onsdag 4 juli 2012

Lite av varje att vara glad åt

Vi satt ute ganska tidigt i morse, ingen sol men varmt och skönt. Jag njöt av de mogna och fina aprikoserna som jag handlat dagen innan. Vi hade två aprikosträd på tomten förut men tog bort dem för vi fick aldrig ha dem ifred för getingarna. Dessutom var träden väldigt gamla och fula. Så nu blir det köpta aprikoser utan getingar.

Vår lilla skabbiga talgoxe var också väldigt intresserad av aprikoserna.

Jag gav henne en liten bit, hon tittade på mig och tog ett tag om biten och flög iväg till den skrikande ungen.
Det fanns fem ungar från början, men nu endast en kvar. Den stackars pippin ser alldeles utsliten ut, undrar om hon klarar sig igenom en vinter till.

Åh vad jag är glad att jag inte rensade bort de små plantorna härförleden. Jag trodde det var ogräs först, men så kom jag plötsligt ihåg att jag sådde vallmofrön  precis där. De söta vallmona är frukten av små, små frön som skickats ifrån Åland av Nina/Sjtärnkraft till mig för två år sedan. Detta är den första blomman, men  jag såg att det finns några knoppar till.

Nästa lilla glädjeämne är att min bollpelargon blommar. Från att ha varit en ynklig liten stickling som jag köpte i Linnes trakter ifjol, har den nu vuxit sig jättestor. Den har så sköna luddiga blad och blommorna är väldigt fina.

Idag hade vi bestämt att åka ner till Hallongården för att köpa lite nyplockade hallon. Så vi satte oss på scootern körde iväg.

Strax utanför Håslöv var det full aktivitet. Fem jättemaskiner körde på fältet och skördade ärtor.

Sedan lastades ärtorna på lastbilens jätteflak,

för att sedan så fort som möjligt köra ärtorna till ( Findus eller någon annan fabrik) där de snabbt rensas och fryses.

Ängavallens kött, ja här köper man fina ekologiska köttprodukter tillverkade av glada grisar.

De glada grisarna kom glatt springande mot oss,

Så här fina hagar önskar jag att alla grisar hade, med gott om plats att böka runt i.

Till slut var vi framme vid Hallongården. Där började vi med fikan som man fick i en korg att ta med sig ut.
Tårtbit med hallonmousse och färskpressad hallonsås, vad annars. Ingen konst alls att äta upp. Smarrigt.

Med oss hem hade vi 1½ kg nyplockade hallon,

som hamnade i syltgrytan. 5 burkar jättegod sylt/marmelad är jag glad över att stoppa i förrådet.
 Det var vad jag hade att berätta idag, nu väntar sängen.
God natt.

13 kommentarer:

  1. Ser helt underbart ut :)
    Verkligen en hel massa saker att glädjas åt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst var det. Tack för att du tittade in.
      Monkan

      Radera
  2. Voj, voj, stackars talgoxen så hon ser ut! Låt mig gissa att det nog inte bara är en hård vinter och ett tufft föräldraskap som ställt till det för henne. Hon är säkert sjuk på något vis, det lilla livet. "Mina" talgoxar är ännu lite skygga; har inte lärt sig att jag inte är farlig när jag knatar runt på gården. Men med tiden ska de nog vänja sig. I holken som hänger närmast terrassen piper det i högan sky mest hela dagarna, så man kan inte undgå att där finns det småttingar :o)

    Jätteroligt att fröna från "lillvallmon" har blivit något!! Är det ett bra år kan den faktiskt bli en riktigt reslig sak, den där sorten. Ett sämre år blir det knappt 30 cm höga plantor, men självsår sig villigt gör den ändå. I år har jag fina plantor både av dina vallmo- och aklejafrön, som du skickade mig för ett par år sedan. Av vallmona är det bara den röda som blommat, men de andra är kraftiga och stora, så de ger säkert blommor nästa sommar :oD

    Riktigt, ekologiskt griskött är det inte mycket som slår. Jag fick lite av Annacarin när hon besökte mig härförleden och wow, vilken skillnad mot "köpegris" från livsmedelskedjorna! Inte en droppe vatten i stekpannan, bara prima grisfett. Och vilken smak på köttet ... *lyrisk*

