söndag 12 februari 2012

Långpromenad i snö-gråväder

Nu har snön nått Skånelänet, hoppas det inte blir långvarigt. Jag tog i alla fall på mig ordentligt för att gå en promenad. Det var inte mer än 2 minusgrader, ganska skönt promenadväder förrutom halkan.
Här hemmavid vilade söndagslugnet.


Inte var det någon trängsel precis när jag promenerade på John Ericssonsväg. Jag hade siktet inställt på Pildammsparken, dit jag går väldigt sällan.


Gässen har anlänt, de är inte ett dugg rädda av sig, här betar de alldeles vid stora trafikerade vägen.


Nu närmar jag mig parken, ingången här är häftig med de enorma bokarna. Längst bort nästan osynligt skymtar vattentornet.


Ett minne ifrån Baltiska utställningen.


Dammarna är frusna, den vackra pilen


med sin enorma stam


och grenar som släpar i isen tilltalar mig. Överhuvudtaget är jag mycket förtjust i träd, de behöver inte vara perfekta endast speciella.


Här går jag över en liten bro och i bakgrunden skymtar hotellet som ligger vid Triangeln.


Den söta kolonistugan ser övergiven ut, men här håller boulespelarna till på sommaren. Tornet
bakom är Johanneskyrkan.


Statyn Strykjärnet, ibland undrar jag vem som väljer ut konsten som vi ska titta och njuta av. Inte tycker jag att det är vackert. Men smaken är som tur är olika.


Ett fasligt skränande visade sig vara flera stora flockar gäss, här en av dem.


Skränigt var det även här, flickan skulle mata änderna men de hade knappast någon chans mot måsarna
Mata fåglarna är väldigt populärt i alla våra parker, kommer ihåg det själv som liten kicka.


Margaretapaviljongen ligger öde nu, men om några månader är det fullt med turister här som skall titta på de fantastiska rabatterna med massor av fina blommor som planteras varje år.





Även fågelburarna är tomma nu på vintern. Här har man kunnat titta på fina fåglar så länge jag minns.


Som ni vet är Skåne platt, barnen är inte bortskämda med pulka-och skidbackar. Men så fort det kommer några flingor håller man tillgodo med det som bjuds. Ja ni ser själva, inget för slalom ha ha.


Nu är jag ute ur parken, området som syns där borta heter Borgmästaregården, men jag ska inte det hållet,


jag går igenom Lorensborg, ett av Malmös område som byggdes på 50-60 talet. Ett ganska trist sådant.

När jag till slut kom hem visade min stegräknare att ja promenerat 11250 steg eller 6,7 km.


Det kändes i benen, men ändå skönt trots det trista grå vädret.


Nu ska det hållas kväll


Monkan

13 kommentarer:

  1. Hej! Trevligt att få följa med dej på en promenad i Malmö. Jag har trots att vi har haft ett underbart soligt väder idag inte varit ute. Anledningen till det är att jag har feber o hostar nåt bedrövligt :( Tja man får ju inte roligare än man gör sig så jag har suttit lite vid symaskinen och lite vid datorn och sedan vilat :) Har haft ett LÅNGT uppehåll i bloggläsande och skrivande men det kanske tar sej nu för jag har fått lite "bloggenergi". Ha en fin söndagkväll!

    SvaraRadera
  2. Ja, vi fick vinter idag. Fast det finns ändå vår i luften och det var ju inte speciellt kallt. Barnen fick i alla fall åka pulka för första gången den här vintern. Från våran lilla gräskulle här i området :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina foto! Och bra många steg på stegräknaren....! /M

      Radera
  3. 6,7 kilometer! Det var inte illa, du! Och så fina vinterbilder du fick med dig hem :o) Jag tycker det är läckert när det mesta har en naturlig gråskala, men bilden lyser upp av en enda, färgglad detalj, som fågelburbilden och den på flickan som matar änder.

    Roligt med lite tätare inlägg från dig igen, "syrran"! Du ska veta att jag saknat dem, även om jag vet vad du lagt tiden och energin på istället.

