söndag 16 mars 2014

Regn och rusk, tid för bak

Precis som SMHI lovat så vaknade vi till regnväder idag. Men man kan inte klaga, det har varit otroligt fint länge .
Äntligen kunde jag plocka fram bakgrejorna och baka lite nya brödsorter. Passar bra just idag för det är tomt i frysen.

Jag började med "fröbrödet",

ett bröd fullt med nyttigheter. Men som vanligt ändrade jag lite, den där sirapen minskade jag mängden på till hälften, samt att jag förlängde jästiden både i bunken och på plåt.

Enkla bröd att baka, degen blev smidig och följsam.

Bröd nummer två, bröd med grovt rågmjöl blev mycket godare än jag hade väntat mig, recept nedan.

Väldigt bekvämt att baka i långpanna.

Sist men inte minst fyra sagolika morotsbaguetter. Motötter eller äpple i bröd är fantastiskt gott, det ger brödet en fin saftighet.

Även detta bröd var enkelt att baka. Lite fler ingredienser , men som tur var hade jag allt hemma.
Nu känner jag mig väldigt nöjd. Just när jag packade in det sista brödet i frysen, ja då kom solen tillbaka.

För exakt en månad sedan klippte jag ner mina pelargoner och planterade de små sticklingarna. I dag så står både de nerklippta och sticklingarna där och ståtar med knoppar. Det har gått ovanligt fort i år.

Nu ska vi hålla kväll.
Önskar alla en skön sådan.

6 kommentarer:

  1. Hej och Tack Monkan!
    Visst måste du känna dig nöjd med bakdagen!!
    Tur att vädret lockade dig till bakbordet .... och vilka läckerheter!
    JAG vill också kunna baka som du ... men mitt bak ska gå snabbt, därför
    blir det mest något gott till kaffet ibland!
    Beundrar dig :)
    NEJ, vi har inte blåst bort! Men har sett vilket 'busväder' ni har där 'nere' ...
    Vi har visserligen minusgrader med kall nordlig blåst, men vi ska inte klaga i
    väntan på våren ;) I morse var marken vit, men det försvann under dagen :)
    Dina pelargoner påminner om den kommande tiden ... härligt!
    Tack för recepten, kanske jag en vacker dag tar mod till mig och lånar ett eller två :)

    Ha en fin kommande vecka!
    Kram ♥



    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack Vivan. Alla kan baka som jag, men man ska väl tycka det är kul för att lyckas. Recepten är inte mina egna, så "låna" du, det är bara roligt att dela med sig av något man gillar.
      Vi har klarat det värsta busvädret, men vädret nu är ju ändå lite sämre än förut.
      Det är kul att följa tillväxten i fönstren, iår är pelargonerna väldigt fina och tidiga.
      Ha en fin vecka
      Monkan

      Radera
  2. Åh, så goda dom ser ut alla dina bröd! Ja, idag var det verkligen bak-väder, till skillnad mot veckan som gick!
    Så fint dina pelargoner växer och knoppas. Mina växer, men dom är långa och taniga...
    Ha en fin ny vårvecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Tack Monica.
    Alla bröden blev väldigt fina och goda. Det är härligt att baka när vädret är som igår. Varmt och mysigt blir det i köket av ugnsvärmen.
    Pelargonerna sköter sig utmärkt, längtar tills det blir tid att plantera ut dem.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Såna godsaker du fick gjort en regnig dag!
    Härligt med så många på en gång när man ändå ställer till.
    Roligt med Pelargonier som tar sig så fint nu till sommarn!
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja inte illa, det gäller att passa på när lusten finns.
    Tack för att du tittade in.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera