torsdag 16 maj 2013

En underbar dag

I dag var det dags för vår-turen till Alnarp. Där är så härligt att promenera bland alla sköna blommor och växter.

Många barn hade roligt i parken. Det måste vara skönt att få komma ifrån stan för ungarna.

Lite rackartyg hade de här killarna för sig, men det hör till.

Jag var helt betagen av magnolian. Men tyvärr är det snart slut på den fägringen, många blommor var redan halvvissna.

Men inte denna.

Solen värmde ordentligt idag, 24 grader, jätteskönt.

Oj vad mycket Ramslök det växte här, synd man inte kunde plocka med sig hem.


Jag älskar julrosorna, det finns ett ställe på Alnarp där de växer i hundratal.

Jag har aldrig sett sådan färg på julros förut.

En vacker stubbe har fått inneboende,

sådana här fina svampar.

På flera ställen växte det sådana här näpna tulpaner i mängder.

Nu är vi på ett helt nytt ställe i Alnarp, västerskogen heter det och gränsar mot det vackra rapsfältet.

Här hade man anlagt dammar och våtmarker. Överallt fanns det spångar och småbroar.

I strandkanten växte det underbara kabbelekor

På en liten udde fanns det en jättehärlig grillplats med bord och stolar. Ja till och med ved.

Överallt  växte det näpna gullvivor

Gissa om det var svårt att hålla fingrarna i styr. Jag älskar dem.
Det blev en fin promenad i dag, men nu var det dags att köra mot Malmö innan alla slutar sina jobb. Då brukar det bli trafikstockning och det ville vi slippa.

Jag slapp att laga middag idag. Vi körde ner till Kajutan i småbåtshamnen och åt,

spätta på planka. Riktigt mumsigt.
Det var det hela för idag, god kväll alla.

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag ni har haft!
    Här har det bara jobbats idag, jag har klippt allt gräs och vattnat och vattnat och maken har snickrat odlingslådor!
    Så skönt att se dina vackra bilder från Alnarp!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica.
      Vi vill ogärna missa ett besök på Alnarp, där är så himla fint.
      I år har jag endast tomater, allt annat har jag skippat.
      Vi åker till odlarna runt omkring och handlar nyskördat istället.
      Ha en skön Pingst
      Monkan

      Radera
  2. Hejsan

    Det blommar rejält nu och tyvärr, ja, så blommar det över för snabbt igen. Kajutan, där serveras alltid god mat. Äta ute....mums...men inte att tänka på tyvärr. Men gott är det ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, man får passa på att njuta av allt :)
      Kramis

      Radera
  3. Riktigt skön utflykt - såå kul att få följa med och som vanligt jättefina bilder!
    Vilken enorm magnolia... blommorna är verkligen vackra! Ja, det är en helt underbar tid just nu, men oj så fort det går...
    Svampen där på stubben är fjällticka, ännu ganska små - de kan bli över 30 cm i diameter... ingen matsvamp tyvärr.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack Anki.
    Jag vet att du är väldigt duktig på svamp, tack för att du talade om vad svampen heter.
    Gissa ifall jag längtar till svamptider, det är de roligaste utflykterna på hela året.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera