söndag 12 augusti 2012

Vindstilla, solsken, perfekt för scooterfärd.

En riktigt skön sommardag var det igår. Vi körde ner till Skanör med vår scooter.

Skanör är ganska välbevarat, många av de gamla fiskarlängorna står kvar utan att blivit sönderrenoverade.

Hotell Gässlingen ligger vid torget i Skanör, mysigt hotell.
Vi skall nu till borgruinen,

som egentligen bara är en kulle med en smal vallgrav runt. Kan ej historien om denna ruin.

Härifrån ser man bort till Skanörs gamla fina kyrka.

Utsikten är fin, man ser till och med Öresundsbron i Malmö, om man tittar noga.

Långt bortom vången ligger en del av Skanörs alla badhytter.
Sådana här fina vångar har vi nästan hela vägen hit ifrån Malmö

På väg ut till den populära hamnen och badplatserna.

Det var fullproppat med båtar,  även en hel del danska gäster.

Här nere i hamnen finns det gott om utskänkningställe, även en  fiskbutik som har fin rökt fisk.


Längre bort mot kullen börjar den enormt fina sandstranden. De flesta gillar vit sand, men jag tillhör dem som inte tycker om att ligga i sådan.

Det finns ett badställe med bryggor och djupare vatten för sådana konstiga typer som jag. Ha,ha.

Nu har vi förflyttat oss till lite lugnare vatten lite norr om Skanör med utsikt över Foteviken.

Här var vidunderligt skönt, vi plockade fram våra godsaker satte oss och fikade i lugn och ro, nästan alldeles ensamma.


De små fiskehoddorna låg fint i skogskanten med utsikt ut mot viken.
Vi började färden hemåt, solen sken fortfarande, ja man trodde knappt det var sant.
Ha en skön söndagskväll alla.

9 kommentarer:

  1. En sån fin tur ni fick :o) Jag har aldrig i hela mitt liv åkt scooter (och mc bara två gånger, som jag lika bra kunde ha ogjort - usch), men det verkar vara ett fordon jag skulle gilla. Och vem vet? Röda Faran lär ju inte leva för evigt, så nästa fortskaffningsmedel kanske får bli just en scooter.

    Här har vi fått hällregn idag igen, men jag hann bli klar med den sista tredjedelen av gräsklippningen innan det satte igång. Numera mäktar jag inte med att klippa hela området i ett svep utan får dela upp det i 2 à 3 körningar :o/

    Trevlig kväll du också och grattis till er i Sverige till OS-silvret i handboll!

    SvaraRadera
  2. En tur i mina hemtrakter, visst är det vackert!
    De två senaste dagarna har vädret varit underbart, soligt, lagom varmt och litet mer "krisp" i luften. Me like!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Ja Nina, vilken dag, superhärligt. Jag var först väldigt skeptisk när C kom hem med scootern, men efter ett par turer tyckte jag det var superkul. Man kommer lättvindigt fram och extra kul är det att köra småvägar.
    Äldste sonen har en jättefin hoj, han hämtade upp mig för ett tag sedan och körde en sväng med sin gamla morsa, det var häftigt.
    Tro det eller ej, men vi har en riktig skön sensommar här, underbart.
    Jag håller på med nya gurkor och rödbetor, jag vet ju hur mycket som går åt på ett år.
    Samtidigt rustar vi Pärlan, äntligen. Det har varit så mycket som hänt i år så den där riktiga semesterkänslan har inte infunnit sig förrän nu.
    Det var kul att svenskarna tog silvret. Jag är inte så värst intresserad av sport förrutom speedway.
    Ha det så bra, kram .
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speedway?! Av allt?? *ruskar på huvudet* Du är bra rolig du, flicka lilla :o)

      Jag går och vankar och väntar på att mina egenodlade frilandsgurkor ska behaga växa till sig, men under tiden har jag nu äntligen kunnat skörda ett par riktigt fina squash. Tänk, det kommer något från plantorna i alla fall, trots att de sett ut som jag vet inte vad!

      På mitt Transparent blanche-träd finns det som vanligt oändliga mängder äppel, men likaledes som vanligt kommer inte många av dem att bli ätliga. Det inte larverna har tagit tar moniliasmittan. Det är jättetråkigt, för transparenten är den enda sorten av äpplen som Lilla A tål pga sin äppelallergi. De andra träden ger inte mycket i år eftersom jag beskar dem så pass generöst ifjol.

      Radera
  4. Ja Monica, det var vackert, jag säger som jag brukar, Skåne är fantastiskt.
    Jag såg inte dig någonstans ha,ha undrar ifall vi hade kännt igen varandra?
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Vilken utflykt ni gjort i sommarfagra Skanör!
    Vet ingen annan som visar bilder från vackra platser som du gör!!
    Precis som om man själv sitter där bakpå scootern i vinddraget ;O)

    Vi har ganska sommarlikt väder här just nu efter allt regnande och mulet väder!
    18-20 grader och halvklart ... känns skönt :)
    Tack för turen och ha en finfin fortsättning på 'sommaren' !!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivan, jag försöker att förmedla en känsla och inte bara fina foton när jag skriver om våra utflykter. Alla stora sevärdheter kan man ju gå in på nätet och slå upp och titta på när som helst.
      men visst hamnar det sådana motiv även hos mig ibland.
      Så härligt att ni också har lite fint väder, denna sommar har ju varit väldigt konstig tycker jag.
      Jag önskar också dig en fin fortsättning på sommaren.
      Kram Monkan

      Radera
  6. Tack för ytterligare en härlig rundtur nere hos dig! Härliga bilder, som gör mig så sugen på att se mer av vackra Skåne!
    Åh... Skanör... det var lääänge sen... har inte varit där sedan barnen var små (den yngste fyllde 34 i våras)
    Såg i ditt svar till Nina att du gillar speedway... ännu ett gemensamt intresse... foto och speedway :)
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera