av vintergäck, samtidigt blommar snödroppar och de botaniska krokusarna. Gud give att det inte blir ett rejält bakslag.
      Idag är jag hundvakt hon Emma ligger troget vid mina fötter, men väntar säkert att jag ska förflytta mig ner i köket för då vet hon att det blir en godbit. Men idag är jag förvisad från köket, där huserar C med buller och bång ha,ha. Han håller på att sätta upp en ny köksfläkt, ja jag hör hur han stånkar och stönar ända upp hit. Sedan medför det att vi måste måla om både tak och väggar. Men jag är så glad för det.
      Åh älskade Julia, hon är så go, bara komma på tanken att förära oss denna enorma bukett värmde ända in i hjärteroten. Vi hade en fin eftermiddag tillsammans.
      Hela dagen har jag pysslat med mina lagrade foton, så nu har jag fått fin ordning i fotomapparna.
      Men himmel så många det hamnade i papperskorgen, annat var det förr innan digitalkamerans tid. Då kunde man inte klicka på som sjutton, varje kopia kostade ju några kronor
      Ha det bra och du, vi "ses"
      Monkan

      Radera
  4. Hej

    Håller med de andra. Sköööönt du är i gång att blogga igen. Fina bilder som vanligt. Till och med jag är rätt trött på vintervädret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack grabben, nu ska jag försöka hålla igång, men varje dag blir det nog inte nu i början. Som du vet har vi en hel del att stå i :)
      Kram på dig
      Monkan

      Radera
  5. Trevligt att "se" dig igen!
    OCH vår har du fått igen ... minns från förra året då du visade alla vårblommorna,
    och här var det då snö, köldgrader och höga drivor!
    Just nu kan man nästan ana vår här också! Ingen snö har vi nu och annars väldigt lite av den varan
    i vinter! Endast en vecka med 20-30 grader, men det gick hastigt över! Får väl se hur fortsättningen blir!
    Just i dagarna planteras gurkplantor i sonens fyra första växthus (ca 6000 st)! Mera kommer senare!
    Jag finns med i talkogänget ;) Önskar bara att solen tittade fram också! Länge sen senast!

    Fin och passlig promenadsträcka du går på dina uppköpsärenden :)
    Tack för besöket! Ha en fin fortsättning och njut av blommorna medan de finns!
    Kram från ett grått Österbotten!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivan, ja det var ett tag sedan.
      Just idag har vi ingen sol, men ändå 5 plusgrader så ännu ingen risk för frost som fördärvar blomstren.
      Vintern har varit konstig i år inte bara här hos oss, jag tänker på alla översvämningar runt om i Europa.
      Gurkor, 6000 plantor, jisses det är många. Jag förmodar att de färdiga gurkorna finns att köpa i Österbottens butiker senare.
      Promenadsträckan har blivit ett måste, annars hade jag nog blivit en soffpotatis ;)
      Tack själv för besöket, ha det bra och hoppas ni får lite sol.
      Monkan

      Radera
  6. Men jösses vilken vår du har redan.. Jag som tyckte det var alldeles för tidigt för snödropparna jag såg häromdagen..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Maidi visst är det fint. Men jag tycker som du att det är nog väldans tidigt i år. Vi får glädjas så länge vi kan, rätt som det är så kanske blommorna är översnöade.
      Kram
      Monkan

      Radera