söndag 16 september 2012

Nya tag, både i blogg och trädgård

Äntligen känns det bra att börja blogga igen, det blev ett alldeles för långt uppehåll. Men känner man inte för att lägga ut så ska man inte heller göra det. Så tycker jag i alla fall.
Den så kallade sommaren som varit tog  musten av mig, inte mycket blev som vi planerat. Men trots väder och vind, ja mycket vind skall jag ej klaga. Vi har gjort mycket småturer både med bil, båt och scooter.
Bilderna som följer är just ifrån en liten kvällstur på scootern för ett tag sedan.
Turen gick till Klagshamn.

Himmelen skiftade karaktär hela tiden.


Denna kväll var vi förskonade ifrån det nästan eviga blåsandet.



Ja ni ser själva hur det skiftar på himmelen,

men det blev en skön kvällstur fast solen inte ville visa sig.

Hösten har gjort sitt intåg i trädgården. Jag gillar hösten. De vackra färgerna och alla vackra frukter och bär, både ätliga och oätliga som pryder buskarna gillar jag lika mycket som blommor.
Överst frukten på kaprifolen. Till höger (hyllebär på skånska) fläderbär, är fina så länge de nu får sitta kvar innan fåglarna äter upp dem. Jag har plockat och kokt saft av hyllebär, den saften skall sedan bli en jättegod glögg.
Bären nederst till vänster heter Hyperikon, de är dekorativa och används ofta i blombuketter.
De vackra fröerna till höger är Kokwitzian amabillis eller paradisbuskens på svenska.

Lite större frukter, våra äpplen och plommon är fria från angrepp iår. Det är så härligt att kunna äta plommon utan att vara rädd att det få en stor fet mask i munnen.
Även äpplena Cox Orange och Close är befriade i från angrepp. Skörden blir precis lagom stor.

Nu är det snart slutskördat på tomater, jag har aldrig plockat så mycket och så fina tomater som iår, tro det eller ej 21 kg friska sådana har hamnat i mage, såser, soppor och i frys.

Ännu blommar det en del fint i trädgården, mina vita flox lyser upp lite varstans. Den vita stockrosen ger sig inte i första taget. Lysimachia clethroides, överst till vänster är nästan ett ogräs, så blommvillig är den.

Ett nytt tillskott är busken smällspirean "Diable DÓr", den har ett vackert kopparorange bladverk som övergår i rött.
Den sattes ihop med mina Linneusrosor och den vackra rönnen. Färgerna ihop är superfina.

Hem fick även den vackra Hibiskusen följa, den har fått en fin plats på vår gård där den står skyddat och i söderläge.
Nederst till vänster en röllika som är en lägre sort,"tutti fruti pomergranate"den tycker jag är ett fint inslag i höstrabatten.

Ja så blev det sista färden för vår gamla Mersedes, en gammal trotjänare som vi kört runt i hela Europa och Sverige med. Den har gått som en klocka hela tiden, men nu är den skrotad. Jag saknar den faktiskt lite. Suck.

Det var det hela för idag.
Ha en fortsatt skön helg, nu ska jag gå ut i det fina vädret.

11 kommentarer:

  1. Jamen, ÄNTLIGEN!! Som jag har väntat ... och undrat ... och småoroat mig för något otrevligt har hänt. Men skönt att höra att det bara varit bristande inspiration som orsakat ditt långa blogguppehåll :o)

    Jättesköna bilder från er Klagshamntur. De på bron med de dramatiska molnen därovan är urtjusiga! Och visst är hösten en fin årstid. Så länge som den inte bara betyder orkanvindar, hällregn och annat elände förstås. Just nu har vi helt underbart här på ön och jag har idag roat mig med att med blod, svett och tårar försöka få ner en avsevärd mängd tête-à-têtelökar i gräsmattan. Och så har jag gjort årets vitlöksflätor av en helt okej skörd. Just nu är det en ny modell av äppelkaka i ugnen. Smeten är av muffinstyp och en jag hittills aldrig provat.

