lördag 29 oktober 2011

Dimmig höstdag

Riktigt dimmigt, ja så här har det sett ut nästan hela dagen. Men det hindrade inte mig ifrån att gå den 4-5 km långa dagspromenaden.

I dag gick jag ner mot det fina egnahemsområdet som ligger alldeles vid Limhamns kyrka och kyrkogård.

Hösten är fantastisk med alla olika färger i trädgårdar och i naturen.

Jag gick in, vi har en gravvård här, när jag kommer förbi tar jag alltid en sväng in och tittar till graven. Det var väldigt tomt och öde idag, men nu är det ju snart Alla helgons dag, då kryllar det av folk på alla kyrkogårdar.

Några bilder på det nu övergivna kapellet,



Längre bort ligger det moderna kapellet, nyligen renoverat.


Minneslunden, den är välbesökt. Här prunkar det alltid av blommor. Dammen var tömd och alla sköldpaddorna som huserar där hade tagits in för vintern.



På hemvägen gick jag igenom Djupadalsparken, där finns det en hel del kolonilotter, många var jättefint skötta och iordningställda för vintern.

Fortfarande blommade det frodigt i några av dem.

Oktoberastern lyste upp med vackra blå blommor.




Dessa blommor har jag glömt namnet på, men fina var de ialla fall.


Men nu styrdes kosan hemåt,

Väl hemma tog jag itu med nyponskörden. Min yngste son och jag var iväg och plockade en hel del nypon igår. Det var fakstiskt svårt att motstå att plocka dessa C-vitaminstinna frukter.

Naturligtvis blev det ett kok på de färska nyponen.

Jag endast sköljde och halverade dem, slog på vatten, sedan fick de koka sakta ganska länge under lock.

Potatistöten åkte fram, det gick fint att stöta nyponen med den,

Sedan silades härligheten, efter det runnit igenom passerades massan genom silen. Alla kärnor låg snällt kvar i silen och hamnade i komposten.

För säkerhetsskull silades vätskan ytterligare en gång till genom den då diskade silen.

Sedan är det bara att söta efter smak och koka ihop.

Det går inte att jämföra med den blaskiga nyponsoppan som köpes färdig. Den här är sagolikt god.

Jag har förpackat ett par påsar med färska nypon och slängt i frysen, skall se om det fungerar. I så fall slipper man torka i ugnen, det tar ju såååå lång tid, allra helst ifall man som jag har 5 kilo att torka.


Men riskera alla i frysen vågar jag ej, så torkning i ugnen i 50 grader har jag gjort med en hel del. OBS utan att kärna ur dem.

Nu väntar jag hem mitt barnbarn Julia, som för tillfället är en flitig gäst hos oss.

Jag och Julia lagar mat tillsammans, hon får laga det mesta, samtidigt fotas det och recepten (mina egna) skrives ner i hennes block, som sedan ska bli Julias kokbok med farmors mat och bak. :)

Det är så roligt. Julia vill lära sig att laga husmanskost, vilket gläder mig.

Vi har också börjat "stickkurs" :). Mer om det i ett annat inlägg.


Önskar alla en trevlig helg.

11 kommentarer:

  1. Jag ska ta en sväng dit i morgon för att prova att också göra egen nyponsoppa!

    Vad kul det var att träffa dig i fredags!

    SvaraRadera
  2. Härligt inlägg med dina som vanligt likaledes härliga bilder!! Oktoberastern var fin. Den har jag inte känt till tidigare, men skulle gärna ha på gården den här årstiden när det inte är så mycket annat som blommar längre. Den rosa, är inte det en rosenskära..? Bara gissar, för jag är urusel på att komma ihåg namn på blomster.

    Jag tycker det är såå roligt att Julia är intresserad av både matlagning och hantverk! Hälsa henne från tanten i skärgården att hon är på rätt kurs!! Kan man laga mat och handarbeta reder man sig långt.

