onsdag 20 mars 2013

VÅRDAGJÄMNING.......Jasså???????

I dag är det vårdagjämning, men tittar man ut ser man att vintern återkommit med besked.
Det här är vi inte vana vid, snö så här sent i Mars.
 Vid den här tiden brukar vi kunna vara ute i trädgården och njuta av blommor, sol och lite värme.
Ur led är tiden.

För endast några dagar sedan såg det ut såhär i Malmö. En kall men solig dag, perfekt för ett stadsbesök.
Jag gick igenom Slottsparken, en av Malmös stora fina parker, lite vårblommor här och där lös i solens sken..

Fortfarande is på kanalen. Hasselbusken ståtade med sina hängen.

Inne på Malmö begravningsplats lös det gult av alla vintergäck.

Till blomsterstånden på Gustav Adolfs torg är det nästan  alltid många i kö. Deras blommor är alltid superfina. 

Påskrisen hade strykande åtgång, jag såg många i stan som bar inköpta sådana.

Nästan hela staden var smyckad med ris som här på Södergatan. Fint tycker jag.

Nere vid Lilla Torg hade alla uteserveringarna kommit igång. En del hade gäster trots det isiga vädret +1 grad.

Jag föredrog att gå ut och in i de små butikerna på torget.
 
Jag gillar de här udda butikerna med fina hantverk som utbjuds.


Toffelmakaren hade satt fram sina tofflor. Lite längre fram i vår ska jag inhandla ett par nya målade Skånetofflor



In i den här butiken brukar jag alltid gå, här finns det mycket att titta på. På loftet var det en fin utställning, men man fick inte ta foto däruppe.


Men de otroligt fina glasfjärilarna fick jag ta iallafall.

På vägen hem hittade jag ytterligare en butikspärla.
Nu var det dags att återvända hem med inköpta vårblommor.
När nu våren har bestämt sig för att hålla sig borta och snön har gömt alla smålökar ute, får man njuta av sådana i köket i stället.

Det var det hela, denna kalla snöiga " vår-vinterdag".
 

11 kommentarer:

  1. Jadu, när till och med NI får snö den här tiden på året, då ÄR tiden ur led! Här är jag ju van vid bakslag både av den väderleksmässiga sorten och andra, så jag höjde inte desto mer på ögonbrynen när snön vräkte ner under förmiddagen. Lika fort smälte den bort när solen gjort sitt utåt eftermiddagen :o)

    Vad fint det blev på ert köksbord med denna ljuva kompott av vårens lökar! Själv väntar jag otåligt på att snön ska smälta på gården, så att jag får se hur många av mina tête-à-tête som kommer upp ur gräsmattan den här gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina.
      Här har det inte smält bort någon snö, vi har fortfarande kallt och lite sol.
      Alla krukorna med lökar på bordet hamnar såklart i rabatterna sedan. Himla bra, då vet man var det finns plats för dem. På hösten har man ju glömt var alla lökar står.
      Jag tror att det kommer fint i din gräsmatta. Jag har planterat många Téte-a-téte genom åren, men flera av dem har försvunnit :(
      Du får ha en skön helg
      Kramen

      Radera
  2. Hej du!
    Det där trodde jag inte ... nämligen snö hos dig NU !!
    I mina fantasier hade blomprakten visat sig från den bästa vårsidan ;O)
    Men icke sa nicke! ...
    Vårt väder är VINTER ... inget annat !!
    ALLA dessa härliga småbutiker gör mig så nyfiken, vill besöka dem jag också ;O)
    Det du visar är jag tacksam för, en liten glimt är bättre än inget alls!
    SÅ vackert och färgrikt blomarrangemang du har att njuta av !
    Nånstans syns väl vart vi är på väg :)
    KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det rodde inte jag i heller, blev sur när jag rullade upp persiennen.
      Fortfarande idag söndag 24/3 har vi minusgrader och snö, usch.
      Det finns en del pärlor i stan, jag älskar de där småbutikerna.
      Blommorna på bordet var vackra, dags att köpa nya nu till påsk.
      Ha en skön söndag
      Monkan

      Radera
  3. Visst är det trist med snö i slutet av mars! Så fint det ser ut på dina bilder tagna innan snön kom! Men någon riktig vårvärme var det inte då heller!
    Jag får göra som du; köpa lite vårblommor och ta in!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Monica och inte ser det ut framöver.
      Nu har vårblommorna blommat färdig här inne, så det blir att åka till Paletten och införskaffa nya som skall pryda borden till påsk.
      Ha en skön söndag
      Kram Monkan

      Radera
  4. Oj vilken pampig våruppsättning på köksbordet! Jag förstår att ni är lite övervänta där nere i södern, men snön må ju vara, det är värre med de iskalla vindarna. Till och med vi i norr tycker att det är ovanligt kallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cici, vårblommor är så härligt, synd att man inte kan njuta dem ute istället.
      Denna vinter har inte varit sig lik, vi har också haft väldigt mycket blåst.
      Ha det gott
      Monkan

      Radera
  5. Precis så har jag också gjort.. Blir det ingen vår ute så får man göra en inne i stället.
    Vilken härlig stadsvandring du bjöd oss på..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maidi. Den där våren verkar att vara väldigt långt bort iår.
      Kul att du gillar min stad, det finns en del att se i Malmö.
      Kram Monkan

      Radera
  6. Härliga bilder som vanligt!
    Önskar dig en riktigt trevlig och Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera