söndag 29 december 2013

Vad vore livet utan en god bok.

Inte på många år har vi haft en sådan här regnig och blåsig höst + vinter som i år, vintern har ju i och för sig inte börjat ännu. Under nollan har det endast varit en natt hit tills, men jag tror att vi får smaka på kylan  fram mot februari som är Skånes riktiga vintermånad.
Biblioteket i Limhamn där jag bor har varit besökt av mig mycket ofta denna höst. Vissa böcker är mer populära än andra, en sådan var Herman Lindqvists nya bok NÄR FINLAND VAR SVENSKT, jag fick vänta på den i två månader.
Boken var bra, jag är mycket intresserad av historia, men trots det visste jag inte att Finland var svenskt i så många år.
700 år, mellan 1100-talet till 1809. Alla invånare var svenska, även de som talade finska, samiska eller tyska.
De fick samma kyrka, lagar, skolor, riksdag och styrdes av samma kung. De 700 hundra åren var fyllda med krig och olika konflikter.
Mitt intresse för historia fick jag för 15-16 år sedan när jag satte igång med släktforskning. I skolan tyckte jag det ämnet var rena pesten, då vi endast fick traggla en massa årtal. Hur som helst, en sådan här bok sträckläser man inte, det tog ett tag att läsa igenom den.

I julklappspaketen fanns det också några böcker. En av dem var Siesta hela veckan av Jan Sigurd.

Yngste sonen fick den signerad, det är extra kul.
Handlingen i boken utspelar sig i Malmö och dess omnejd.
 

Detta är Siesta, restaurangen där Jan Sigurd har fångat upp ett antal väldigt fina berättelser och skrönor ifrån trogna gäster någon gång på 70-80-talet. De är skrivna som små noveller, somliga roliga och somliga vemodiga. Men alla har en verklighetsgrund.
Jag kunde inte släppa boken, Jag kände igen en del av de personer som det skrevs om, det gäller även platserna som personerna höll sig till.
Som sagt, boken är en av mina bästa vänner, alltid lär man sig något nytt eller så får man drömma sig bort en stund i den tråkiga vardagen.

God kväll! 

8 kommentarer:

  1. Ja, vad vore livet utan böcker? Jag är också en bokslukare och läser gärna om gamla böcker också!
    Så roligt att få en signerad bok med Malmö-miljö!
    Så vill jag önska dig och de dina ett Gott Nytt ÅR!
    Kram, från din namne, Monica!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica.
      När jag sätter igång att läsa finns det inget stopp på mig, men sedan kan de gå ett tag innan nästa läslust tar tag i mig. Då har jag ofta samlat på mig en ordentlig hög att läsa.
      Men jag läser aldrig om en bok jag förut läst, nix pix.
      Ha nu en fin helg
      Kram Monkan

      Radera
  2. Spännande böcker du fick! Är ju liksom du historieintresserad - och har alltid varit det... även i skolan :)
    Kul att få en signerad bok - och med ursprung i Malmö-miljö... trevligt!
    Önskar dig ett Gott Nytt År!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Vi hade världens sämsta lärare i historia och som det då hette kristendomskunskap, hon stod bara där framme vid katedern och malde på, helt utan engagemang.
      Det är alltid kul att läsa om sina hemtrakter.
      Ha det bra nu i Nyårstider, hoppas det blir fint väder så man kan ut och fota lite efter Nyår.
      Kram Monkan

      Radera
  3. Jodu, Finland var svenskt väldigt länge! Här på Åland har vi också minnen från den tiden, som t.ex. Kastelholms slottsruin och ett antal f.d. kungsgårdar. Jag har inte läst Herman Lindqvists bok själv, men får väl försöka ge mig i kast med den så småningom. Fast precis som för dig, så har mitt intresse för historia varit mycket, mycket litet. Vi får se om Herman lyckas nytända detta ;o)

    Det är en sann lycka att ha fått växa upp till en bokläsare. Har man en gång lärt sig att läsa och att uppskatta läsning, då behöver man aldrig sakna sällskap. En god bok väger mångfalt upp en dålig vänskap, så är det bara.

    Gott slut, "storsyrran"! Och ett riktigt gott nytt önskar jag både dig och C!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina!
      Släktforskningen har hjälpt till mycket, man får mycket historia gratis när man forskar. Sedan har jag blivit mycket duktigare på geografi dessutom, man vill ju veta var alla släktingar har bott och i mitt fall är de spridda runt omkring i hela Sverige, Norge, Finland, Danmark och Belgien mm.
      Läsa böcker har jag gjort sedan jag började läsa vid 7 års ålder, böckernas värld är underbar.
      Gott slut, till dig vännen min, hoppas det blir ett fint nytt för både dig och oss.
      Kram Monkan

      Radera
  4. Tack för hälsningen!
    Säkert läsvärda böcker du har på gång!
    Kanske mitt läsintresse får ny fart nu när jag börjar mitt första år med
    lediga dagar ... hela året ;o)
    Visste inte att Lindqvist skrivit en bok med den titeln ... borde läsa den !
    Önskar Dig många goda lässtunder och även
    Ett GOTT NYTT ÅR till Er båda!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivan!
      Första tiden som du är ledig hinner du inte med allt det du tror, men när du" landat" ordentligt då kan det vara skönt att ta till boken. :)
      Lindqvists bok är fin, men det tar ett tag att smälta allt.
      Ha en trevlig helg med de dina.
      Kram Monkan

      Radera