söndag 23 september 2012

Höststök i mitt kök

I flera dagar har vädret varit uselt, men jag har då passat på att göra mitt första äppelmos. Jag gör alltid lite i taget, det är så tröstlöst att skala och dela för mycket äpplen.
Denna satsen är kokt på ca 1½ kg blandade äpplen , 250 gram uppblötta aprikoser, kanelstång och socker. Till sist 1 tsk cironsyra.

Utbudet av frukt och grönsaker är enormt nu. Vi köpte fin majs på ett ställe, 7st för 10 kr. Otroligt billigt. Jag delade och förkokte majsen, sedan packades den in i fryspåsar och lades i frysen. Gott att lägga på grillen i ugnen.
Rödbetor lägger jag alltid in, vad vore skånsk kalops och kalvsylta utan rödbetor.

Purjolöken är också en bra grönsak att alltid ha hemma, den skivar jag ner och fryser in.

Inlagda paprikor och lök är något som jag gjort i många år, jättegott till kyckling och fläskkött.
Lite tid tar det. Först gör jag en marinad på:
4 dl äpplecidervinäger, 3 dl vatten, 1 rödlök, 6 skivade vitlöksklytor,  4 lagerblad, 4 kvistar färsk timjan, 5-6 vitpepparkorn, salt, 1 hackad färsk chili, allt kokas ihop.
Skär i 1kg paprikor i olika färger i strimlor och lägg dem i marinaden. Koka upp dem och låt det svalna.
Sila av marinaden, lägg paprikorna och det övriga i burkar. Slå på en god olivolja över det hela, låt stå en vecka.

Idag på förmiddagen tillät vädret en promenad, jag promenerade ut mot Hyllie. Förut låg den här gården på landet, men nu kryper stan allt närmre,

utsikten ifrån gården är det här. Vårt nya stora köpcenter Emporia. Nya vägar som går kors och tvärs byggs också härute på den fina åkermarken. Behöver vi alla dessa köpcentrar egentligen? Nej.

Här går det cykelbanor, ridvägar där det förut odlades betor och raps.

En sak ska kommunen ha en eloge för, de  fina skyltar som visar hur vi kan cykla utan att riskera livet i den täta trafiken runt om i Malmö.

En ny gång och cykelbro har precis blivit färdig, den går över en av våra mest trafikerade vägar. Men inte är den vacker.

Längs gångbanorna liknade det inte höst ännu för där blommade fortfarande klöver, cikoria och kärringtand

Men inne i parken sprakade det av höstfärger.

Oh, vad hösten är fin, ja så länge det inte är busväder i alla fall.

Kolonilotterna i Djupadalsparken börjar att somna in, det var endast ett fåtal där och skördade och plockade det sista  för säsongen.

De här björnbären lär inte bliva ätmogna, solen lyser med sin frånvaro och tempen visar mellan 10-12 grader.

Efter en promenad på 5,5 km kändes det skönt att komma hem i värmen. Jag plockade in de sista tomaterna, de hamnade i tomatsåsen som jag hällde över de färsfyllda cannellonirören. Detta blev vår middag idag, jättegott.
Nu är det dags att hålla kväll.

14 kommentarer:

  1. Härliga höstfärger på dina vackra foton!
    Så duktig du är på att ta tillvara höstens skördar och göra goda inläggningar. Det är jag inte alls något bra på. Så tråkigt att stan kryper in på landet.
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli, hösten är en färgsprakande årstid så det är inte så svårt att hitta motiv.
      Jag har ett stort intresse för mat, har alltid hållt på i mitt kök.
      Att staden breder ut sig kan man inte göra något åt tyvärr, det är många som flyttar hit och vill bo modernt och fint. Tråkigt för bonden som "måste sälja sin mark för ändamålet.
      Kram!

      Radera
  2. Himmel, kvinna, jag blir helt matt ... Och grattis till en helt häpnadsväckande tomatodling detta år! Mina i växthuset blev det nästan inget med pga de vita flygarnas framfart.

