tisdag 10 september 2013

Blandade känslor...... är det höst eller????

Idag har jag varit ute och fotat en del i trädgården. Kastanjen har börjat att släppa sina frukter, då är det väl ändå höstkänning? Men knappast idag, solen värmde gott och det var 20 grader, ingen vind. Underbart att fortfarande få springa omkring i shorts och T-tröja på tomten.

Ingrid-Marie, Lobo och Cox Orange, de som hänger kvar efter gallring  är stora och fina. Nu dröjer det inte länge innan det är dags att börja skörda.

Detta är "svarta tomater" ett impulsköp. Det är en faslig tur att vi har så varmt fortfarande, annars hade inte de här biffiga tomaterna hunnit bliva färdiga. De växer på friland.

Mot söderväggen på gården dök det upp 3 självsådda plantor, jag lät dem stå kvar och det ångrar jag ej. De är lite större än Körsbärstomater, smaken är super.

Det tog lite tid innan min frilandshibiskus började blomma i slutet av juli, men sedan dess har den blommat hela tiden. Fortfarande är det några knoppar kvar att glädja sig åt.

Just nu är det mycket rosa i rabatterna.

Flera rosor har börjat om och ståtar med en och annan blomma.

Vi har fått ett ståtligt blickfång utanför vårt köksfönster. En självsådd stockros blommar där fast det är norrläge.
Högerbild tagen inifrån vår matplats.

 På altanen satte jag en slingerväxt i början av juni, den växte och växte. Jag såg inga tecken på blommor, inte förrän i mitten av augusti dök det upp något som liknade knoppar. När de äntligen slog ut fick man lön för mödan. Det finns många knoppar kvar, men jag tror inte att de hinner slå ut. 

I år köpte jag färdiga luktärtsplantor, jag har aldrig haft så enormt många blommor förr. Jag har plockat in massor med luktärtor hela sommaren. Fortfarande är där ( som ni ser ) väldigt mycket blommor kvar

Detta är en av de fyra sommardahliorna som jag satte i somras, de har vuxit sig stora, frodiga och fina.

Vår rosa rönn är nu 3 år. Det är första gången den har fått så många fina frukter.

Ibland får man en ide, min ide var att fota rönnen steg för steg. Nedan kan ni se en del av bilderna från knopp till frukt.


Det var en liten sensommar-höstvandring i min trädgård idag.
Ha det bra alla.

8 kommentarer:

  1. Du har så mycket fint i din trädgård och allt ser så prydligt och prunkande ut! Här har det varit torrt så länge och med vår sandjord har det mesta vissnat helt.
    Men ikväll kom ett rejält regn i alla fall!
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica, ja du denna sommar har varit den torraste i mannaminne. Vi är lyckligt lottade med egen pump i trädgården, så jag har kunnat hålla blommorna något sånär fina.
      Vi fick också regn + åska, dessutom blev vårt område utan el i nästan en timme igår kväll. Lite läskigt, men med stearinljus så blev det ganska mysigt trots allt.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  2. Ja, det är frågan... Igår var det absolut sommar med sol och 20º - idag är det nog mer höst med bara 12º och tjock dimma. På önskelistan står några regndagar för här är det väldigt torrt och det är ju inte bra när man som jag är svamptokig :)
    Så fint du har det! Bra idé du fick med rönnen - kul att se från vår till höst...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var ute en sväng i lördags, det var ingen vacker syn efter denna torka. Alla åkrar är bruna, träden börjar att skifta i brunt/torrt.
      Svamp kan vi nog glömma i år. Jag har endast fått ihop 2,3 kg gula kantareller, och det var i juli månad.
      Visst var det en fin idé att följa utvecklingen, skall försöka tänka på det nästa vår.
      ha det bra
      Monkan

      Radera
  3. Förökte kommentera ditt förra inlägg ...
    men bara strul med datorn :O/
    Tänkte, du är som ekorren,
    samlar på och införskaffar till vinterförrådet :O)
    Har alltid beundrat dina bak- och inläggningsdagar ...
    och sedan dina vackra bilder av alltsammans!!
    Tackar!
    Ha en fortsatt fin höst!
    KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det är så trist när datorerna krånglar.
      Jag är en ekorre ha,ha. Älskar att samla på mig av allt naturen har att ge.
      Tack själv för din rara kommentar.
      Ha det bra Vivan, det var så längesedan, men jag har hållt upp att blogga hela sommaren.
      Kram Monkan

      Radera
  4. Det här arbetsprövandet är ett rent elände ... Jag hinner inte med något hemma och jag hinner definitivt inte med att hålla koll på andras bloggar och skriva några kommentarer :o( Sen är jag ju lite ovan vid att du kommit igång med bloggandet igen förstås, så det gör ju inte saken bättre, haha!

    Idag har det bara krånglat med Blogger igen också, och i kombination med en seeeg gammal dator gör det att man får spader. Det är hotande nära att jag slänger ut hela burken genom ett fönster från andra våningen :o/

    Det var väl en fantastisk dahlia du fått! Mina har inte blivit någonting. Inte har de vuxit (det har inte utomhuspelargonerna heller) och inte blommar de som de borde. Jag skyller på den konstiga sommar vi haft, som varit så torr att jag inte kan minnas maken till det.

    Hörs och ses!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår om du är less och ilsken på det mesta. Man är ju beroende av datorer idag, så jag förstår att du är frusterad.
    Du har väl inte så lång tid kvar på arbetsprövningen, hoppas du får lite frid i sinnet sedan :)
    Jag har själv inte vant mig riktigt vid bloggandet efter det långa uppehållet men det artar sig :)
    Ja du, dahliorna har blivit enorma. det är ju sommardahlior, tror du att det har bildats knölar på dem? Det hade varit kul, men jag har ingen aning om det funkar så.
    Mina utomhuspelargoner kan jag inte klaga på, men så har de också fått nässelgödning och vatten stup i kvarten.
    Igår och idag har det varigt full sommar, men nu hörde jag att hösten var på väg med lägre temperaturer. Ja det är väl inget annat att vänta. Får kanske plocka fram vintergarderoben och förbereda sig för andra tider. Men jag gillar höst så inte gör det mig något.
    Ha en bra fredag den 13-de, hoppas att du inte har råkat ut för något.
    Kramen Monkan

    SvaraRadera