onsdag 22 februari 2012

Nu är tomaterna sådda

När jag läste att bloggkompisen Petra varit iväg och handlat vårblommor på Paletten blev jag också sugen. Jag skulle även handla såjord och tomatfröer, ja, så vi åkte också dit ut. Det är ett av de bästa ställen att handla krukväxter på i Malmö, alla plantor är stora och friska.


Jag gillar primula, men det var en annan vårbudbärare jag ville ha.


Här är vi inne i ett av de jättestora växthusen, här växer det som jag var ute efter, penseer.


De är så fina, ofta har jag svårt att välja vilken färg jag ska ha. I år blev det dessa i blå och vita toner. Planterade och klara står de på altanbordet.




En Engelsk pelargon fick också följa med hem. Blommorna är så söta på dem. Längre fram i vår klipper man bort alla gamla blomstjälkar och planterar om i fin jord och sätter ut den på skyddad plats, då sätter den nya knoppar och växer även i omfång. Det blev jag upplyst om av trädgårdskillen.


Vi är ju vana att handla Azaleor till jul, tyvärr är de mycket hårt drivna då, det är nu man skall köpa dem. Jag valde en fin rosa, ett praktexemlar med massor av knoppar.


Tomater måste jag ha, vi är storförbrukare av dem. Jag valde tre säkra kort eftersom de ska växa på friland.


Efter sådd stod jag med 32 småkrukor, skall bli kul och se hur många plantor det blir i slutändan.


Till slut ett VANSINNESPROJEKT, det får C stå för.


20 kg/500st fina tulpanlökar som ska grävas ner så fort det går i trädgården. Fråga mig inte var de ska få plats, men det reder sig ha ha.


Lökarna skall växa till sig en säsong så det blir inga blommor i vår. De ska planteras med omsorg, både blodmjöl, benmjöl, och näringsrik jord vill de ha omkring sig. Sedan ska de gödslas i omgångar, då kommer det fina tulpaner lovade Herr Mäster. Tulpanlådorna går åt som smör i solsken därute på Paletten.
Jag håller tummarna för C och hans projekt :).




Ha en skön eftermiddag alla


Monkan

8 kommentarer:

  1. Tack du ... här kom solen fram en stund innan den försvann i horisonten! Vi hade nämligen SNÖYRA förut idag, kom hem med bilen trots att snön yrde så jag knappt såg vägen!
    Å, vad härligt det måste vara att planera och plantera vårlökar och så tomatplantor!
    Sonen börjar sin gurksäsong nu i mars ... men det är under glas (plast) ...
    Önskar er lycka till med odlingen :O)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Vivan, jag hoppas vi inte får någon snöyra mer i år. Jag längtar så efter sol och värme.
    Som vanligt har man stora planer för trädgården, men det brukar stanna vid planer :)
    Det är skönt att bara få njuta.
    Kramen
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket härligt inlägg! Verkar vara en jättefin handelsträdgård....min man odlar ju grönsaker mm på en kolonilott ca 100 kvm men har inte startat än. Tomater har vi bara i växthuset och då brukar vi köpa färdiga plantor. Vi har jätteproblem med sniglar av alla slag har i Gbg så stora rabatter har jag tröttnat på men vi har så liten trädgård till vår villa så det blir bra med några krukor, lite i växthuset och bara en liten rabatt. Är så avundsjuk på dina penseer men vi får nog vänta ett tag med dem häruppe /M

      Radera
  3. Tack Majberggrens, ja det är fint där vi handlar. Vi hade en kolonilott förrut, men det blev ganska jobbigt eftersom vi en ganska stor tomt som också skall skötas(tusen kvadratmeter)
    Jag odlar tomater varje på friland tycker det är jättekul. De sista åren har jag köpt färdiga plantor, men iår ville jag själv dra upp. Det blir en enorm skillnad på pris.
    Penseer är ju väldigt tåliga, jag brukar alltid plantera dem vid den här tiden om vi inte har snö förstås.
    Tack för att du tittade in
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Jösses, flicka! Du kommmer att få en djungel av tomat innan det där är färdigt! Var ska C få plats med tulpanlökarna? Haha!

    Men hallå, femhundra lökar?! Jag blir svettig bara av att TÄNKA på att gräva ner alla dem ... Är det blandad kompott av färg och form eller vet man vad man får när man köper en sån där tjugokilosladdning?

    Den engelska pelargonen var ju hur fräsig som helst, hörru. Förstår att den följde med dig hem! :o) Att köpa och ställa ut penséer är det inte tal om här hos mig ännu; gårdagens regn har under natten övergått i mängder av blöt, tung snö :o/ Än så är det en bit kvar till vår, det är då säkert.

    Have a nice day, som man säger i utlandet!

    SvaraRadera
  5. Hej Nina, det är ju inte säkert att det blir så många i slutänden, men 16 plantor har jag plats till, resten ger jag bort till dem som vill ha.
    Får jag ner hälften av lökarna är jag glad. Vi gav endast 85 kr för "klabbet".
    Jag brukar köpa en engelsk pelargon varje vår, men sedan har den hamnat den i komposten, men iår ska jag följa rådet ja fick.
    Vi har vår, 10 frostfia dagar och nätter efter den 15 feb. är lika med vår. Vi får väl se om det håller eller om det kommer ett rejält bakslag.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Penséer är verkligen vårens blomma nummer ett!Jag sådde några fröer från mina egna för några veckor sedan, men kom på att de kommer ju inte blomma förrän senare i sommar. Ska åka till Paletten i helgen och köpa några. Jag ska nog också köpa lite tomatfröer. Tänkte köpa några små väggväxthus till terassen och odla tomater i år. Vad spännande med alla tulpanlökar!
    Trevlig trädgårdshelg, det ska ju bli så fint väder i helgen!

    SvaraRadera
  7. 85 kronor för allt det där??? Jösses, då förstår jag att ni inte kunde låta bli. Hur många tulpanlökar får man normalt till det priset? Tio?

    "Frostfria nätter" ... jo, jo, det får vi nog vänta på här ute i havet! Imorse visade termometern -8, så man kan lugnt säga att det varit lite frost ;o)

    Ha en fin vecka!!

    SvaraRadera