måndag 9 september 2013

Så var det slut på den här helgen.

Helgen som varit blev en riktigt" slapparhelg" inget grovgöra i trädgården, ingen städning inne, utan bara lugnt och skönt.
Vi åkte ut till Bokskogen på fredagen, gick en av de utmärkta slingorna.
Även om termometern visar över 20 grader så känns det i luften att hösten är på väg.

Det syns även i naturen att den börjar att förbereda sig för det långa mörka halvåret. Men på de här bladen har någon annan hjälpt till,

 de stora vinbärssniglarna. De hade kalasat friskt på de stora bladen nere vid vattendraget.
För övrigt har vi haft en extrem torka denna sommar så sniglarna har nästan lyst med sin frånvaro.

Utom denna som korsade vår väg. 

Ett ödehus, tänk så fint det blivit med en varsam renovering. Jag hoppas att någon tar sig an huset som säkert är ganska gammalt.

Torrt i skogarna, ja då brukar det inte finnas särdeles mycket svamp. Men trädsvampar såg vi många på denna promenad.

Otroligt vackra är de, synd de inte går att äta :(

På väg hem möte vi ett av Skånetrafikens tåg som kom i hög fart.

I lördags bestämde vi oss att det var dags att plocka nypon. Solen gassade ifrån en klarblå himmel, det var så skönt..
På vissa ställen blommar vallmon fortfarande.

Vi hamnade vid Järavallen en bit ifrån Barsebäck. På bilden är det Landskrona som skymtar i horisonten.

Nypon fanns det gott om, både vresrosens stora dekorativa och de vanliga mindre nyponen ifrån nyponrosen.

Jag hade god hjälp av C.  Tre stora påsar fick vi med oss hem.

Efter lite rensning åkte första omgången in i ugnen. Det blir många goda soppor av dessa C-vitaminstinna frukter framöver.
Det var det hela för idag. Ha en skön dag alla.

4 kommentarer:

  1. Vilka sköna - och nyttiga - utflykter ni har gjort!
    Plockar ni bara nyponrosens avlånga nypon, eller kan man använda dom platta från vresrosen också? Vi har nämligen mycket sådana på våra strandängar.
    Hur gör du med nyponen sen? Det skulle vara jättesnällt om du ville förklara för en glad amatör...
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica. Jag torkar endast nyponrosens frukter. Det gör jag i mycket svag värme 20-30 grader + plus att jag har varmluften igång. När de är torkade förvaras nyponen i glasburkar.
      När det är dags att tillaga nyponen häller du dem i en kastrull och slår på vatten . Koka sakta tills alla nyponen är så mjuka att det går och klämma dem till mos. Häll av nyponkoket igenom en trådsill i en ny kastrull, sedan passerar du det som är kvar i silen tills endast kärnorna är kvar.
      Koka upp soppan och smaksätt med lite socker, om det behövs. Klart.
      Du kan inte jämföra denna med Blå Bands, den här smakar verkligen nypon. Min mamma plockade alltid nypon förr, men jag kom inte ihåg hur hon gjorde, det fick jag tips om av min yngste sons svärmor.
      Vresrosens frukt använder jag till dekoration (dörrkransar) eller så syltar jag dem. Då måste du dela dem och ta bort de obehagliga fröna. Sedan syltar du nyponhalvorna, finns många recept på nätet. De syltade nyponen är goda till vilt och fläskkött.
      Ha det bra.
      Monkan

      Radera
  2. Undrar som Monica....kan man äta de från Vresrosor också? Jättefina foto som vanligt!/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,fotografera är en av mina favorit sysselsättningar, därför är det alltid många bilder på min blogg.
      Jo man kan äta Vresrosor, titta på mitt svar till Monica ovan.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera