måndag 16 januari 2012

Frukt och grönsaksfrossa

I lördags var vi iväg för att handla citrusfrukter, det var dags att göra årets behov av marmelad. Varje år vid den här tiden pysslas det med detta. De sista åren har vi handlat frukt och grönt i den här "butiken" eller rättare sagt grönsakshallen.
Här var det ombyggt sedan vi var här sist. Bara anblicken av alla frukter och grönsaker gör mig lyrisk, här är utbydet enormt och till helt vansinnigt låga priser.

De här går ju inte att motstå, clementinerna är så fina nu så de får man passa på att äta så länge de finns.

Vi gick runt och plockade i vår vagn, det var inte alls svårt, vi är storförbrukare av frukt och grönt.



Paprikor i alla former och färger fanns både inlagda och färska. Kilopriset ligger 10-15 kr lägre än på ICA och COOP-butikerna.

Här är en del av det som kom med oss hem.

Lite pris ex. Apelsinerna till marmeladen 3.90 kr/kg

Morötter 2.90 kr /kg

6 Kiwi 10 kr

6 Charonfrukter 10 kr

2 jättefina mogna Mango 10 kr

Melon 10 kr /st

3 askar små fina championer 10 kr osv ......

Med de priserna kan man verkligen frossa.

I två dagar har jag kokt marmelad. Först blev det en helt vanlig apelsin och aprikosmarmelad, den gör jag varje år.

I år ville jag prova på något nytt och på nätet hittade jag några intressanta recept, bl.a det nedan.

Citron, lime, och grovt rivna morötter.

Det blev en jättegod marmelad, över förväntan faktiskt.
Receptet ska sparas, nästa år gör jag en ny omgång.

Nästa marmelad lät spännande, Jamaica-marmelad. I den skulle det vara både rom och mörkt muscovado råsocker.
Sockret visste jag fanns och till min glädje letade C fram rom. Det var ren tur minsann, det var evigheter sedan vi drack rom, inte sedan vi åkte till Spanien somrarna på 90-talet.



Jamaica-marmerladen blev lite mörkare, men himmel så god den blev. Även det receptet sparas till nästa år.


Oh vad nöjd jag känner mig. 12 st burkar att ställa i förrådet.
När pommeranserna kommer till butik koker jag en sådan marmelad också, den tillhör favoriterna med sin lite bittra smak.


Det var det hela för idag, nu skall det lagas middag hos oss.

God kväll.

12 kommentarer:

  1. Oj, har det redan gått ett år?! Jag minns mycket väl förra årets koktid, för då hakade jag på och gjorde marmelad jag också. Och DET är inte vardagsmat i "Rucklet", minsann! Få se om jag blir lika inspirerad i år också ;o) Fast prisnivån är förstås lite annan här. Jamaicamarmeladen borde jag i så fall testa, för det finns kvar i Guatemalaflaskan med mörk rom jag fick i födelsedagspresent i november av Herr K! :oD

    Tack för sparken i baken, "syrran"!

    SvaraRadera
  2. Ja det samma säger jag, åren bara rusar iväg. tycker själv som om det var igår jag kokte marmelad sist.
    Det är C som är den stora marmeladälskaren, jag är mer måttlig med den varan.
    Denna marmeladen hade jag förmodligen inte gjort ifall jag inte hade rom och muscovadosocker hemma, tänker mest på priset.
    Men jag tycker du ska prova, den blev kanongod.
    C hälsar, vi ska nu ner och slänga ett öga på TV.
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Vad det ser härligt ut i den där grönsakshallen! Du skulle inte vilja avslöja var den ligger månntro?
    Marmelad brukar vi inte äta, men dina recept verkar frestande...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Hej Monkan!
    Ja det må jag säga ... där fanns vitaminer, bara att välja och vraka! Vilka mängder! Och SÅ mycket gott ni har med er hem! Och BILLIGT! Syltat har du också!! Håller med Nina, ett år har gått! Blev så imponerad av allt ditt apelsinmarmelad du gjorde förra året, så det fastnade i minnet :O)
    Undrar en sak: Gurkorna på första bilden! Är de svenska eller utländska (tex spanska)? Priset, 2 st/10 kr är ju jättebilligt!! Vi (läs sonen) börjar odla gurkor i sina växthus i mars! Så snart har vi färska gurkor! Undrar vad tomaterna kostar! Din bild är precis som hämtad härifrån vår ort ... gurkor och tomater :O)
    Ha de gott ;)
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  5. Hej Monica, visst kan jag avslöja det. Som du säkert förstår är det en invandrare som driver butiken ABDOS. Grejen är att de handlar in frukt och grönt där ICA och andra butiker handlar. Men de lådor som innehåller en eller två mindre fina varor ratas av ICA, då kan ABDOS handla in de varorna till ett mycket starkt reducerat pris. Därav de låga priserna. Sedan tror vi att de har egna inköpskanaler dessutom, för butiken servar ju våra nyinflyttade med varor som de är vana vid i sina hemländer. Vi tycker det är spännande att gå runt och botanisera ibland varorna.
    Men det är inte en butik som ser ut som våra, utan mer som hallarna utomlands.
    Rörigt och trångt, mycket folk både svenskar och icke svenskar.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - men var ligger detta ställe, ABDOS?
      Har googlat men inte hittat dem...
      Kram, Monica

      Radera
  6. Hej Vivan, visst är det härligt med alla frukter mm.
    Gurkorna var säkert inte svenska, men de var fina ändå. Jag skalar alltid gurkorna för säkerhetskull när de kommer utifrån.
    Du tycker 2 för tio är billigt, men mitt i säsongen kan man köpa 3-4 för en tia.
    Kvisttomaterna kostade 24.90 kg, de små körsbärstomaterna 14.90 kg, bifftomaterna 19.90 kg.
    Alla paprikorna 24.90 kg utom de röda spetspaprikorna som endast kostade 14.90 kg.
    Hoppas allt är bra med dig. Nu ska jag gå ner och titta på det nya programmet Mot alla odds, ha det bra
    kram monkan

    SvaraRadera
  7. Apelsinerna är köpta, idag bär det till! Ha en fin onsdag! :o)

    SvaraRadera
  8. Kokat och klart! Jäkla god är den, jamaicavarianten :o)

    SvaraRadera
  9. Hej Nina, ja vad var det jag sa, den är super god
    Det blir en repris på den nästa år, jag trodde den skulle smaka sötare än den gjorde, men man behöver bara ta tunnstruket på kexet eller mackan för smaken är så intensiv utan att smaka för sött-sliskigt.
    Ursäkta den sena kommentaren, jag är fullt uppe i släktforskning åt min bästis. Det är så spännande så jag glömmer allt omkring mig.
    Just nu har vi busväder, så det blir lite bakning mellan bläddrandet i kyrkoböckerna på Geneline.
    Ha det så bra
    Syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka jättehärliga bilder på "frukt och grönt"....jag tittar in här för första gången men det blir fler....

      Radera
  10. Tack Majberggrens.... du är så välkommen till min blogg.

    SvaraRadera