    Min rad med trädgådshallon ser väldigt vissen ut i år. Det såg illa ut redan ifjol, men i år är det riktigt uselt. Jag misstänker att jag måste gräva upp och börja om på någon annan plats på gården, för de mår definitivt inte bra där de står. Fy, ett sånt jobb ... Vill inte! Men hallon är så gott, så det är nog bara att greppa spaden och ta sig verket an :o/

    Här är det en fantastisk högsommardag idag. Jag ska ut och underhållsklippa äppelträden, så det kan bli lite svettigt. Hoppas ni får en lika ljuvlig dag ni också! (Fast utan äppelklippning, kanske.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Nina, jag är så glad för den lilla vallmon, hoppas att den fröar av sig rejält.
      Vi har köpt fint fläsk som C håller på att salta. Sedan åker det in i röken, det brukar bli hur gott som helst. Vi kallröker det mesta, det tar lite längre tid än varmrökning, men blir mycket godare.
      För ett antal år sedan hade vi hallon, men jag tröttnade, det sköt upp hallonskott överallt och hallon blev det inte så många. Nä, det är bättre att plocka antingen i skogen eller i odlingar. Tycker jag. Men som ny trädgårds"mästare" ville man ju prova allt.
      Vi har också varmt och soligt idag, nästan för varmt. Yngste är här med Emma. När sambon slutar sitt jobb ska vi grilla är det tänkt.
      Någon pincering av fruktträden gör jag inte idag, men vinet blev gjort härom dagen.
      Nu är vi inne i "jas", de månader som nästan allt ska beskäras och tuktas, oj, oj, vad trött jag blev när jag tänker på allt som ska tuktas hos oss.
      Då önskar vi (nästan) att vi hade en liten trädgård som inte är lummig ha,ha.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  3. Härliga bilder från er utfärd med olika sevärdheter
    och ljuvliga syltburkar för kommande behov!
    Ha det bra!
    Kram Anneli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Annelis, man kan inte klaga.
      Detsamma till dig och en bra dag.
      Kram Monkan

      Radera
  4. Vilka minnen som dyker upp när jag ser dina bilder. På 60-talet var jag i Bulgarien som då inte var ett utbyggt turistland. Vi besökte ett kollektivjordbruk och fick plocka aprikoser direkt från träden. Jag tror aldrig jag ätit några såå goda efter det. Sen Ängavallen....vilken mats. Jag har varit där på en bröllopsfest. God mat och övernattning på detta fantastiska ställe! //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul M. Det går aldrig att jämföra det som fått solmogna på träd eller buskar med köpta. Men faktiskt de som jag köpte häromdagen smakade underbart.
      Ängavallens produkter är superfina och goda, det är ett väldigt populärt ställe. Vi brukar handla där när vi har vägarna förbi.
      Monkan

      Radera
  5. Då har du ju nästan varit i mina hemtrakter! Hallongården ligger så där en halvmil härifrån! Hallonsylt är jättegott, men vi äter så litet sånt numera, så jag tycker inte att det är lönt att göra egen sylt...men man kan ju åka dit och fika...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Ja jag vet att du bor i närheten,tänk om vi hade stött på varandra, undrar ifall vi hade känt igen varandra?
    Sylt skulle jag inte vara utan. Vad vore våfflor utan hemlagad sylt eller en hembakad rulltårta tex.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finfina hallon, nästan synd att koka sönder dom. Jag säger som Monica att det är så lite sylt som går åt i det här huset och det vi använder är lingon- och hjortronsylt. Men bär plockar vi och stoppar i frysen för att sedan ha dom i lunchfilstallriken, lätt upptinade. Inget socker och gott om vitaminer.

      Några somrar hade vi grisar ihop med några grannar, bara över sommaren. Sen hade vi en varsin skötselvecka så att ingen blev bunden av att sköta dom hela sommaren. Garanterat inga stressade grisar.

      Radera
    2. Hej Cici, jag fryser alltid in massor med bär för att ha till lite av varje, men lite sylt måste ändå finnas till hands.
      Monkan

      Radera
  7. Vilket härligt inlägg med lite av varje att vara glad åt..

    SvaraRadera