söndag 29 september 2013

På nya äventyr i Göingetrakter.

Uppe med tuppen, klockan är 6.30 lördagmorgon. Lite grus i ögonen hade jag ,vi hade varit borta kvällen innan.
 Men efter morgonfikan var vi laddade inför den 10 mil långa färden mot Hässleholm.

Nu närmarde vi oss målet för dagen. Vi är bara några kilometer ifrån Hovdala slott som ligger vid Finjasjön och tio minuter ifrån Hässleholm. Naturen är mycket fin med det vackra kuperade landskapet.

Det är kanske tjatigt med mina skyltar, men jag själv tycker det är roligt att få fakta om vissa saker.
Nu behövs inga ord ifrån mig.




Tyvärr var det slut för säsongen med rundvandringarna inne, men vi ska upp nästa sommar och följa de guidade visningarna.

Sista familjen på slottet var familjen.Ehrenborg. Nu äger staten slottet.

Sista andetaget för blomstren, det hade redan varit flera frostnätter här uppe.

Orangeriet var vackert, tyvärr kunde jag inte gå in. Det hölls vigsel därinne.

Det blev en titt i slottets lilla butik innan vi gick till slottets café.

I en mysig hörna serverades vi goda bakverk och gott kaffe.

På en vägg upptäckte jag den här. Herregud vilken krutgumma.( Himmel så bra vi har det)

Sedan körde vi upp på åsen för att besöka ett annat intressant ställe.

Jag hade läst om det här hemma och ville absolut dit, det ångrar vi inte.



Otroligt vackert både ute och inne.

Vilken utsikt,

fantastiskt fint.

En dag går fort när man har trevligt, men vi hade tio mil att åka, så det var bara att styra kosan mot Malmö
Det blev en underbar lördag.
God kväll alla.
 

4 kommentarer:

  1. Oj, det var ingen kortis ni gjorde! Och vilket himla fint väder ni lyckades pricka in för utflykten :o) Jag tycker ni är såå coola, som regelmässigt tar er tid att åka runt och titta på allt det vackra som finns "alldeles i närheten". Har ni förresten haft ut Pärlan något i år ..?

    Jättefin bild på dig och C på fiket! Att ni två är pangsjisar skulle ingen kunna gissa sig till på utanskriften :oD

    SvaraRadera
  2. Hej Nina. Nej det blev några mil. Ja du, man kunde inte tror att det var den 28 sept.
    Det är det bästa med att vara pensionär, men har så mycket tid för sådana här utflykter och en massa annat som inte blev av när man jobbade. Vi har som mål att hinna se alla slott och gods i vårt landskap. Vi skall även försöka äta på alla våra fina Gästgiverier, det är något alldeles speciellt.
    Tyvärr har vi inte haft "Pärlan" igång i år C hälsa satte stopp för det. Det hade inte fungerat med hans ryggsmärtor att kuska omkring med den i år. Han har inte ens kunnat köra scootern.
    Därför beslöt vi att göra i ordning hemma, vi tog det väldigt lugnt men fick gjort en hel del.
    C har efter mycket gymnastik och träning blivit lite bättre, så jag hoppas att vi till nästa sommar kan komma iväg på semester med lilla "pärlan".
    Kortet på oss tog tjejen på fiket och för en gångs skull är vi båda på ett foto. :)
    Ha det gott, C hälsar.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ett ambitiöst projekt, att hinna med att sig igenom alla gästgiverier. Fast ni är kanske på god - haha! - väg redan, för ni har ju hållit på ett tag? Kul idé är det i alla fall!

      Så trist att C haft så mycket illa vara av ryggen att ni inte kunnat kuska runt med Pärlan i år :o( Men låt oss tro att det bli en bättre sommar 2014, så att ni kan lufta både henne och scootern. Jag håller tummarna för det! Så hälsa tillbaka till patienten, att han duktigt ska fortsätta med träning och gympa ;o)

      Radera
  3. Såå roligt det var att få se dessa utflyktsmål! Dom har sedan i våras stått på min lista över ställen jag vill besöka! Men det blev aldrig av den här säsongen...
    Som vanligt knivskarpa, fina bilder!
    Kram, Monica

    SvaraRadera