    Du, den där gula mojängen på gång- och cykelbron var väl bland det fulaste jag sett på länge ute i trafiken. Herrejösses, vem har kommit på något sånt?!

    Jag är lite ur slag, så du får ursäkta att jag missade att kommentera på ditt förra inlägg. Kan bara säga att ni varit avundsvärt flitiga ute i trädgården, både du och C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och godmorgon Nina.
      Inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att mina tomatplantor skulle ge så mycket tillbaka. Samma sorter ska jag försöka med nästa år.

      Hoppas du blir av med de vita flygarna. Jag fick också sådana på några av mina plantor, men jag tror jag har fått bort dem ordentligt med min kur. Annars tar väl vintern hand om dem hoppas jag.

      Den där bron är så uppseendeväckande, jag vet då inte vem som har en sådan förskräcklig smak.

      Hoppas du får nya krafter. Du behöver ingen ursäkt för att du missa att kommentera, jag kommenterar inte heller allt.
      C och jag slet som djur i trädgården, men vi är inte färdiga ändå. Vi har en hel del som ska gallras, men regnet och blåsten har satt stopp för tillfället. Det vi inte hinner i år får vi ta nästa år ifall vädret inte blir bättre.

      Idag ska jag på stora biblioteket och låna hem lite böcker, hade jag tänkt. Kvällarna är så mörka nu, då är det mysigt att läsa.
      Ha en bra dag
      Monkan

      Radera
  3. Bra tips detta med att frysa in purjolök. Vi har ju en hel del på vår odlingslott och det svåraste med skörden därifrån är förvaring av allt som skördas. //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, så har jag gjort med purjolök i många år. Väldigt behändigt att alltid ha hemma.
      Ett tips till, den gröna delen av blasten fryser jag in för sig, kanonbra att ta fram när det ska kokas kött eller buljong.
      Lycka till med er skörd
      Monkan

      Radera
  4. Du är, som vanligt, duktig på att sylta och safta och lägga in!
    Och jag håller helt med dig om att vi inte behöver fler jätte-varuhus! Titta bara på Entré vid Värnhem, det går ju inte alls bra! Och så bygger dom ett nytt, som ska bli ännu större!
    Jag gillar inte alls hur Hyllie har blivit, det känns kargt och ogästvänligt, tycker jag!
    Ha det gott i höstrusket, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica.
      Visst har det hänt mycket i och omkring Malmö, allt är inte fult och fel, men hälften skulle jag önska aldrig hade byggts. Entré vid Värnhem är just ett sådant exempel. Man kunde önska att de kunde bygga en vackrare infart till Malmö. Nu visar det sig ju också att det inte kommer så mycket kunder som de hoppats på.
      Du får också ha en bra dag i det tråkiga vädret, hösten har kommit på riktigt nu, eller hur.
      Kramis

      Radera
    2. Svar på kommentaren i min blogg: Nej, vi har inte plockat några salmbär i år, vi har kvar i frysen sen i fjor...
      Vi tittade efter dom när vi var där, men dom som finns är helt förtorkade, det har varit för torrt!
      Kram!

      Radera
  5. Åååå, Monkan .... jag är imponerad av allt du gör!
    Du har säkert ett brinnande intresse av alla sorts inläggningar!
    Det har jag också ... om det skulle bli av ;)
    Det är den där tiden som spökar ...
    mycket vill jag göra, men hinner med litet ;O) ...
    eller är det annat som går före :)
    Härliga tilltalande bilder du har förärat oss igen, TACK !
    Du borde göra en bok ...

    Fortsatt skön höst!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivan, åh vad den kommentaren värmer.
      Du har ju så mycket att stå i, allt fint du målar mm. tar ju tid. Man kan inte hinna allt :)
      Du får också ha en fortsatt fin höst, jag såg på väderkartan att ni skulle få fint väder däruppe.
      Kramar Monkan

      Radera
  6. Vilka underbara bilder! Jag blir så inspirerad när jag ser dem :)
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen till min blogg, alltid kul med nya ansikten.
      Så roligt att du gillade min sida.
      Monkan

      Radera