söndag 15 januari 2012

Det bubblar på........

En av mina julklappar är den här förnämliga boken av Jan Hedh. Att läsa de otroliga recepten och titta på de undebara bilderna är en fröjd.
Jan Hedhs bak-konditorkonster är vida kända.
Olof Viktors bageri, café och butik är ett vallfärdsmål som ligger i Glemminge på Österlen.
I boken fanns ett recept på råg-och vetesurdeg, det såg spännande ut så jag ville prova.
Jag kan medge att jag inte har lyckats så bra med surdeg förut.
I den här varianten skulle det rivas 100 g äpple,


200 g stenmalet rågmjöl


200 g vatten- 35 grader
Jag vägde allt jättenoga och blandade ihop.


Sedan skulle det läggas i en 2-liters burk med lock, ställas på ett ställe som höll 26-30 grader i 3 dagar.


Det fick bli skåpet ovanför frysen.


" Milde Madonna" så snopen jag blev i morse när jag tittade till "surisen", här hade det hänt grejor.
Dag 4 ska det blandas i 200 g råg och 200 g vatten, sedan ska det stå i ytterligare ett dygn. Det ska bli spännande se resultatet dag 5 då den ska vara färdig.



När jag gick min promenad häromdagen gick jag förbi ett kondis som skyltade med fastlagsbullar, men "hallo" är det inte till att gå händelserna lite i förväg?



Fettisdagen infaller ju inte förrän den 21 februari. Synd, tycker jag att inte hålla någotsådär på traditionerna.


Det var det hela för idag, trevlig söndag alla


Monkan


12 kommentarer:

  1. Men oj så mycket jobb eller väntan på den spännande degen. Ja jag gillar inte heller att fastlagsbullar finns redan i butiker, här kom dom stax efter jul. Men ååh så gott det ser ut!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Vilken energi du har, det är ju ett riktigt långtidsjobb att baka sådana bröd! Det ska bli roligt att se och höra hur det blir!
    Jag såg fastlagsbullar till salu redan före jul...det är inte klokt!
    Ha en skön söndagskväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Jag har inte provat på egen surdeg - är så nöjd med mitt finska surbröd :-) men det där verkade onekligen enkelt!? Jag har sett fastlagsbullar även här, inte alls kul. Jag spar min till februari. Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  4. Tack för inspirationen! Jag har inte bakat med surdeg på jättelänge, men nu blev jag sugen igen :oD

    Håller helt med dig om att det är alldeles för tidigt för fastlagsbullar så här nära inpå jul- och nyårshelgerna :o/ Samma visa varje år. Man hinner nätt och jämt få i sig julskinka och gröt före det är dags för grädde och mandelmassa. Kockobello!

    Trevlig söndagkväll! :o)

    SvaraRadera
  5. Annelis,det var inte så mycket jobb, men väntan är jobbig, jag vet ju inte ifall det blir ett bra resultat, jag har misslyckats ett par gånger.
    Håll tummarna :)

    SvaraRadera
  6. Hej Monica, det är mycket enklare att gå och köpa bröden :), tex på franska bageriet Gateu som öppnat på fridhem.
    De öppnar även en butik i Limhamn nu i feb. spännande.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Venus, ja ni har gott bröd där över.
    Butiken där jag handlar har just introduserat ett bröd från Finland som heter Malax Limpan. Den ska jag prova vid ett tillfälle.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, ja nu var det ett tag sedan jag bakade, det ska bli kul. Du är ju duktig på surdeg, och dina bröd ser så fina och goda ut.
    Tyvärr har jag inte skaffat baksten ännu, det står på tur.
    Vet du, jag gillar inte fastlagsbullar bara om jag får dem i varm mjölk.
    Nu väntar C med kvällskaffe, ha det så bra vi hörs
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Malaxlimpan är jäkligt god, den ska du aboslut testa!! Och när det gäller fastlagsbullar är jag helt på din linje - hetvägg ska det vara :o)

    Du, det där med surdeg är en grej som går bra ibland och mindre bra en annan. Ibland går det åt pipsvängen även för mig, men då är det bara att starta på nytt. En liten gnutta honung (som innehåller jästsvampar) brukar få fart på den mest skendöda suris förresten.

    SvaraRadera
  10. Hej Monkan!
    Tack för hälsningen!
    Verkligt passande julgåva du fått, och prova bakverk gör du också! Degen ser spännande ut! Min starka sida är INTE matbröd, men önskar jag ska lära mig!
    Som Anneli skriver så får vi fastlagsbullar i handeln strax efter jul! Men jag köper dem alltid/endast dagen till ära :O)
    Malaxlimpan kommer från dessa trakter! Jättegod och hållbar!
    Ha nu en skön vecka!
    KRAM Vivan

    SvaraRadera
  11. Ja Nina jag skall köpa hem Malax nästa gång jag går till affären. Litar på dig att den är god.
    Stora kramen
    monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Vivan så roligt att du tittade in hos mig.
    Ja har en broschyr med Malaxlimpans historia framför mig och läser att den har sitt ursprung i Malax Åminne som ligger i närheten av Vasa och att den började bakas 1906.
    Ha det bra
    Kram Monkan

    SvaraRadera