onsdag 19 september 2012

Hårt arbete och lite belöning

I en hel vecka har vi hållt på att gräva, klippa, plantera i vår trädgård. Igår var det ljusgropens gamla lingontrys tur.
 Efter 15 år och lika många klippningar var de så förvuxna och tråkiga att de måste bytas ut.
Fyra enorma rotklumpar grävdes upp.

Vi åkte till en av våra favoritställe för att handla lite nya växter, Trädgårdspaletten. Det är verkligen en oas, här kan man handla allt som behövs i en trädgård. Alla plantor och blommor håller hög klass. Det bästa av allt Trädgårdspaletten ligger endast 5 min därifrån vi bor.

Tre nya Lingontry på plats, det ser lite tomt ut men de växer tills sig ganska fort och snart döljer de den tråkiga muren igen. Rabatten blev nu för stor så C sådde nytt gräs och jag ska plantera vårlökar lite senare.

Även på framsidan har vi bytt ut växter. Förut såg man inte muren vid trappan, där stod två gröna växter som var lika höga som trappräcket.
Även här ska det planteras lök och lite annat.

Mina hängpelargoner på altanen blommar fortfarande fint och fick nytt sällskap av två fina krysantemer. Förhoppningsvis kan vi glädjas åt blomningen ytterligare några veckor.

En ny fin orkidé fick jag av C.
Inomhus har jag knappt några blommor under sommaren så den blev ett fint tillskott.

Muffins fick bli dagens belöning efter ett hårt arbete.
Jag har ett recept som jag använder ofta när jag bakar muffins, i ursprungsreceptet skall det vara en 1 dl riven morot i smeten. Men det byter jag ut efter vad som finns hemma. Just nu är det äpple.

I den ena satsen tillsattes 1½ dl rivet äpple och lite kardemumma.
Nästa sats 1 dl rivet äpple och 1 dl hackade hasselnötter, båda sorterna smakade mums.

I dag har vi fortfarande vackert väder, men ganska blåsigt. Ut ska jag men vad som ska göras är ej bestämt ännu.

6 kommentarer:

  1. Jösses vilket arbete.. Det är allt tungt med sånt grävande. Själva har vi nyss utrotat en stor rabatt. Tänk så mycket rötter det blir där nere i jorden..
    Fint och nystädat ser det ut där hos dig nu..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Maidi, det känns att man inte är någon ungdom längre. Rötter fanns det gott om, vi räfsade och plockade rötter i flera omgångar, sedan fick vi fylla ut med både mull och ny trädgårdsjord.
      Men det är så härligt efteråt när man gjort sådana här stora arbeten i trädgården.
      Tack för att du tittade in.
      Kram Monkan

      Radera
  2. Ja, ibland måste man röja upp och ta bort gammalt förvuxet! Vi tog bort vårt oxbär ifjor, det var också klippt så många gånger att det blivit kalt och fult. Och det resulterade i en helt ny rabatt längs staketet... så kan det gå!
    Sen är det ju jättekul att handla nya växter också...
    Här är också jätteblåsigt idag och TORRT! Vi skulle behöva regn!
    Må så gott, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dumma är att man väntar lite för länge med att ta bort, så de hinner växa sig så stora och fula.
      Det är jättekul att handla växter, men nuförtiden tänker jag efter två gånger, vill ej ha för många olika sorter utan många av samma.
      Idag fick vi några småskurar, man får vara glad åt det lilla :)
      Kram Monkan

      Radera
  3. Hej!
    Precis så där ska vi också göra i vår trädgård!
    Har bott här sedan mitten av 70-talet och växterna är
    nästan lika gamla! Planerat var det tills sommarn som gått,
    men p.g.a. hälsan hos "min trädgårdsmästare" blir det
    kanske till nästa vår!
    Ni har gjort det så fint och vilken härligt ställe att handla växter på!
    Sånt är bra att ha tillgång till, och så nära!
    Visst ska man ha belöning efter en tung arbetsdag ;)
    Muffinsen så riktigt mumsiga ut :O)

    God fortsättning på höstdagarna, Monkan!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då vet jag vad ni har framför er, ett riktigt slitgöra. :)
      Så tråkigt att " din trädgårdsmästare" inte varit helt kry.
      Ja, vi blev nöjda med vårat verk, men du kan inte ana hur mycket mer som ska röjas, men det mesta får nog vänta tills nästa år.
      Vi är ju inte några ungdomar längre ha,ha.
      Muffins är en bra kaka, går fort och lätt att svänga ihop. Själv äter jag bara en av varje sats bara för att smaka att de går att servera. Det är mannen och barnbarnen som äter kakor hos oss. Jag tänker på kilona.
      Ha det bra Vivan
      Kram Monkan

      Radera