måndag 10 mars 2014

Så var det äntligen dags för plantering.

I dag var  det altanen som skulle fixas.
 Detta skulle jag ha gjort för ett par veckor sedan.
 Men helt plötsligt fick jag enorma smärtor i min höft, så trädgård och allt annat har fått vänta. 

Altanrutorna behövdes verkligen sig en rengöring. De är ett populärt ställe att sitta på för småfåglarna, ja resten kan ni ju räkna ut.

Dagen till ära tog jag fram cykeln och premierturen gick till blomsteraffären.
Det blev ett lass med jättefina penseér med hem

I år fastnade jag för de här båda färgsorterna,

superfina, tycker jag.

Sedan var det bara att plantera, det var inte svårt i det fina vårvädret med 13 plusgrader.

Efter att planterat 8 krukor med penseér kände jag mig nöjd.

För övrigt så händer det en hel del nu, det är knappt man hinner med.

Kejsarkronorna växer så det knakar, hoppas bara det blir många blommor på dem.

När jag krattade undan löven  upptäckte jag att vinkan hade blommor, det är väl inte tid för dem nu?
 Jag kommer faktiskt inte ihåg när de brukar blomma.

Efter en hel dag ute var det ändå skönt att komma in, man är inte van ännu och det tog emot i ryggen. :)


Det var det hela för idag, god kväll alla.

8 kommentarer:

  1. Visst är det härliga dagar nu, med sol och nästan ingen vind!
    Jag ska nog gödsla mina rabatter i morgon...
    Tomten är vårstädad och det har börjat spira i rabatterna!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag tycker det går för fort, man vill njuta våren länge.
      Vår tomt är i stort sett färdig också, skönt.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  2. Hej

    Hur balanserade du hem allt det på cykeln? :)
    Kanske skulle skaffa lite balkongblommor nu, det vore fint ha. Har varit tuffa veckor med mycket att göra och har i dag min första lediga lugna dag. Ses och höres......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh det var inga problem, bara lite snöre ett par varv.
      Vi ses väl till kaffet som vanligt, du känner ju doften ända hem ha, ha.
      Kram

      Radera
  3. Kan inte förstå att ni har vår redan ... ja nästan sommar vissa dagar!
    Kollar ibland väderkartorna och tänker på alla jag 'känner' :)
    Visst, jag klagar inte heller på vädret just nu ...
    + grader och faktist lite sol ibland!
    Fåglarna sjunger och i lördags såg jag de första svanarna!
    Men, men ... än är det inte vår!
    Hoppas din onda rygg ger med sig!
    Ha det skönt i vårvädret!
    KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är nog svårt att förstå för er som bor så långt upp. I dag har vi suttit i flera timmar på altanen, härligt. Men det kan bli väderomslag fortfarande så det gäller att ta vara på stunderna.
      Både ryggen och höfter har blivit bättre, men jag tar det så försiktigt, vill inte ha det onda tillbaka.
      Ha en skön kväll
      KRAM.

      Radera
  4. Så härligt det ser ut... nystädat och nyplanterat... såå mysigt!
    Jag väntar lite innan jag köper penséer - de är visserligen tåliga, men nu läste jag att det skulle bli "riktig" vinter med många minusgrader och snö... brrr...
    Däremot ska jag och en bloggvän åka till Rockdala och köpa lite udda fuchsior och pelargoner... har ju förälskat mig i minifuchsior och doftpelargoner :)
    Ta det lite lugnt så du inte överanstränger dig!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki, ja vi har verkligen fått njuta av våren, men nu har det vänt, idag regnar det. Men det är fortfarande 7 plusgrader.
      Det är fint med fuchsior, de är så tåliga och blommar hela sommaren och långt in på hösten.
      Jag hade en hel del doftpelargoner i flera år, men tyvärr lyckades jag inte övervintra dem i fjol. Kanske köper någon ny.
      Jag är försiktig med min rygg, men höften som jag fick en inflammtion i vet jag inte var det kom ifrån. Men det är mycket bättre nu.
      Tack för att du tittatde in,
      ha en skön söndag.
      Monkan

      Radera