söndag 3 mars 2013

Gamla flygfältet Bulltofta

När de förste skidåkarna kommit i mål i Mora i årets Vasalopp föreslog C att vi skulle åka till Bulltoftas motionscenter.
Vädret var underbart, 7 plusgrader och en klarblå himmel, så jag var inte sen att tacka ja.
Förut var detta Malmös flygplats, nu ett underbart rekreationsområde dit alla kan komma med vanlig stadsbuss.

Radartornet är det enda som påminner om forna tider.

Malmö kommun har verkligen ansträngt sig, de har planterat massor med träd och buskar, anlagt dammar, skidspår, minigolfbana, många fina grillplatser, pulkabackar plus en motionsanläggning med ordentliga duschar och café.

Ett av träden Sälgen, såg såhär fint ut idag.

När jag var liten hade vi ofta sälgkvistar i vas hemma. Jag lyckades med konstycket att få in en sådan liten" videkisse" i näsan. Mamma fick ta mig till doktorn för att få hjälp att ta ut den.

Det var full aktivitet härute idag, många joggare och en hel del sådana som vi, pensionärer som promenerade i maklig takt.

Även under jord är det tydligen full aktivitet. Jag är himla glad att mullvadarna håller sig här och inte i min trädgård.

Ytterligare en aktivitet, på andra sidan av den lilla sjön är det full fart på grillplatsen.

Flera barnfamiljer passar på att grilla ute när tillfälle ges, idag var det ett utmärkt sådant.

Fyra damer som är trötta i benen och siktat in sig på stolen, nja den går nog inte att sitta på. Stolen står utanför möbelhust Lutz, där en gång gamla IKEA låg.
Nu hade vi avverkat 3.7 km, det fick räcka för idag.
Underbart skön promenad var det, nu ska vi hem och sätta på eftermiddagskaffet.
Ha en skön söndag alla

10 kommentarer:

  1. Hejsan

    Skön tur i vädtret ni haft. Scootern dit eller? :)
    Själv var jag och A på Sci-Fi mässan, men inte så länge så lite vårväder har man haft.

    SvaraRadera
  2. Nej du, scootern får allt stå inne ett tag till. Så himla varmt är det inte ännu.

    SvaraRadera
  3. Att ha ett så strålande vackert väder och ett så fint ställe
    bjöd säkert på promenadhumör !!
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivan, ja det behövdes.
      Ha det gott
      Monkan

      Radera
  4. Kan du tänka dig, jag har faktiskt flugit från Bulltofta till Köpenhamn, en gång när jag var liten flicka...
    Jag har faktiskt aldrig varit på området sedan det blev rekreationsområde, men det ser ju jättefint ut!
    Vilken härlig dag vi har haft!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica och tack.
      Jag har aldrig flygit ifrån Bulltofta, men jag kommer ihåg att många tog en tur till Köpenhamn.
      Man man kan knappt tänka sig att det varit ett flygfält när man promenerar där idag.
      Vädret ser ju ut att hålla i sig, skönt.
      Ha en skön dag
      Monkan

      Radera
  5. Kjempefin bildeserie.Ser det er begynt og bli vår hos dere.
    Hilsen
    Nordis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nordis, kul du tittade in.
      Monkan

      Radera
  6. Mullvadar ... tror jag inte vi har här ute i skärgården. Jag har i alla fall aldrig hört talas om några och än mindre sett några med egna ögon. De måste vara ett riktigt otyg att få in i sin trädgård! Mördarsniglar, mullvadar, monilia och vita flygare - sen skulle man ha sommaren räddad, så att säga.

    Jag blir så avis när jag ser dina bilder. Jag är så innerligt trött på vintern nu, så att jag inte ens kan sätta ord på känslan. Men visst, visst, några veckor till ska jag väl stå ut, och sen finns det hopp om bättring. April/maj brukar vara en fin tid här på Åland, med alla vårblomster som slår ut slag i slag. Och nog suger det i kroppen efter att få ta sig ut i den riktiga naturen för en promenad! Trottoarer och promenadvägar i stan i all ära, men inget går upp mot att få vandra i skog och mark.

    Kram till er båda! Hälsa C att han får min giffel också ;o)

    SvaraRadera
  7. Hej Nina.
    Sitter och tittar ut, solen skiner och värmer gott. Jag avundas inte dig :) just nu.
    Jag har längtat så efter detta. Denna vinter har vrit en plåga på många vis.
    Det blommar så det står härliga till ute, jag skall ut och njuta av allt. Det är bäst att passa på.
    Jag föredrar också riktig skog, men ibland är det skönt att komma ut på sådana rekreationsområde, välordnat och lätt att gå på. C har besvär med kuperade och snåriga områden, hoppas det blir bättre framöver.
    Gifflarna är slut, jag har endast själv ätit en. Båda sönerna har hjälpt till att äta upp dem :)
    Ha en skön dag
    Kramen Monkan

    SvaraRadera