fredag 8 mars 2013

Vissa dagar är bara så härliga............

Barnbarnet ringde oss på morgonen och frågade om vi kunde åka till skogen.
"Nja, skogen är nog inte så skönt ännu, det är blött och lerigt, men vi kan åka till Torup ".
Det ville hon, så vi packade lite fika och hämtade upp henne och for iväg.
Vädret var ganska fint men blåsigt.
Förut tillhörde området Torups slott, men nu äger Malmö kommun allt och har gjort allt till rekreationsområde.
Slottet är nu också öppet för visningar, så det ska vi besöka en dag i vår.
Det ni ser på bilden är den gamla jaktpaviljongen, nu används den av dagis-och skolbarn att förtära sina medhavda matsäckar i.

I det vackra huset kan man duscha och fika i efter motionsrundan i de utmärkta spåren.

Vi gick 3 kilometers spåret. Eftersom boken ännu inte är utslagen är det fin utsikt på flera ställen.

Det här huset är jag väldigt förtjust i, jag tror det har varit en kvarn förrut.


Boken har perfekta stammar, här i bokskogen finns fortfarande en del väldigt höga bokar.

Jag tycker bokens nedre är fantastiska. Den översta till vänster, man kan ju undra varför rötterna växer ovan jord.
Resten av stubben längst ner till höger, den är cirka 1½ m i diarmeter. Då undrar jag hur gammal den boken var innan stormen tog den på 80-90 talet.

Här brukar det finnas många rådjur, men idag höll de sig undan.

Fälten har så nätt börjat att grönska. det känns att våren är i antågande.

Runt om här i Torup finns det många fina välbevarade korsvirkeshus,


Underbart.


Vem skulle inte vilja äga ett sådant här fint hus, enda kruxet är att de oftast ligger alldeles utmed landsvägarna.

Efter promenaden och fikan for vidare ut i det skånska landskapet.

Vi hamnade i Vismarslöv, där stannade vi och klev in. Åh vilka dofter, vilken miljö, jag blev alldeles lyrisk.
Detta stället har vi åkt förbi flera gånger, kunde inte i min vildaste fantasi ana att det fanns ett sådant smultronställe så här långt ut på den skånska slätten.

Här bakas det underbara limpor, finkakor och spettkakor.
Egen marmelad och lite annat smått och gott.

Miljön var så underbar, här fanns det en massa prylar att vila ögonen på.
Det bästa av allt var ju att man kunde äta dagens soppa eller ta en av de fina mackorna eller dricka kaffe med goda kakor.
Kakbuffén med kaffe kostade endast 75 kronor.




Här satt vi ganska länge, det var så mysigt. Men någon kakbuffé blev det inte, vi skulle ju hem och äta middag :(

Hela rummet var fyllt med gamla soffor och stora slagbord. På både bord och stolar fanns det gått om vackra skånska kläden och kuddar.

Stolen som jag satt på hade en underbar sittkudde sydd i twistsöm och i ett vackert mönster.


Vi hamnade här ganska sent på eftermiddagen, men här hade varit en hel del före oss. Jag kan bara önska att de unga som driver det här underbara stället all framgång.
Vi var nöjda med vår dag, det är alltid roligt att finna nya smultornställen som man kan rekommendera andra.
God kväll alla.

10 kommentarer:

  1. Torup och Bokskogen är fantastiskt fina miljöer, speciellt när bokarna är nyutslagna och vit- och gulsippor blommar, men även vid den här årstiden!
    Vi var på visning av slottet i höstas, och det kan jag verkligen rekommendera!
    Och det där stället i Vismarlöv, ska jag lägga på minnet om man skulle ha vägarna åt det hållet...
    Den där kakbuffén lät farligt frestande!
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica. Vi åker hit ut vid alla årstider men jag håller med dig om att bokskogen är alldeles speciell när löven slår ut.
      Jag såg ditt inlägg om slottsvandringen, jättekul att slottet nu är öppnat för oss "vanliga". Familjen Leitner flyttade ifrån slottet i fjol, så nu är det Malmö kommuns on styr allt.
      Vismarslövs väv-och bagarstuga måste du besöka. Vävstugan öppnar i april.
      Soppbuffén gick inte "heller av för hackor".
      Ha en skön dag i det blåsiga vädret
      kramen Monkan

