måndag 24 mars 2014

En dag på varuhuset

En mulen och trist dag  innan helgen bestämde jag mig för att åka till Mobilia, varuhuset där de flesta butiker finns representerade.
Målet var att hitta nya sköna vårskor.

Mobila har blivit utbyggt och fått två plan i de nya byggnaderna.
Men jag höll mig på nedre plan, så himla kul tycker jag inte det är att besöka varuhus.

När de byggde det nya har dom sparat lite av det äldre, som här där restaurangerna ligger i två plan. Det gillar jag.
Tyvärr har butikerna inne sta´n flyttat hit och till de andra varuhusen som ligger i Malmös utkanter, så sta´n blir mer och mer tomt på småbutiker och lokalerna gapar tomt.

Systrarna Greene är en sådan. I den här butiken hittar man en massa kul prylar, som ovan , en hel vägg med fina servietter och matchande stearinljus

Te av alla sorter, temuggar och thesilar, det bästa är att allt i butiken kostar bara småpengar.

Bomullsgarner i alla vårens färger, duger både till hobbyvirkning och annat kul. Ja detta är bara en bråkdel av vad butiken har att erbjuda. Jag har aldrig gått tomhänt därifrån.

Man kan inte påstå att det är trängsel i skoaffären.  Här provade jag en massa sköna skor och två par fick följa med hem.

Ett par Rieker sandaler, supersköna och ett par moccasiner Novita i marinblått. Sedan hittade jag ett par randiga tygskor i en annan butik.
Supernöjd med min skopåse så var det dags att lämna varuhuset,

men först gick jag inom Buketten och köpte lite blommor. Det är ingen flådig butik, alla blommor står i stora vagnar och är alltid pinfärska. Sedan gör det ju inget att de är väldigt billiga.

Det blev två "tantblommor" som fick följa med tanten hem.
 En vit engelsk pelargon,

samt en röd.
Nu dröjer det nog ett par månader innan jag besöker Mobilia igen.

Det var det hela för idag.
God kväll alla.

4 kommentarer:

  1. "Nya" Mobilia har jag besökt en gång och jag gillade det inte! För sterilt, tyckte jag! Jag trivdes bättre i det gamla... men jag gillar inte varuhus alls egentligen...
    Fast du hittade flera par skor, det är ju inte så dumt!
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker du som jag Monica.
      Skorna är jag väldigt nöjd med.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  2. Jag måste nog vara snudd på nordeuropas sämsta konsument, för jag blev trött bara av att TÄNKA på att besöka ett sånt där varuhus. Det vi har att komma med här på Åland är ju ingenting i jämförelse, men räcker gott och väl för mig - jag lyckas bli trött även där ;o) Men det var riktigt schysta skor du hittade åt dig, det håller jag helt med Monica om!

    I år har jag infört pelargonköpförbud för mig själv. Det är bara att bita i det sura äpplet och begripa, att jag INTE klarar av att övervintra dem som man ska. Manfallet sedan ifjol är stort; knappt hälften har överlevt. Samma sak med fuchsior. Hur gärna jag än vill ha sådana, så är det bara att glömma. Jag fattar helt enkelt inte hur andra lyckas ha kvar både pelargoner och fuchsior år ut och år in, och erkänner villigt att i det fallet är jag avundsjuk så det räcker och blir över.

    Idag strålar solen från en klarblå himmel här i Mariehamn, men jag är så trött, så trött, att jag inte lyckas uppbåda tillräckligt med energi för att företa mig någonting vettigt. Hoppas verkligen att jag piggnar till längre fram i veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt haft tur för en gång skull med mina pelargoner, de artar sig fint i fönstren. De pelargoner som öveintrat hos mig har aldrig stått ute, utan uppe i mitt arbetsrumsfönster.
      För några år sedan släpade vi upp alla pelargoner från altanen upp på vinden för övervintring, men det har vi slutat med, för de blev så stora och otympliga till slut.
      Fuchsior köper jag nya varje år. Jag tycker det är roligt att förnya och sätta lite annat än detsamma som året innan.
      När jag tittar ut ser det inte så inbjudande ut, halvmulet och snålblåst. Så idag blir det lite inomhuspyssel.
      Ha det bra,
      Monkan

      Radera