tisdag 14 maj 2013

Lång tur för lite nässlor

I fjol använde jag nästan endast hemmagjord gödning av nässlor till mina tomatplantor och blommorna i krukorna. Billigt och mycket bra.
I går bestämde vi oss för att åka ut och plocka nässlor, jag kan inte skryta med att vi har sådana på vår tomt :)
Jag kan inte heller skryta med att det blev billigt nässelvatten, eftersom det blev en ordentligt lång biltur i det vackra landskapet.

Här passerar vi Börringe kyrka,

åker igenom Börringe by.

Rapsfälten har börjat att slå ut, om några dagar lyser halva Skåne gult.

I mitt förra inlägg den 3 maj, var vi ute och tittade på alla vitsippor då hade inte boken slagit ut. Igår 10 dagar senare ser det ut såhär.
Det är nästan magiskt med de skira bokskogarna som vi har runt omkring oss. Underbart!

Det var en massa fågelbärsträd som blommade, det är ett vackert inslag i allt det gröna.

Vackra är också de gamla krokiga ekarna. De har inte slagit ut så mycket ännu.

Ekarna är nog väldigt gamla, sådär 100-150 år.

Så lämnar vi den fina naturen och kör hem efter att vi fått  uppleva en härlig eftermiddag.

Jodå, nässlor plockade vi, flera stora påsar, de hamnade i hinkar med vatten meddetsamma vi kom hem.
En tur till blir det, annars räcker gödselvattnet inte hela säsongen.

Det var det hela för idag, god kväll alla.

8 kommentarer:

  1. Ljuvliga bilder, som lenaste balsam för min lessna själ!

    Tack dessutom, för att du påminde mig om att det är dags att plocka nässlorna till sommarens gödselvattning i Glaspalatset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina.
      Skönt att mina enkla bilder kan vara balsam för din ledsna själ.
      Det är inte kul att du mår som du gör, det värsta är att man kan inte göra något mer än tänka på dig.
      Hade vi bott närmre kanske vi kunnat stöttat varandra.
      Idag har vi haft sol och 21 grader, men som vanligt halv storm. Inte så kul, för jag har planterat ut i krukor. Dem har vi fått sätta på skyddad plats tills det blir lugnare ute. Jag har även planterat mina cocktailtomater utmed söderväggen, hoppas nu att det nu inte blir mer frostnätter.
      Ha det bra och glöm inte det bästa programmet Trädgårdsonsdag.
      Kramis.

      Radera
  2. Åh, vilka bilder! Helt underbara! Dom hade varit värda den turen, även om ni inte hade hittat några nässlor...
    Och så roligt för mig att se Börringe; min mormor är född där och jag har många släktingar på Börringe kyrkogård.
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Det är svårt att låta bli att köra runt och se sig omkring nu i dessa fagra tider.
      Börringe kyrka är ganska liten, men kyrkogården var ju jättestor. Där är jättefint i de trakterna.
      Ha det bra själv i det evinnerliga blåsandet.
      Kram.

      Radera
  3. Bokskogen är ljuvlig så här års! Här är det ju inte så gott om dem så jag blir nästan lite avundsjuk...
    Underbara bilder - så vackert i naturen!
    Nässlor har jag gott om - både på tomten och vid gödselstacken hos grannen. Brukar också plocka till gödselvatten... väldigt bra :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Anki. Åh du behöver inte vara avundsjuk, ni har så mycket fint däruppe som vi saknar :)
      Här finns inga gödselstackar, det är flera mil innan en sådan syns eller luktas.
      Visst är det att gödsla med nässelvatten, synd bara att det luktar så förfärligt.
      Ha det gott
      Monkan

      Radera
  4. Ååå, så vackert i ditt gröna landskap!!
    NU börjar träden skifta lite i grönt här ... men vi väntar på "explosionen"
    som kommer snart ... lovats +20 grader de närmsta dagarna ...
    Bönderna har börjar lite grann på sina åkrar!
    MEN vi har allt framför oss :O)
    Du får ha det så gott ... och nu vet jag varför din trädgård är så frodig ;O)
    KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fint. Det händer nog en hel del överallt nu.
      Nu kommer ni ifatt oss.
      Synd bara att våren är så kort, det är den bästa tiden på året.
      Ha det bra
      Kram Monkan

      Radera