      Radera
  2. Tack för en trevlig rundtur i dina trakter. Vilken härlig miljö!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Maj, i bland blir man glatt överraskad när man är ute och kör.
      Jag gillar sådana härliga miljöer, lite gammalt och nött. I stan är nästan alla fik ultramoderna och sterila.
      Ha en skön dag
      Monkan

      Radera
  3. Vilken trevlig utflykt... vacker natur, fina hus och så till sist denna fantastiska Väv & Bagarstuga - wow - vilket trevligt ställe - helt underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst Anki, det finns mycket fina hus här nere. Synd du bor så långt bort, det fiket är värd ett besök kan du tro. Ser fram emot Påsk då även vävstugan slår upp portarna, gissa om jag ska dit då :)Ha en bra fortsättning på dagen
      Monkan

      Radera
  4. Ojoj, vilken härlig utflykt du tog oss med på..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maidi, kul att du ville hänga med på färden.
      God fortsättning på denna kalla söndagseftermiddag
      Monkan

      Radera
  5. "Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv, och sett människor komma och gå." Var det inte så han sjöng, Edvard Persson? Av den sången drar jag slutsatsen, att de ljuvliga korsvirkeshusen redan i tidernas begynnelse legat vid allfartsvägarna. Men det kanske inte stämmer alls? Underbar arkitektur är det i alla fall, oavsett var kåkarna står!

    -12 hade vi inatt, så här spirar ingen grönska än så länge :o( Fast det är lika så bra det, för jag är helt ur fas detta år, när det gäller att så och förkultivera för Glaspalats och odlingssängar. Just nu känns det som det överhuvudtaget inte kommer att bli ett behagligare klimat här ute i havet mera, men ljuset håller åtminstone på att återvända och det är ju alltid något!!

    Måndag morgon. Ny vecka, ny daglig, otålig väntan på brevbäraren. Måtte det komma några försändelser med trevligt innehåll snart ... Medan jag väntar på det önskar jag dig och de dina en riktigt härlig marsvecka!

    Kramis till hela "familjeföretaget"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst var det så han sjöng. Ja, det stämmer också att de låg utmed landsvägen, men förr fanns det bara häst och vagn, nu far folk fram som vildar på alla möjliga fordon och då är det nog inte så rofullt att sitta i trädgården.
      Jag har inte någon särdeles energi när det gäller sådd av en massa blommor iår. Vi var iväg hos trädgårdskillen här om dagen, då köpte jag små fina pelargonsticklingar, väldigt bekvämt. Jag sparade endast en doftpelargon sen ifjol, resten hamnade i komposten. En del var fulla med lös och vita flygare, dessutom var jag faktiskt ganska trött på dem. Ombyte förnöjer.
      Men jag ska ta mig i kragen och så tomater, för det är så kul.
      Min brevbärare kom med ett kuvert som jag hoppade av gjädje av, jag hade vunnit 2500 kronor, jippi, dem ska jag spendera på en del nya vårkläder. Det blir väl inte så många men man får vara glad för det lilla.
      "Familjeföretaget" rullar på, idag har jag passat Vovven Emma, husse mår för tillfället bra, C har sina krämpor men inte värre än att vi kan göra lite roligheter ibland. Resten inkl. mig mår bra, och tur är väl det så att det rullar vidare ha,ha.
      Ha det så bra Nina, jag håller tummarna att brevbäraren lämnar "rätt" post hos dig.
      Stora kramen från oss båda.

      Radera