    Idag var det superväder här i Mariehamn. Jag har varit ute på gården i tre timmar och klippt sönder nerfallna löv, krattat ihop en del och lagt i rabatter och grönsakssängar och bara njutit av det vackra vädret. Ovanligt varmt för årstiden är det, och det tackar varje oljeeldare för ;o)

    Ha nu en riktigt mysig lördagkväll och framför mina hälsningar även till Hemlige Agenten :oD

    SvaraRadera
  3. Ja nu är det verkligen härligt att vara ute och ta långpromenader och få se alla vackra färger på lövträden och dom sista blommorna. Så gott med Nypon!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Hejsan

    Oj, blev det hela 5 kilo? Snart dags för en ny frysbox vet jag...haha

    SvaraRadera
  5. Vilka höstfärger! Så fantastiskt färgsprakande precis innan allt ska falla av! Men fortfarande blommor, som lyser upp! Visst är det rosenskära (som Nina trodde) och sen är väl den rödgula korardblomster?
    Det är ju jättebra att man kan använda nypon utan att pilla ut kärnorna! Det har jag gjort en gång och milde tid, vilket jobb!
    Tror du att man kan använda "platta" nypon också, sådana har vi i massor på strandängarna?
    Så roligt att er sondotter vill lära sig matlagning av farmor! Hon har ju verkligen hittat en duktig lärare!
    Här är det också dimmigt men nu efter fm-kaffet ska jag ut och räfsa i alla fall!
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Hej Petra, visst var det kul att ses i verkliga livet. Hoppas det upprepas.
    Om du skall plocka nypon se till att de är fasta.
    Sedan behöver du bara skjölja, snoppa och dela dem.
    Man får prova sig fram med mängd nypon och vatten.
    Men enkelt är det, och vad gör det ifall man misslyckas första gången, bären är ju gratis.
    Lycka till
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Nina, vi har tyvärr lika dimmigt idag, men trots det har Julia och jag gått våra 5 km.
    Oktober eller höstaster såldes redan i september, om du köper en sådan se till att få en lågväxande sort, de är finast. Jag har en rosa som kommer snällt varje år, jättefin.
    Jag har hälsat både till super-agenten och Julia ha.ha.
    C har fått fart på sorteringen i snickarrummet, vi hade mängder med skruv,spik,färg,brädlappar mm som låg lite hursomhelst därnere, nu ska det målas hyllor så alla maskiner och alla smågrejor får en bestämd plats. En bra början ialla fall :)
    Det enad som ska göras i vår trädgård nu är att hålla gräset fritt från de stora kastanjlöven, samt att jag skall gräva ner två påsar med smålök. Skönt.
    Nu ska jag gå ner och prova att göra gelé av nypon och äpple, kanske gott till fågeln som jag ska bjuda på i nov.
    Vi ses
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack Annelias, visst är hösten fin, men vad fort löven faller nu.
    Nypon är supergott, vissa år har jag även syltat nypon, men det hoppar jag gärn över iår.
    Vi syns
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Ja kan du tänka dig 5 kg på den korta stund som vi var där och plockade. Nej här blir det inte fler frysar nu, ni får komma hit och hjälpa oss äta ur de vi har.
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Ja Monica visst är det Rosenskära som Nina och du säger.
    Du menar nyponen på Vresrosorna, jag har plockat sådana ett år, men de syltade jag. Varför skulle man inte kunna använda dem, jag tror det går utmärkt, men frukterna ska vara fasta och fina.
    Ja du Monica, jag är så glad att kunna lära ut lite till barnbarnet, vill inte att hon ska gå den lätta vägen över alla dåliga halv-och helfabrikat där man inte har en aning om vad man stoppar i sig.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Jag som blev förvånad över att hitta en liten vildblomma i vägkanteni dag! Sverige är verkligen ett avlångt land från söder till norr.

    SvaraRadera