lördag 18 februari 2012

Vårkänlsor.........

Jag trodde inte mina ögon när jag tittade ut igår morse, 5+ och sol. Fort på med kläderna, sedan gick jag ner mot havet. Vägen dit gick lite hit och dit på de mindre gatorna.

Bebyggelsen är väldigt varierande i stadsdelen jag bor, detta påminner mer om ett sommarhus än en villa. Kanske har det varit sommarhus för längesedan, vem vet.

Nere i Limhamn finns det fortfarande gott om gamla, nästan orörda små hus.


I många av de små husen bodde fiskare förr. Vissa hus är så små, man undrar hur en familj med 6-7 barn överhuvudtaget fick plats.



Nu skymtades Öresund, det var helt okej att gå ner till havet igår för det var nästan vindstilla.

Precis som alla andra år har svanarna samlats just här. Här blir de matade både av kommunen och vanligt folk.



Ännu är det tomt vid båtplatserna, men om två månader ser det lite annorlunda ut, förhoppningsvis.



Vattenpölar fanns det gått om och på vissa ställen var det riktigt gyttrigt.

Stadsbilden ändras ideligen, alla de små fiskehodderna låg ensamma här förr, men bakom dem har en helt ny stadsdel byggts, det höga huset har tillkommit sedan i fjol.

Hotell Stranden gillar jag skarpt där det ligger i ensamt majestät.

En och annan var ute och tittade till sina båtar.




Nu fick det vara nog, det började kännas i benen och hungern gjorde sig påmind.

Det blev enkel middag, rostade grönsaker

med grillade kyklingklubbor. Kanonmat, sköter sig själv i ugnen. Under tiden fixade jag en efterätt med det som fanns hemma.

Det blev en enkel äpplekaka.

150 gr smör blandat med 2dl havregryn , 1½ dl mandelmjöl, ca 1½ dl råsocker. Hälften av degen tryckte jag ut i botten och förgräddade i 10 min. Sedan lades äppleklyftorna på + kanel. Resten av degen smulades ovanpå, in i 200 graders ugn. Kommer inte ihåg hur länge, men det ser man tydligt.

Jättegod blev den, sådär lagom seg i konsistensen.


Det var det hela för idag.

God kväll Monkan

16 kommentarer:

  1. Ljuvliga promenadbilder du visar...och ingen snö! Men så mycket Svanar som samlats där på ett ställe och mat behöver de säkert få medan det är is på sjön. Här i Gbg där jag nu är så har det regnat och blåst hela dagen. Mmm så gott till middagen!
    Ha det bra!
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det ser ut och efterrätten, mums! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, visst var det en underbar dag igår!
    Så fint det är där du promenerar! Rena idyllen!
    Limhamn har ju blivit ett jättepopulärt ställe att bo på numera, det var det inte när jag var barn...
    Ha en fortsatt trevlig helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Men du milde, vilket kanonväder! Jag förstår verkligen att du hastade dig ut :o) Och finfina bilder bjuder du som vanligt på, flicka lilla; särskilt förtjust blev jag i den från småbåtshamnen, med bryggor i bakgrunden och pusslet av isflak i förgrunden. Snygg!

    Eftersom jag lagade stora gjutjärnsgrytan full med gryta i förrgår, ja, då bidde det köttgryta med kokt potatis till middag för andra dagen i rad. Det går bra för mig att äta samma sak två-tre dagar när Lilla A är på annan adress, men på fjärde dagen börjar det faktiskt smaka lite trä, oavsett vad det är från början ;o)

    Noterar först nu att du har preciis en sån springform till kakbaket som jag är på jakt efter: en som INTE har en non stick-beläggning. För ett par år sedan slängde jag min "fina" ugnsform i metallåtervinningen, nu är springformen på väg till samma adress. Jag ska ALDRIG, ALDRIG mer köpa något som inte är helt rostfritt (eller aluminium)!! På senare tid har det börjat lossna små, svarta flagor, som fastnar på bakverket. Inte kul :o/

    Ha en riktigt fin söndag och hoppas det fantastiska vädret fortsätter också idag!

    SvaraRadera
  5. Hej Monkan!
    Förstår att du har vårkänslor ...
    I dag har vi ca -3 och snöyra! Vinden gör så 'vackra konstverk' av all snö som virvlar runt husen ;) Och mera snö är på väg, ingen vår i sikte ännu ... men ljusare!
    Trevlig promenad du bjuder på :)
    Och maten måste ha smakat fantastisk :O)
    Fortsätt att ha sköna vårkänslor och ljuvliga promenader!
    KRAM Vivan!

