söndag 15 december 2013

Julmarknader i regn och rusk.

Jag fick åka med äldste sonen och hans familj till två stora julmarknader i dag. Först hamnade vi i Jakriborg, en fin tyskinspirerad by som ligger ett par mil ifrån Malmö. Trots regn och rusk vimlade det av folk där.

Många fina bodar stod uppradade på torget, vissa med mer intressanta grejor till salu än andra. Men i källarvåningen i det stora röda huset där fanns det mängder av utställare.

Åh det var så skönt att komma inomhus. Jag frös och kände mig besvärad av regnet.
Här nere luktade det glögg och nybakat mmmm.

Korvar i långa banor, goda var de flesta av dem.
Vi strövade omkring i de tre stora utställningssalarna och njöt av mycket fint hantverk.
Med påsar fulla av godsaker som spettkaka, svagdricka, enbärsmust, medeltidshonung, honungssenap,goda ostar och korvar fortsatte vi vår färd till nästa julmarknad.

Här var det ordnat fint, man fick åka traktor från den provisoriska parkeringen till slottet. Tur var det, för fy sjutton så lerigt det var överallt efter allt regn.


Mycket folk stod i kö för att betala, 80 kronor kostade det person för att komma in på slottsmarknaden. Lite mycket tycker jag.

Marknaden har endast funnits i två år, men redan nu har ryktet spridit sig att det är en gedigen marknad och som främst gynnar närproducerat. Det gillar jag.

Sonen och E tyckte det var bra att börja med en fika i slottets café, jag var inte sen att hålla med.
Jättegott hembakat och goda bredda baguetter stod tillbuds.

Sedan tog vi sikte på stallbyggnaderna där utställarna höll till.

Många glada ungar fick åka runt med häst och vagn.

Jag blev glatt överraskad när vi trädde in i det enorma stallet, där fanns så mycket fint. Tyvärr gick det inte bra fotografera där, så detta är den enda bilden.

Det fanns gott om eldar att värma sig vid.

Sonen köpte en fin julkärve, sedan var det dags att hoppa på traktorsläpet för att komma till bilen. Så härlig julstämning det var trots det usla vädret. Nu hade vi en timmes färd innan vi kom hem med allt vi inhandlat. Det var en fin dag med son och hans hustru och mina kära barnbarn.

10 kommentarer:

  1. Ser jättemysigt ut med dina julmarknader! Och barnen som åker häst och vagn, vilken lycka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst var det mysigt, men det hade varit ännu mysigare med frost och lite snö. Men det får vi skåningar nästan aldrig uppleva.
      Barnen hade kul när de fick åka runt med pållarna.

      Radera
  2. Hejsan

    Jo Jakriborg är fint till jul. Har varit där ett par jular i rad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi följde ditt råd, men höll på att missa den jättestora marknaden under jord :)

      Radera
  3. Verkar som att vädret är samma hos dig, som här!
    Inte lär det heller bli bättre framöver ... så jag tror inte på en vit jul!
    Men vi får bara göra det bästa av situationen ... trivs med tillvaron ;o)
    Härliga marknader i fin miljö du visar, och nog bär folk kassar fulla med allehanda!
    Ha en fin fortsättning i väntan på julen!
    KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde ni hade snö och kallt däruppe i Österbotten. Nä, någon vit jul blir det nog inte här i heller, tyvärr.
      Marknader är trevliga att gå på, de här båda hade ett mycket bra utbud.
      Jag önskar också dig en bra fortsättning så här i julmånaden.
      Kram.

      Radera
  4. För mig, som inte hunnit (?) med någon julmarknad i år, var det extra roligt att via dig komma på två stycken! Jakriborg är väl det som ligger på andra sidan järnvägen från Hjärup?
    80 kr, det tycker jag också är för mycket att betala för att kunna handla...
    Vi var på Katrinetorps julmarknad i fjor och där tog dom 50 kr. För mycket det med!
    Lika grått och regnigt här, men jag är ju glad så länge det är plusgrader!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så mycket som händer nu i december, så det var på vippen jag hann följa med sonen. Ja du Jakriborg ligger vid Hjärup, har du inte varit där tycker jag du ska besöka denna unika by.
      Jag har varit två gånger på Katrinetorps julmarknad, där är väldigt fint. Men det var kul att komma på dessa två vi var igår, men jag trodde inte att skulle vara så mycket folk i det förfärliga vädret.
      Ha en skön kväll
      Kram

      Radera
  5. Marknaden ser så mysig ut trots vädret..
    Önskar dig nu ett riktigt Gott Nytt År..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. Hej, Ja vädret var en katastrof, men det blev ändå en jätte fin dag.
    Hoppas det nya året bjuder på bättre väder, i alla fall torrväder, jag är så trött på det eviga regnandet nu.
    Kram Monkan

    SvaraRadera