måndag 11 november 2013

Äntligen en solig dag.

I dag fick jag lust att ta mig ner mot stan. Solen sken och det var vindstilla, perfekt promenad väder.

I det bakre vita huset till vänster gjorde jag min första praktik.
 Där låg Elbogen, en fin keramikverkstad med flera duktiga keramiker som kunde både dreja,
 glasera och måla vackert lergods.
Jag var bara 14 år då och tyckte det var så kul att få försöka dreja och glasera lerpottor.

Här vid Fridhemstorget ser vi det vackra huset Mannheim i bakgrunden,
 en kontrast till det moderna som byggts åtskilliga år efter.

Efter en lång fin höst känns det overkligt att det snart är dags att sätta fram Adventsstakar.

Sådan här julskyltning nu...... ja det är väl ändå lite att ta i? Eller?

Nu är jag framme, här på Kronprinsen finns en del butiker som jag ska besöka i hopp om att hitta en ny kappa eller jacka.

Inte hade jag någon tur idag. Det fanns bara en jacka som tilltalade mig, men den var i fel storlek.
Nåja, det finns fler butiker uppe i city, men dit går jag en annan dag.
Jag gick hemåt, solen började så sakteliga försvinna och det blev lite kyligt.

Rönneholmsparken är en liten park som jag brukar gå igenom när jag kommer ifrån stan.

Det är inte många löv kvar på träden nu. Jag älskar hösten, men den långa vintern som kommer efter kunde jag gärna hoppa över.

Rönneholm, svårt att fatta att det varit en sommarkåk för längesedan.
 Då låg den på landet, men nu ligger den mitt ibland bostadhusen


Ett par mysiga kängor har jag i alla fall köpt. Med dem blir det många sköna promenader i vinter.



Alla de trista dagarna som det blåst och regnat om vartannat har jag då inte varit sysslolös.
Vi fick en ordentlig äppleskörd i år, så ett par omgångar äpplemos och flera olika äpplekakor har det blivit. 

Torkat äppleskivor har jag gjort i omgångar. Gott att ha som snacks eller klippta i muslin.

Äppelchutney har jag aldrig gjort förut. Men det är inte sista gången jag gör det, för den här blev en riktig höjdare.


De sista tomaterna räddade jag precis innan vi fick ovädret här i Skåne.
De fick bli tomatchutney utav dem.
Gröna och röda tomater, 1 gul lök, 1-2 chili, 2 äpplen, 2 tsk ingefära, 3 msk vinäger,
1 dl socker, 3 msk honung, 2 msk hela kardemummafrön 1 tsk örtsalt.
Allt hackas och blandas i en kastrull, kokas på svag värme i ca 30 min.
Hälles upp på väl rengjorda burkar.
Supergott.

När vi var och handlade kunde man handla vitkål för en krona kilot.
Vad är julen utan hemmagjord brunkål. Satte igång  att göra brunkål på 4 kg kål.
Härligt att ha den färdig i frysen.

Hemmagjord glögg spännande, hittade ett recept på nätet:
2 kanelstänger, 3 pomeransskal, ett par bitar ingefära, 12 hela kryddnejlikor, 2 dl russin,
allt stoppas i en burk, sedan slås ungefär 3dl okryddad sprit över det hela.

Låt härligheten stå och dra en vecka.
Sedan blandas den bortsilade spriten med två flaskor rödvin och 1-2 dl socker, värmes tills sockret löst sig.
Hoppas det smakar gott :

Jag har hittat ett nytt mjöl, fullkornsvetemjöl. Ett mjöl som kommer ifrån Tågarp här i Skåne.
När jag provade att baka med det, följde jag slaviskt receptet som stod på paketets baksida.
Det var längesedan jag bakat så goda limpor. Bara att rekommendera. 

Här är receptet, det kanske är lite svårt att läsa, men tryck på bilden så blir den större.
Det var allt för idag, god natt!

9 kommentarer:

  1. Hoho, vad du varit flitig! Den där glöggen blev jag nyfiken på, så det kanske blir att göra egen. I år har jag inte lagat någon chutney alls, men de gånger jag kokar sådan blir det ofta äppelvarianten. I mitt recept är det förresten både äpplen och tomat, så jag borde väl säga tomat- & äppelchutney :o)

    Vilka schysta kängor du hittat åt dig, men det var ju synd att du inte kunde få tag på en jacka som föll dig i smaken. Kängorna jag har får lov att klara en vinter till, men jag borde nödvändigt få tag på en ny dunjacka, helst med GoreTex-foder. Den jag har är så lastgammal, att jag bannemej tror den köptes innan Lilla A föddes. Och hon, det lilla livet, fyller 17 om mindre än två månader ...