    SvaraRadera
  6. Ja visst var det en härlig känsla i fredags, att nu är våren här! Det hade varit roligt att få se lite av solen nu i helgen, men man ska väl inte begära för mycket... Den andra bilden, vilket fantastiskt hus. Du får höra av dig om du ser en till salu skylt där!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar dina bilder. Speciellt bilderna från Limhamn var underbara. Min mormor hade sitt föräldrahem precis i utkanten av Trelleborg och det såg precis ut som på en av dina bilder från Limhamn...jag blev en aning nostalgisk där. Det är ju något speciellt med de minnen man har från sin egen barndom.

    SvaraRadera
  8. Tack Anneli, snön försvann kvickt det lilla vi hade.
    Vi har gott om svan härnere, jag gillar dem, de är så ståtliga.
    Vi har också fått regn,i lördags regnade det hela dagen.
    Maten var god, vi gillar enkel mat. Jag hade förstås en aioli till grönsakerna som piffade till det.
    Ha det så bra i Göteborg, en av mina älsklingstäder. Ja hela Bohuslän, där har jag tillbringat många somrar.
    Kramen Monkan

    SvaraRadera
  9. Tack 4U2, den där efterätten hittade jag på igår. Den blev klart godkänd av mannen min.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  10. Ja Monica det var underbart och så slog vädret om till ett förfärligt blött väder igår.
    Jag minns Limhamn också när jag var liten. Alla på Limhamn kände varandra eller var mer eller mindre släkt med varandra. På något vis var det mysigare då. Nu kostar det "skjortan" att införskaffa ett sådant lite hus där. Många har renoverat sönder en del hus, andra har gått mer varsamt fram.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Nina, ja den bilden gick hem här hemma med :).
    C och jag äter också långkok 2 dagar på rad, ibland med 2 dagars mellanrum. Oftas smakar det bäst andra dagen. Gör man långkok så är det ingen ide att göra småmängder.
    Jag har två olika stora springformar utan beläggning. det funkar hur bra som helst. TIPS: www.hwlarsen.se/products- där kan du köpa över nätet.
    C har varit så snäll idag, han har besällt en baksten, en baguetteplåt och en brödspade till mig idag.
    Förresten, jag brukar titta in på Pain de Martins blogg, kanonbra, men jag hittade en annan blogg som jag vill tipsa dig om, du som gillar att baka, http://www.brodpassion.se/
    Killen som har bloggen är fransman Sebastien Boudet, jag satt en hel kväll och tittade på hans inlägg och filmade avsnitt, jisses vilken kille. Han och några till driver Petit France i Stockholm.
    Idag har jag bakat hela dagen men på mitt vis ha ha.
    Ha en skön kväll Monkan

    SvaraRadera
  12. Förlåt Nina, men datorn gör lite som den själv vill, men hoppas du hänger med ändå :)
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Hej och tack Vivan, ja man får njuta så länge det varar, vi har fortfarande +grader och ingen snö.
    Visst är det vackert med snö, men det är en himla skillnad där ni bor med vacker natur än här nere i storstan.
    Maten smakade gott, gillar ungstekta grönsaker, man kan variera mycket eftersom det finns ett jätteutbud på fina rotfrukter nu.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hej Petra, du det huset skulle även jag vilja ha, det är helt bedårande. det har funnits flera sådana runtomkring där jag bor. Men de nya ägarna har antingen rivit eller byggt till och klätt om dem.
    Men jag lovar att hålla utkik :), men om inte jag missminner mig är det ganska nya ägare i det huset :(
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  15. Hej och tack Annamon, inte så konstigt att du blir nostalgist.Ja i utkanten
    av Trelleborg var vi i somras, där är lika mysigt med många fina gamla fiskarbostäder.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Åh, tack för tips både om on-linehandlande och bakningssajten! Den ska jag kolla på med det snaraste, dock inte ikväll, för ögonen går redan i kors fast klockan bara är 22 :o/

    Go'natt får jag väl säga - och du, tacka makterna för C :o) En sån man borde alla kvinns få ha ;o)

    PS. Lilla A håller faktiskt på och tillverkar en brödspade i björk i träslöjden i skolan åt sin gamla mamma, gullungen :oD

    SvaraRadera