måndag 7 oktober 2013

En händelserik vecka

Veckan som gick fick vi gjort en del. Allt är ju inte så himla kul, men efter mycket om och men fick C bort det gamla taket på boden.

 De nya takplåtarna kom på plats och vi var glada att det inte kom något regn den dagen. Det hade inte varit kul att få alla dynor och annat blött.

Paketet som var beställt ifrån Danmark kom lägligt,

det innehöll 3 stycken övernattningsplatser för småfåglar, två hängdes upp under bodens tak, den andra under vårt garagetak. Nu ska det bli kul och se ifall de fungerar i vinter.

Äpplena har mognat och jag har plockat och sorterat en del. Dessa är klass1 äpplen som skall ätas.

Utav de bortsorterade har det blivit en hel del muffins,

äpplekakor, pajer och en hel del mos. Mos är härligt att ha i frysen, jag använder det till lite av varje.

Vi har haft kulturnatt här i Malmö och på Galleri 101 ställde vår släkting Majken A´Grömma, kusinbarn till C ut. Majken kommer i från grannlandet  Danmark. Hon är även mycket duktig med leran, tyvärr hade hon inget färdigt för denna utställning.

Min favorit.


En av de fina dagarna tog jag med min kompis till Alnarp.
Vi gick runt i den fina parken och njöt, åt en god lunch på resturangen. Vi hade en jättehärlig eftermiddag.


Höstkrokus, sådana  glömmer jag att plantera varenda år. Här växte de i stora fält.


Underbara Klematis,


Vi avslutade dagen med en titt på trädgården med sommarblomster. Där blommade en hel del fast vi är inne i första veckan av oktober.

Dahlior, den här fångade mitt kamera öga, fin.

Dahlior är en av få sommarblommor som jag inte brukar plantera, men i år föll jag för frestelsen och satte några sommardahlior som blommar lika fint som de här i Alnarp.
Det blev en händelserik och härlig vecka.
Tack för att ni orkade titta.

6 kommentarer:

  1. Å, den som ändå hade en liten bod på gården ... Det får kanske bli nästa års projekt, nu när det ser ut som ett vedförråd faktiskt blir verklighet den här hösten? Det skulle vara himla bra att ha ett utrymme för just trädgårdsmöblernas sittdynor och annat smått och gott, som man inte vill eller kan ha liggande ute.

    Vilka jättefina gästrum ni skaffat åt fåglarna! De kommer nog att bli välbesökta ska du se. Det blir garanterat konkurrens om vem som ska få tuttinanna i en sån :o)

    Tänk, Monkan, den här hösten har jag t.v. bakat en enda äppelkaka, inte mer! Jag har varit - och är fortfarande - "på vils" (som man säger här på Åland) med både det ena och det andra; får inte riktigt igång mig och saker gjorda :o/

    Visst är det härligt att vi har en sån höst som vi har i år? Sent, riktigt sent, igår kväll tog P och jag en lång promenad. Det var vindstilla, fortfarande runt 12-13 grader varmt och helt enkelt härligt att vandra genom stan. Strunt samma, att klockan hann bli 23 innan vi var hemma!

    Kram från mig till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du visste hur mycket man kan knö in en bod. Men visst är det skönt att ha ett ställe för alla redskap, klippare, lövkorgar och alla dynor till trädgårdsmöblerna.
      Jag har inte bakat särskilt mycket jag heller förrän nu, men nu när höstmörkret kommer, ska det bli mysigt att ta fram degmaskinen igen. Längtar efter mina hembakade limpor.
      Jag har också promenerat idag, det var riktigt varmt och skönt.
      Kramen/ Monkan

      Radera
  2. Oj, hos dig råder både sommar och höst :o) Härliga äppelkorgar du plockat och även äppelgott i massor!
    Vackra blommor har ni gott om dessutom!
    Trevliga uthyrningsstugor åt snåfåglarna :) Säkert hittar de sin favoritkoja!
    Åh, så vackra och färgsprakande konstverk som släktingen ställer ut! Jag gillar mycket färg!
    Här har vi nu det vackraste höstlandskapet på många år ... och länge hålls löven på ... härligt!
    God fortsättning .... och håll i med vännen så han inte ramlar ...
    KRAMAR ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Vivan, en sådan här höst var det längesedan vi hade. Naturen är fantastisk nu, jag njuter i fulla drag.
      Visst är fågelstugorna söta, spännande och se ifall de vill prova dem.
      Ha en skön vecka
      Monkan

      Radera
  3. Övernattningsplatserna för småfåglar verkar riktigt spännande. Jag har alltid undrat var de håller hus på natten....
    Gud vad mycket smarrigt det blivit av äpplena..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Maidi, vi har inte heller fått klart för oss var de tar vägen om nätterna, kanske några nyttjar fågelholkarna men vi har aldrig lyckats se om så är fallet.
    Den ena övernattningsplatsen har vi hängt så vi kan spana från vårt köksfönster, så min förhoppning är att jag ska se om det funkar.
    Det finns hur mycket gott som helst man kan göra med äpplena. I dag ska jag torka äppleskivor, jättegott som snacks.

    SvaraRadera