    Kommit igång med brödbak har du dessutom gjort, din bov! Det vete fåglarna vad som hänt med mig, men här har inte bakats något matbröd på ... ja, jag ljuger inte om jag säger ett år. Ett par surdegar står det visserligen i kylen, men jag misstänker att det bara är att slänga dem den dag jag vågar mig på att glänta på locken ;o)

    Nu tillbaka till sockstickningen! Ha det prima och hälsa C :oD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Nina, glöggen är jag också spänd på. Jag stack ner näsan i burken innan idag, mmmmm det luktade jättegott. När jag silat ifrån spriten skall jag använda russinen i kaka, vad tror du om det? ;)
      Jamen i min tomatchutney är det också både tomat och äpple, den är supergod, lite stark på grund av chilin.
      Jag är verkligen glad för mina kängor, jag har visserligen ett par ifrån ECCO, men de är mycket grövre och sportigare.
      Alla mina jackor är också lastgamla, men det värsta är att de har blivit en aning stora. Jag har gått ner 11,5 kg, frivilligt. Det mesta i garderoben är förstort, så jag ska förnya den succesivt. Men det får vänta lite till för jag har inte nått målet riktigt ännu :)
      Bakningen är igång och jag provar allt mellan himmel och jord, nya mjölsorter, nya recept ja allt bara för att det är så himla kul. Surdegar har jag inga, jag blev inte vän med dem sist jag försökte. Skall prova igen, kanske det lyckas till sist.
      Åh 17 år, vad tiden rinner iväg, hur är det med "lilla A" ? Trivs hon med sin skola? Hälsa henne ifrån oss sydlänningar.
      Kram Monkan

      Radera
  2. Fina höstfoton du har tagit på din promenad. Jackor är alltid svårt att köpa och hittar man en som faller i smaken så finns inte storleken - det är vad som hänt mig. Snygga kängor du köpt och de är verkligen sköna - jag har köpt likadana, så jag vet.
    Jag gillar torkade äpplen. Mormor hade det som godis när jag var barn. Man var inte så bortskämd.
    Tyvärr finns nog inte mjölet du har bakat med här. Det finns lokala kvarnar som gör fina mjölblandningar,
    men jag har inte prövat. Här i huset är det herrn som bakar.
    Brunkål gör jag också, jag är ju skåning. Här är det mest rödkål som gäller men pojkarna har tagit vår sed med sig och gör brunkål men fruarna vill ha rödkål så det finns två sorter.
    Jag ser i fönstren att det är en del som redan satt upp adventsstjärnor, vilket är för tidigt enligt mitt tycke.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Viola. Jag ska ta mig upp i city en dag och prova igenom allt som finns, någon snygg och skön jacka borde det väl finnas.
      Torkade äpplen är bra när man inte hinner äta alla färska, jag tycker det är supergott.
      Det finns en del kvarnar härnere i Skåne, jag tycker det är så roligt att prova på alla sorters mjöl. Några är bra, men det finns även de som är mindre bra.
      Vår släkt är en blandning av danskar, bohuslänningar, norrlänningar och smålänningar så hos oss finns det både rödkål. grönkål och brunkål :)
      Mannen min ska snart ta fram slingorna och kolla så de fungerar (vilket de nästan alltid inte gör) så jag håller mig gärna långt bort ifrån honom då. Det är det värsta han vet att fixa med då till advent. :)
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  3. Jag blir så inspirerad av din kok- och inläggningskonst!
    Men där lämnar det ... på sin höjd blir det något gott till kaffet ibland!
    Solen lyser här idag med !! I går var det sååå grått, knappt man såg dagen gry!
    Tur att de är olika :)
    Vi är på väg till "ditt land" i dag ... men målet är Västerås - Strängnäs och släktingar där!
    Ett tripp på några dagar! Drömmen är att få ta lång tid på sig, och se annat också ;o)
    Ha en fin fortsättning på hösten!
    Den har gått i flygande fläng ... snart december!
    Kram Vivan ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivan.
      Härnere har vi haft varannandags väder, jag hoppas ni får fint när ni kommer över till Sverige.
      Ha en skön resa
      Kram Monkan

      Radera
  4. Hej

    Såg du nu Jungfru Maria i Rönneholmsparken???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag hittade inte henne. Vilken del står hon i, jag kom från Kristinelundsvägen.
      Allt väl???
      Kram/mamma

      Radera
    2. Hej

      Hon står precis efter stora husets vänstra gavel, i trädet där, om du kommer från Köpenhamnsvägen. du kommer se blommor ligga vid stammen och så lyfter du bara huvudet, så har du Jungfru Maria där tittande på dig....

      Radera