tisdag 11 oktober 2011

Hösten är här, bara att gilla läget

Ingrid Marieäpplena blev skördade idag, vädret tillät det, inget regn och solen tittade fram.

Det blev en hel del som hamnade i komposten, en del hamnade i mosgrytan resten hamnar i magen.

Nu är snart rudbeckiornas tid över, de har blommat hela sensommaren och fram till nu.

Alla pelargoner är ett minne blott, idag planterades det lite höstblommor i några krukor.

Jag hoppas vi kan njuta dem länge innan frosten gör slut på fägringen.

Jag har gått runt och plåtat lite blommor som fortfarande är vackra, överst fuchsian som blommar helt otroligt fint. Till min förvåning såg jag att syrenen satt lite blommor här och var i buskarna.

Underst en buske som levererar bär som koltrastarna är mycket förtjusta i.

Mina frilandstomater har inte heller givit upp, idag kunde jag skörda några och de var faktiskt goda.

Det som är så härligt på hösten är alla träd och buskar som sätter frukter och bär i så vackra färger.

Ricinplantan har en härlig färg, annars är jag ej så förtjust i den växten.

En av mina liljor som ståtar med sina frön.

Vårt kastanjträd har levererat mängder med kastanjer iår, jag har sparat, kanske det kan bli en krans av dem om lusten faller på.


Det var en liten sväng i min trädgård i dag på förmiddagen, nu väntar kvällsfikan.

God kväll

16 kommentarer:

  1. Hejsan

    Det var fina bilder från trädgården. Ja hösten kan även den ge fina blomingar och färger. Har själv inte hunnit njuta så mycket höstväder i dag då jag varit inne mest på grund av regn och sedan 3 timmars möte på jobb, trots en ledig dag.

    SvaraRadera
  2. När hösten får vara som den varit ett par dagar då här den välkommen. Lite kyligt men solen skiner på alla guld-och röda färger.
    Jag avundas dig ibland när du visar din fina trädgård. En härlig korg med äpplen och buskar med sina frukter och bär.
    Lite höstplanteringar har jag också gjort. Vi har haft samma tanke det är bara krukorna som inte är lika. Gör du krans av kastanjerna, hur gör du då?
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Din ricinplanta är jättefin, tycker jag!
    Våra pelargoner står ute och blommar fortfarande, men nu är det nog dags att göra litet höstplanteringar istället...
    Fina bilder som vanligt!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. I dag har jag sett de första istäckta vattenpölarna. Tagetesen i krukorna på väggen har gett upp och det är dags att kratta löv för nu kan den första snön komma närsomhelst.

    Ni tycks ha den vackraste höstfägringen kvar.
    Ricinplantan är ju jättefin, varför gillar du inte den?

    SvaraRadera
  5. Nämen kolla, har DU också en ricinplanta?! *flinar brett* Jag fick en frödriven av gamla ungdomsväninnan M, sedan länge bosatt i Halmstad, men med sommarställe här i hemtrakterna. Men den har inte trivts riktigt bra och inte alls vuxit till den jätteplanta som hennes egna alltid gör. Chansen att den klarar sig till nästa vår är väl rätt liten, men jag har ändå flyttat in den till källarförrådet för att göra ett försök.

    Inatt fick vi första frosten. På terrassens trägolv var det riktigt halt när jag skubbade ut med kameran för att fånga årets iskristallpremiär. Annars inget nytt att rapportera; jag glider bara längre och längre ner under isen och det är ju inte så upplyftande att orda om.

    Hoppas den underbara höstfägringen i din trädgård förmår lyfta ditt humör! Den är i alla fall en fröjd för ögat till och med så här via fotografier :o)

    Ha det bäst, vännen!!

    SvaraRadera
  6. Vadå regn, det var ju bara en kort skur på morgonen :), jag var ute nästan hela dagen.
    Hoppas mötet gick bra.
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Tack Viola, just de där höstplanteringarna är väl de som finns hos de flesta, det finns inte så mycket att välja på.
    Kastanjekrans är lite jobbigt att göra, men jag kör ståltråd igenom kastanjerna och virar dem runt antingen en pilstomme eller en ståltrådsstomme.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack Monica, mina pelargoner var såå trista iår, de har fått för mycket regn och blåst.
    Jag har iallafall sparat en av varje sort som ska plockas på sticklingar i februari.
    Men resten 9 st åkte i komposten.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Cici, vilken skillnad det är att bo så långt upp och här nere. Jag tänker speciellt på att jag fortfarande kan plocka tomater ifrån trädgården t.ex.
    Vi har fortfarande träd som inte har fått höstfärg ännu, det är endast björken, körsbärsträdet och delvis kastanjen som börjat fälla löv.
    Ricinplantan är vacer i färgen, annars tycker jag den är så spretig. Dessutom fick jag nog av den efter mina resor till mina föräldrar i Spanien, därnere vimlade det av ricinplantor överallt.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Nina, tänk vad vi tycker olika, som jag skrev till Cici, jag gillar inte ricinplanta speciellt mycket, kanske just därför växer den som ogräs här.
    Nattfrosen har inte kommit hit ännu, men det dröjer nog inte så länge till.
    Humöret är på "uppgång", väntar hit yngste idag, han skall bistå C med lite handräckning med plank som ska spikas upp. Ja det får bli bilder på det i nästa blogg ha,ha.
    Vi syns, ha det bra,
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Monkan!
    Härliga färgrika bilder du visar!...och vilken skörd du tagit "in" denna höst! Fantastiskt att ha tid till denna nödvändiga uppgift!
    TACK för kommentaren!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  12. Tack Vivan, ja jag är ju pensionär, så tid har jag rätt så gott om :)
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Ja denna höst bjuder verkligen på fägring. Härliga bilder!

    SvaraRadera
  14. Tack 4U2,ja vi får se till att njuta så länge det varar.
    Monkan

    SvaraRadera
  15. hej på dej!!
    tack för din rara kommentar inne hos mig!
    din blogg är härlig med underbara bilder från ert vackra vackra sverige!
    ha ett riktigt härligt veckoslut! vi har i alla fall strålande väder, solsken och tio grader varmt; underbart friskt höstväder!
    h. susanne

    SvaraRadera
  16. Tack Susanne "blommor och kvistar" för att du tog dig tid att hälsa på hos mig.
    Fint väder har vi också, så det blir lite uteliv idag.
    Monkan

    SvaraRadera