måndag 18 november 2013

10 grader varmt och solsken i mitten av november, otroligt.

Vilken syn, löv, löv. Det har inte blivit många dagar i trädgården den senaste tiden, men i dag gjordes en hel del.

Något som vi båda är väldigt roade av är våra småfåglar. Ja även de större, vi har en stor hackspätt som kommer varje dag och pickar i koksnötterna. Häromdagen dök en domherre upp, en hanfågel, de är så fina. Vi brukar få besök av en mindre flock domherrar varje år men inte så här tidigt.

Överallt i trädgården finns det mat av alla de slag.

Kejsarolvonet har nu massor med knoppar och en del nyutslagna blommor. Det är en av mina favoritbuskar.

17 november och fortfarande blommar lejongapen,

Fairy rosorna likaså.

Detta är den sista vinkablomman för i år.

Rosen Linneus slutar inte blomma förrän det blir en ordentlig frostknäpp.

På gården har jag en Kobea som växer upp efter muren, den hade många knoppar och ett antal så här fina blommor idag.
Visst är det konstigt i år, november brukar väl inte vara så här varm och skön.
Men det är bara att njuta så länge vi kan, snart sätter väl Bore klorna i oss.
God natt

6 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med den milda hösten! men inatt hade vi bara +0.6 grader, så nu är det väl snart frost...
    Här har vi inte hängt ut någon fågelmat än, men koltrastar, skator och talgoxar äter glatt av rönnbären på Ullungrönnen, och det är mycket bär kvar än!
    Lustigt, jag ser att du har bladen kvar på din kejsarhybridolvonbuske! Min buske har inga blad kvar, men mycket knoppar! Finns det olika sorter, tro?
    ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Årstiden stämmer inte. Vi ska väl passa på att njuta. Här blir det kallt redan i morgon enl. väderkartorna.
    Fint att ni värnar om fåglarna. När snö och kyla sätter in kan de ha besvärligt.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det märkligt.. Mörka, dystra och gråa November överraskar med strålande solsken och picnic-väder.. Även vi tycker om att mata fåglarna hela vintern.. Jag skulle också vilja ha domherrar runt vår fågelrestaurang men det har jag aldrig sett här..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Många sköna bilder... tänk att hela november var så mild. Nu är vi några dagar in i december och idag på morgonen visar termometern på nästan 7 plusgrader. Vintern lär dock vara på väg med snö till kommande helg, Lite vitt på marken lyser upp, men annars klarar jag mig bra utan.
    Fåglarna matas här också... så trevligt att kunna studera dem från min plats vid köksbordet :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej du! En annan har varit lite off ett tag nu pga ljudboksinläsandet, så här det inte blivit något kommenterat på sistone.

    Om man jämför med den vinter vi hade ifjol, så är det verkligen en konstig sådan vi fått i år. Här är det fortfarande regn som gäller och gräsmattan är grön och fin. Även hos mig blommar ett lejongap fortfarande uppe på terrassen i en av mina stora utomhuskrukor - på Finlands självständighetsdag den 6:e december! Det är ju inte klokt alls.

    Hoppas ni inte har råkat illa ut i samband med "Svens" framfart, för herrejösses så det har blåst där nere! Här har vi också haft hårda vindar lite från och till, men ingenting i närheten av det som ni fått över er. Fast min trädgårdsskulptur blåste faktiskt omkull och gick sönder, så nog har det tagit i i byarna.

    Ha nu en riktigt skön helg och så håller jag tummarna för att vinden avtar.

    SvaraRadera
  6. Som ni förstår har jag ej varit aktiv i detta forum på ett tag. Men jag vill tacka alla för era fina kommentarer.
    Julen närmar sig med stormsteg och alla bestyr och måsten med den. Jag hoppas ni alla har haft en fin tredje advent, här nere i syd har det regnat dagen lång, tyvärr, men inomhus är det mysigt och skönt.
    Ha en skön kväll alla.
    Monkan

    SvaraRadera