    Kramizzz till er allihop ♥

    SvaraRadera
  4. Det var inte dåligt! 6,7 km! Och i den halkan!
    Jag gillar inte att promenera när det är halt, i alla fall inte på asfalterade vägar och gångbanor, som är tilltrampade och hala, men som tur är, kan man alltid gå på stranden om det inte blåser...
    Det var i alla fall fina bilder, som vanligt, och som gammal Malmöbo uppskattar jag dem särskilt!
    Må så gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Hej Annamon, det var längesedan, jättetrevligt att du tittade in hos mig. Tråkigt att vara förkyld nu, men som du säger så har du fullt upp med din sömnad. Jag har varit inne och tittat hos dig, du är duktig.
    Jag hoppas din bloggenergi fortsätter.
    Ha en skön dag trots hosta mm.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Petra, det är inte så ofta det blir pulkaåkning här i Malmö, barna hade väl buskul kan jag tänka mig.
    I dag är det lite ljusare ute, solen lyser lite, så ni kan säkert åka en stund idag med.
    Visst känner man att våran pockar på, jag längtar så mycket till första spadtaget och den första fikan på altanen. De tre sista åren har det skett 13-15 mars.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Ja du "Majberggrens värld" det kändes härligt efteråt.
    Så kul att du gillar mina bilder. Fotografera tillhör en av mina hobbies, men endast som amatörplåtare.
    Ha en skön dag Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, ja visst blir det en viss effekt med en enda färgklick i gråbilderna, jag reflekterade själv över det igår när jag gick igenom dem.
    I dag är det inte så grått, solen visar sig liiite men dock.
    Jag försöker gå minst 5 km per dag, dels för att förbättra den usla sömnen och naturligtvis för kondisen. Det är skönast efteråt när man kommit hem,fått av sig alla paltorna och serveras en god kopp kaffe mmmm.
    Jag försöker lägga ut blogg, men som yngste säger: Du är alldeles för kräsen :)mamma, det stämmer delvis, mest är det ändå det rådande läget. Men jag är glad att jag är saknad, speciellt av dig som är så rutinerad med skrift och språk.
    Ha nu en någorlunda skön dag,
    "syster" Monkan

    SvaraRadera
  9. Tack snälla Monica, det är alltid roligt med bilder som man känner igen eller de som väcker gamla minnen.
    När jag började promenaden igår var det inte skottat någonstans, då är det lättare att gå tycker jag. Men när jag gick hemåt hade de kört med maskiner på vissa trottoarer, det blir himla halt då,allra helst innan saltet har gjort verkan. Men jag klarade mig, halkade bara rejält på ett brunnslock ha ha.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hellre lite med kvalitet än mycket som är bara sk*t, det är nog ett bra motto! :o) Men lite måttligt kräsen kan du väl vara, för vår skull..? ;o)

    Jag önskar verkligen att jag fick tillbaka orken och lusten för mina dagliga promenader *suck!* Men just nu är det bottenläge på det allra mesta, även gåendet. Halt har det blivit också, så kärringen är skrajsen för att drutta omkull och bryta en lårbenshals ovanpå allt annat :o/

    Fast just idag kikade jag in på en av stans loppisar och fyndade mig en ersättare till min 17 år gamla GoreTex-dunjacka! Det bar sig inte bättre än att där hängde en ny, helt oanvänd, grå Everestjacka av parkamodell med huva (precis som min gamla) och i storlek XS. Med en prislapp på 35 euro var det inget snack om saken, jag slog till. Den gamla jackan har på senare år börjat bli lite "dragig", eftersom en del av dunet under årens lopp tagit vägen någonstans. Nu lär jag reda mig i 15 år till :oD

    Ha en fin kväll! Själv ska jag pusta ut efter väl förrättat värv, i och med att jag idag gjort min samhälleliga plikt och polisanmält den finska motsvarigheten till Försäkringskassan.

    SvaraRadera
  11. Ljuvliga foton från ett snörikt landskap!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Tack snälla Anneli. Ja så såg det ut för en vecka sedan, nu är snön borta. Idag regnar det.
    Kram Monkan

    SvaraRadera