fredag 10 augusti 2012

En liten tur i skön natur

För ett par dagar sedan tog vi en liten tur. Vi närmar oss Genarp, det ser ut som om man kör rakt in i kyrkan. :)
Vädret var lynnigt även denna dag, vi var beredda på regn.

Små söta hus, fyra stycken som ligger i ett fyrvägskors innan Björnstorps gods.

Det blev bara tre av dem på bild.

När vi kört en stund hamnade vi på Kulturens Östarp, ett ställe som vi besöker ofta. Här kan man strosa runt i skogen, besöka de gamla gårdarna som Kulturen i Lund förfogar över, eller äta gott på Östarps Gästgiveri.

Vi gick i den vackra bokskogen, inga billjud bara fågelsång, det är en lisa för själen.


Ett träd som är ett paradis för insekter och hackspettar.


Gården i bakgrunden är Gammelgården, den är öppen vissa dagar och då kan man se hur livet på landet var i slutet på 1800-talet.

I denna gård bor det en familj som driver gården på gammalt vis. Även djurhållningen är som på tidigt 1900-tal.
Här kan man vara med om slåtterfest mm, allt hålls av Kulturen.
Efter avverkad fika körde vi vidare på Rommeleåsen.

Uppe på åsen är utsikten magnific, Skåne är inte alls så "platt" som många tror.

Överallt står fälten redo för skörd.


Snart ser alla åkrarna ut så här, stubbåker. Då känns det att hösten är nära även om den kan vara väldigt fin.

Nu kör vi ner ifrån Rommeleåsen mot Slimminge sedan Skurup och vidare hem till Malmö.
Vi har haft en underbar dag. Det blev inget regn, solen visade sig ganska mycket denna dag.

Det var inte det här vi var ute efter, men de bara stod där och inte kan man gå ifrån sådana raringar.
Det var det hela för idag.
God kväll alla.

4 kommentarer:

  1. Hejsan

    Alltså jag fick rejäla höstkänningar av bilderna. Att det är skördetider och sådant redan, gjorde jag längtar till höstens färger och dofter. All tid är en skön tid, det beror bara på hur en själv om den skall vara skön eller ej.
    Vi såg en del höstfärger redan då vi var i Lappland.
    Vi kommer förresten hem om och åker upp i landet snart igen. Men först hem och packa om och in med Emma på pensionat...hehe.

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder från vårt vackra landskap! En av mina mostrar hade sommarstuga i Östarp och då var vi där ofta, men nu är det länge sedan...
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Väldigt härligt att få följa med på dina utflykter i Skåneland... Måste nog bli en tur söderöver vid tillfälle :)
    Tack för berömmet Monkan... det värmer och jag rodnar lite :)
    Du är ju en duktig fotograf själv... bara så du vet, du också!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag säger som sonen härovan: jag får höstkänslor när jag betraktar dina [som vanligt] helt ljuvliga skånebilder. Men inget ont i det! I förrgår hade jag väninnebesök på kvällen för en stunds tjejpladder över ett glas vitt. Då tände jag ljus för första gången sedan i vintras och det kändes riktigt mysigt. Fast nog kommer det att bli ett långt, tungt vinterhalvår den här gången, efter den halvdana sommar vi fått uppleva i år.

    Kram på sig, "syrran" min!

    SvaraRadera