    Jättekul att "se" dig igen, "syrran"!! Hälsa så gott till min "svåger" också :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Nina.
      Ja du inspiration har det varit väldigt ont om. Men nu har vi satt igång med ett jättestort trädgårdsarbete. Vi har tagit bort förvuxna städsegröna buskar och planterat nya friska. Idag delar och flyttar jag perenner, ska försöka få fina färgkombintioner i de olika rabatterna.
      Lökar skall även vi sätta, men bara smålökar iår.
      Så kul att du fått en bra skörd vitlök, jag såg på trädgårdsonsdag när de lärde ut flätning av lök. Du missar väl inte det programmet, JT ät ju med i år?
      På tal om äpplekaka, jag har plockat lite nerfallna, tänker baka äpplemuffins av dem. Då river jag äpplena i smeten, jättegott.
      Idag har vi högsommar, underbart väder att jobba i. C är iväg med ett jättestort lass trädgårdsavfall nu, när han kommer tillbaka ska det bli lunch på altanen.
      C hälsar, vi synes lillsyrran :)
      Kramis!

      Radera
    2. Haha, nog så jag Trädgårdsonsdag ska du tro! Nu när Johnpojken är tillbaka går det ju inte att missa ett avsnitt ;o)

      Vilket bra tips för äppelmuffins, detta att riva ner äpplena i smeten. Det måste jag prova, kanske redan idag :oD "Brända kakan" är faktiskt helt ätlig efter att jag skurit bort det översta skiktet. Resten smakar inte ett smack bränt, bara gott.

      Idag ska även jag hämta lite plantor, men grävningen får anstå till morgondagen. Sen vete sjutton var jag ska gräva ner alla toppsticklingar jag tog i juni ... Lite planering skulle kanske inte vara fel..?

      Radera
  2. Hej Monkan!
    Trevligt när din blogg "klickar" fram på min lista!!
    Härliga havsbilder du visar ... känns som sommar :O)
    Blommat har det visst gjort hos dig hela året (känns det som)
    Här har vi "kortsäsong" nästan på allt ...
    Och vilken skörd av frukt och grönsaker, du har då gröna fingrar minsann!!

    Ha en finfin vecka ... och tack för alla vackra bilder!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vivan.
      Så roligt att du tittar in.
      Havsbilderna är tagna bara för någon vecka sedan. Vi har sommar idag, men annars så gör sig hösten påmind.
      Jag har försökt att plantera blommor i lagom mängd, men det finns alltid något som blommar från tidig vår till sen höst.
      Min tomatskörd blev enorm, det var mina egna uppdragna plantor, så jag är nöjd. Vi älskar tomater i alla former utom på fisk.
      Ha en skön fortsatt dag Vivan,
      Kram Monkan

      Radera
  3. Det var trevligt att höra från dig! Och fina bilder som vanligt. Härliga trädgårdsbilder, det är verkligen mycket fint i trädgården än!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra, tack för titten.
      Visst är hösten en fin period i trädgården, i alla fall så länge det är hyfsat väder.
      Hoppas din sommar har varit till belåtenhet, vi som bor i samma håla har ju haft samma väder :). Men det finns ju alltid något kul att hitta på trots tråkigt väder.
      I dag är det härligt, så nu ska jag ut och fortsätta med höströjningen.
      Kram Monkan

      Radera
  4. Välkommen tillbaka! Vackra bilder som vanligt, både från Klagshamn och trädgården!
    Hittade ni några salmbär?
    Ha det gott, kram, monica

    SvaraRadera
  5. Hej och tack Monica.
    Kul att du gillade mina bilder.
    Jag såg i våras att det fanns mycket kart på salmbären, men sedan har jag inte kollat. Vi plockar inte dem, gillar björnbär bättre. Björnbär har vi plockat så det täcker årets behov, fyra kilo stora välmogna.
    Ha en skön dag
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  6. Godmorgon i höstrusket!
    Visst är det härligt att sitta och titta på sommarbilder...Man blir likosm inte färdig med sommaren på ett tag. Fast hösten gjort sitt intåg så kan man inte helt släppa sommaren.

    Synd på gamla mercan! Men jag känner igen det där. Vi bytte bil och våran gamla hiace såldes.... saknad..japp!

    Hoppas i alla fall att du får en bra vecka nu.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera
  7. Hej och tack Synnöve.
    Ja det är roligt att kunna titta tillbaka på gamla sommarminnen.
    Jag hoppas det blir en lång och skön höst så man kan komma ut i skog och mark, annars blir det för träligt.
    Kul att du tittade in
    Kram Monkan

    SvaraRadera