måndag 30 december 2013

Hemslöjden i Landskrona

En dag innan jul for vi iväg till Landskrona, vädret var uruselt, samma väder som vi haft nästan hela hösten.
Landskrona var nästan folktomt fastän det endast var några dagar kvar till julafton.

Nere i hamnen var det lika öde, men inte gjorde det oss något vi hade ett mål för vår resa hit.

Det var hit till Citadellet jag ville denna dag.

Vattnet stod väldigt högt i vattengraven efter stormen Sven. Här brukar det vara gott om fiskare, vi träffade två som hade fiskat upp 5 laxar på ca 2-3 kg stycket. Gissa om de var lyckliga?


Vi skulle inte fiska, nej, jag skulle handla en del julklappar inne på Hemslöjden.
Skånes hemslöjd låg förut  i Malmö, då var det så enkelt att gå dit och handla. Nu måste man planera och sedan måste man åka ett ca 3 mil innan man kommer in i butiken.
Miljön här är förstås mysigare än i Malmö.

Jag älskar riktigt fin slöjd och fint hantverk, vi gick omkring och tittade en bra stund innan jag slog till.
Det blev mitt barnbarn Julia och yngste sonens sambo som fick fina gåvor härifrån. Båda uppskattade sina klappar, det gläder mig.


Allt är i min smak, speciellt de vackra yllebroderierna.


Nygjord skånsk åkdyna (ågedyna på skånska) efter gammal modell.

Ett litet yllebroderi slank med hem, en jättesöt väska med mönster både fram och bak. Jag gillar att sy den här typen av broderi, så den ska nog bli färdig framåt våren.
Mycket nöjd med våra klappar åkte vi hem till Malmö igen för att fortsätta med julförberedelserna.

6 kommentarer:

  1. Ja, visst är det fint med riktigt hantverk! Jag var nyligen på Kulturen i Lund och där har dom också mycket fint! Precis som du, gillar jag också speciellt yllebroderierna! Hoppas att du visa din väska när den är färdig?
    Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig och din familj!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kulturen är jätte kul att besöka, vi brukar åka dit en gång per år.
      Naturligtvis ska jag visa den färdiga väskan så småningom.
      God fortsättning,
      Monkan

      Radera
  2. Ååå, så många fina hantverk!
    DÄR skulle jag också vilja ströva omkring!
    Förstår att gåvorna blev uppskattade :)
    Önskar Dig och de Dina ett GOTT NYTT ÅR!
    Tack för alla vänliga kommentarer under året som gått :)
    KRAM Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Vivan, jag blir alldeles lyrisk när jag kommer på sådana ställen.
      En god fortsättning Vivan, skall försöka hänga med, med fler kommentarer nu 2114
      Kram Monkan

      Radera
  3. Vilken kontrast med de vackra färgerna på konsthandverken mot det trista vädret. Fast byggnadernas färger kom också fram fint i det grå.
    Jag har en kudde som jag gjort i flamskvävnad (för länge, länge sedan) med en åkdyna som förlaga. Mönstren känns bekanta även om det är lite olika variationer. Fint att få följa med på utflykt i de skånska landskapet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cicci. Jag gillar att fota i dimmigt väder, bilderna blir fina även då. Det är mest man själv som inte trivs i sådant väder.
      Flamskvävnad har åter blivit lite mer populärt, men hela 80-90-talet fanns det ingen vanlig broderiaffär som kunde bistå med de fina flamskgarnerna.
      Jag håller på med en kudde som ursprungligen skulle sys i flamsk, men som jag syr i korsstygn, kuddens mönster är mycket gammalt, men så fint och så vackra färger.
      Monkan

      Radera