tisdag 2 april 2013

I DAG KOM VÅREN.......ÄNTLIGEN

När vi satt på vår altan idag och fikade, kom äntligen vårens första tranor.
Det är något alldeles speciellt när de kommer in över Skåne.

Precis ovanför vår TV-mast flög de runt, runt och högre och högre innan de for vidare mot Hornborgasjön eller Tåkern

Kejsarkronorna vill också högre och högre. Med tanke på att vi fortfarande har mycket kalla nätter är jag förvånad att de klarar sig.


Krokusen sjunger på sista versen, men sedan står tulpaner och påsk-pingstliljor på tur.


Inne gläds och njuter jag av fina blommor på min Hibiskus som var en gåva till mormor när hon fyllde 50år 1950.
 

Jag brukar inte köpa sådana här stela blommor, det var maken som tyckte vi skulle ha hem den.
Nu har den blommat i en månad, när jag skulle vattna blomman idag upptäckte jag att det kommit små skott nere vid på den

Det ska bli spännande och se hur de utvecklas.

Den här har då aldrig blommat förut.
Det händer lite i fönsterkarmen, det är kul.
Men roligast är det ändå att våren troligen har kommit.

18 kommentarer:

  1. Åh, vad våren kommit långt hos er! Nu märks det verkligen att havet kyler; vi är långt efter er!
    Så fint att tranorna har kommit, då kommer nog våren också...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica, vi bor inte fullt så nära havet som ni. Jag märker stor skillnad när jag promenerar ner mot sundet och här hemma.
      Jag hoppas tranorna stannar nu, de kanske får "slag" när de kommer uppåt landet. Vad jag förstått är det fortfarande snö där.

      Radera
  2. Härligt att tranorna äntligen har kommit! Oj... är dina krokusar överblommade redan - här har bara några av de tidigaste börjat blomma och de flesta ligger fortfarande under en dm snö...
    Vilken fantastisk hibiskus - tänk att de kan bli så gamla!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki. Ja du tranorna är en efterlängtad syn, få se om det kommer fler idag i det vackra vädret som vi har just nu.
      Krokusarna har säkert fått lite stryk, dagtid har vi +7, men på nätterna kryper tempen ner till -7. Så har det hållit på i flera veckor.
      Hibiskusen har fått utstå allt möjligt. Först efter min mormor bodde den hos min mamma, fick följa med henne i fyra flyttningar innan jag övertog den. Här hos mig har den blivit anfallen ett par gånger av ohyra som jag har lyckat stävja. Ändå blommar den frikostigt.
      Ha en bra dag.

      Radera
  3. "Krokusen sjunger på sista versen" - vet du hur det låter för nån som t.v. får nöja sig med hukande, små snödroppar i gräsmattan ..? Jag kollade den finländska långtidsprognosen igår. Minus, minus och åter minus, natt efter natt, är vad som förutspås. Och som mest +4 någon enstaka dag :o/

    När det gäller krukväxter kan jag glädja dig med att den mörkgröna hoyan, med småsmå prickar på bladen, äntligen verkar skjuta lite fart! Varken den eller den andra, den med gulgröna blad, har "gillat läget" här hos mig. De har i och för sig inte kolat vippen, men inte heller vuxit något nämnvärt, vilket fått mig att ana en uggla i mossen. Förmodligen har de helt fel sorts jord, eftersom den de blev planterade i är rätt väldränerad. Vad tror du, som är "mamma" till dem och proffs..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, det låter nog inte så särdeles kul. Men du ska veta att vi har haft en helt olik vår en vanligt. Jag har aldrig fryst så mycket som denna så kallade vår, detsamma gäller nog flera av växterna i trädgården.
      Mina rosor har fått ordentligt med stryk, jag tittade på blåbären, hoppas att inte alla blomknopparna har fryst, de hade kommit ganska långt när kylan slog till ordentligt.
      Vi har också mycket kalla nätter, inte en enda natt över plussträcket.
      Vårsådden härnere är en månad försenad, hörde jag precis på radion. Tråkigt för våra bönder.
      Jag använder en vanlig blomjord till alla mina krukväxter, dock ej de billigaste som finns i matbutikerna.
      Hasselfors, brukar jag helst köpa, den finns kanske inte hos dig.
      Börja att göda hoyorna en och annan gång nu, ev. fyll på med lite ny jord, så ska du se att de sätter fart. På vintern ska man nästan glömma bort dem, mina får endast vatten då de är snustorra. Precis som med kaktusar så sätter de knopp då.
      Lycka till.
      Ha det bra önskar vi båda.

      Radera
    2. En hel månad försenad vårsådd?! Aj, aj, det låter illa ...

      Faktum är, att hoyorna ÄR planterade just i Hasselfors krukväxtjord! Ifjol slog jag för en gångs skull på stort ifjol och köpte en bamsesäck "dyrjord", för under senare år har min erfarenheter av "matbutiksjorden" inte varit den bästa. Så då finns det kanske hopp..? För, som sagt, den mörkgröna drar iväg på längden nu :o)

      Radera
  4. Men så härliga bilder som finns här.
    Underbart med våren som du har fått
    och kan njuta av allt som spirar.
    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för din kommentar, är ledsen att jag ej svarat förrän nu, men det har varit struligt hos mig.
      Monkan

      Radera
  5. Hej

    Oj vad det blommar och knoppas. Kommer snart hem med Emma och solar i trädgården...haha.

    SvaraRadera
  6. Våren måste ha stannat upp där nere i söder. Här har krokusen knappt visat sig. Fina härliga bilder du förmedlar.
    Jag gör som du - köper blommor till fönstren och har något fint att titta på.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola, nu idag när jag äntligen skriver ett svar till dig har vi full vår. Men det blåser fortfarande lite kyliga vindar.
      Ha en trevlig helg.
      Monkan

      Radera
  7. Dina Kejsarkronor har allt kommit långt.
    Hoppas jag får träffa "våra" tranor när vi ska upp till vår Jämtlands-stuga..
    Det brukar alltid vara några par som häckar där..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tranor har det kommit massor sedan detta inlägg lades, så de får du säkert träffa uppe i Jämtland.
      Ledsen att jag ej har svarat tidigare, men det har sina "randiga skäl".
      Kram Monkan

      Radera
  8. STÖRSTA MÖJLIGA GRATTIS på födelsedagen, "syster" min!! ♥ ♥ ♥

    Hoppas att männen i ditt liv har förstånd att uppvakta dig ordentligt och att dagen inte bara innebär merarbete för födelsedagsbarnet självt ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du.
      Uppvaktad blev jag faktiskt i morse av C med både presenter och vackra rosor. Han hade även lagat frukosten idag, så inte kan jag klaga.
      Just nu håller jag på med det som skall bjudas ikväll, allt är noga förberett. Julia kommer senare och hjälper sin gamla farmor, det har hon gjort vid flera tillfällen nu. Det är jag faktiskt väldigt glad över.
      Solen lyser ifrån klarblå himmel på min dag, bara det är underbart, tyvärr lite för tidigt att sitta ute med gästerna :)
      Tack än en gång Nina, ha en bra dag.
      Kramen!!!!

      Radera
  9. Nå, det där lät ju bra! Och att C är en man med god uppfostran som det går att lita på, det märks ju tydligt ;o)

    Idag, måndag, är det mulet och lite blåsigt här på ön, men jag har ändå tänkt mig en stund i trädgården. Det är dags att börja städa upp i rabatterna, som står och ser hur skräpiga ut som helst.

    SvaraRadera